| کد خبر: 262162 |

خبر رسمی از اقدام هند برای لغو خرید تجهیزات بندر چابهار نداریم

رییس سازمان بنادر درمورد لغو خرید تجهیزات بندری ذکر شده در قرارداد با اپراتور هندی برای بندر شهید بهشتی اظهار داشت: هنوز خبر رسمی از این موضوع به سازمان بنادر نرسیده اما به محض اینکه خبر رسمی در این باره به دست ما برسد حتما اقدام مقتضی را انجام می دهیم.

تین نیوز

رییس سازمان بنادر درمورد لغو خرید تجهیزات بندری ذکر شده در قرارداد با اپراتور هندی برای بندر شهید بهشتی اظهار داشت: هنوز خبر رسمی از این موضوع به سازمان بنادر نرسیده اما به محض اینکه خبر رسمی در این باره به دست ما برسد حتما اقدام مقتضی را انجام می دهیم.

هند مناقصه‌ های خرید تجهیزات را برای «چابهار» لغو کرد


به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، چند روز گذشته رسانه های هندی از لغو مناقصه های شرکت ایندیا پورتز گلوبال لیمیتد (آی پی جی ال) برای خرید تجهیزات بندری، بندر شهید بهشتی خبر دادند. به گفته سایت خبری تجارت دریایی هندوستان (India Sea Trade News) شرکت ایندیا پورتس گلوبال لیمیتد که برای توسعه و اداره بندر شهید بهشتی چابهار با سرمایه هند در ایران تشکیل شده، مناقصه هایی را که از یک سال پیش برای خرید جرثقیل های ساحلی و سایر تجهیزات جابجایی کانتینر اکران شده بودند را لغو کرده است.  

ایندیا پورتز گلوبال در سپتامبر 2022، سومین مناقصه خود را از سال 2017، برای خرید چهار دستگاه گنتری کرین با ظرفیت 65 تن را اکران کرد. به طور جداگانه، ایندیا پورتز گلوبال مناقصاتی را برای خرید 14 دستگاه جرثقیل دروازه ای ویژه تخلیه و بارگیری و چیدمان کانتینرها در محوطه (ترانستینر) هر یک با ظرفیت 40 تن، سه دستگاه جرتقیل 100 تنی و 3 دستگاه جرثقیل 60تنی، دو دستگاه ریچ استاکر و تعدادی تجهیزات ویژه عملیات کانتینر خالی و ترمینال تراکتور و کفی را هم اکران کرده بود اما 18 سپتامبر، این شرکت هندی تمام مناقصه ها را بدون ذکر هر گونه دلیلی لغو کرد.

طبق گزارش منتشر شده در رسانه هندی، یکی از مدیران صنعت بندری که این پروژه را پیگیری می کند، در توضیح علت لغو مناقصه ها گفته است که هرکسی که تجهیزات IPGL را برای بندر چابهار تامین کند، به دلیل تحریم های آمریکا دچار مشکل می شود.

اما رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان در این باره به ایلنا گفته است که هیچ خبر رسمی از این اقدام اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی به دست ما نرسیده است.

علی اکبر صفایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لغو خرید تجهیزات بندری ذکر شده در قرارداد با اپراتور هندی برای بندر شهید بهشتی صحت دارد و در صورت صحت این موضوع این اقدام تاثیری در انعقاد قرارداد نهایی با هندی ها اثرگذار خواهد بود، اظهار داشت: هنوز خبر رسمی از این موضوع به سازمان بنادر نرسیده اما به محض اینکه خبر رسمی در این باره به دست ما برسد حتما اقدام مقتضی را انجام می دهیم. البته باید توجه داشت که قرارداد به گونه ای تنظیم شده که منافع جمهوری اسلامی ایران در آن دیده شده است و به محض انعقاد قرداد نهایی، جزییات آن تشریح می کنیم تا همه از آن مطلع باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرمت قرارداد نهایی با هندی ها آماده است، گفت: قرارداد پس از گذشت 12 سال به طور کامل جمع بندی شده است و در هفته آینده گزارش جمع بندی شده را برای تایید نهایی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارایه می دهیم. در صورت تایید وارد مرحله قرارداد نهایی با هندی ها می شویم و همین فرایند در هند هم طی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره احتمال اثرگذاری تحریم ها بر خرید تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار علیرغم معافیت های تحریمی این بندر ادامه داد: اپراتور هندی مزایده و مناقصه برای تامین تجهیزات برگزار کردند و این سوال باید از طرف هندی پرسیده شود و در جلسات بعدی با هندی این موضوع را مطرح خواهیم کرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.