| کد خبر: 166869 |

◄ افق جدید در طراحی و ساخت تجهیزات استراتژیک بندری در کشور

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تأمین و ساخت تجهیزات استراتژیکی بندری با هدف افزایش سهم تجارت در حوزه‌های ترانشیپی و ترانزیتی در فاز اول طرح توسعه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

تین نیوز

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تأمین و ساخت تجهیزات استراتژیکی بندری با هدف افزایش سهم تجارت در حوزه‌های ترانشیپی و ترانزیتی در فاز اول طرح توسعه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گفت: از عوامل رونق تجاری و اقتصادی و رقابت‌پذیری بنادر علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های زیرساختی، رسیدن به سطح مطلوب و استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری و فرآیندهای عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک متناسب با عملیات بندری است که با تأمین تجهیزات متناسب با اندازه و نوع کشتی و کالا، انبارها و محوطه‌های بندری، دسترسی و ارتباط با اراضی پسکرانه و اتصال به راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی امکان‌پذیر است. مجموعه این فاکتورها در کنار سایر مباحث تخصصی، ارتقاء ایمنی، سرعت در عملیات و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت که موجبات رضایتمندی صاحبان بار و جذب سرمایه‌گذاران را فراهم نموده و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی را باعث خواهد شد.

آقایی افزود: از این رو همزمان با احداث و تکمیل طرح توسعه بندر شهید بهشتی، تأمین و ساخت تجهیزات استراتژیکی بندری با هدف افزایش سهم تجارت در حوزه‌های ترانشیپی و ترانزیتی؛ متناسب با افزایش ظرفیت عملیاتی بندر چابهار از ۲ و نیم میلیون تن به ۸ و نیم میلیون تن در سال در فاز اول طرح توسعه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت. از جمله انعقاد قرارداد تأمین تعداد هشت دستگاه مکنده غلات هر یک با ظرفیت تخلیه ۶۰۰ تن بر ساعت با کشور آلمان و متخصصان ایرانی در کارخانه ماشین‌سازی اراک صورت پذیرفت.

او ادامه داد: بر این اساس با ساخت سازه اصلی دو دستگاه مکنده در سال گذشته در کارخانجات ماشین‌سازی اراک و با توانمندی صنعتگران داخلی و با انتقال قطعات به بندر چابهار، عملیات مونتاژ آن از اسفندماه ۹۶ آغاز شد که تاکنون ۶۵ درصد پیشرفت داشته است. بر اساس مفاد این توافق، ساخت قطعات دو دستگاه مکنده غلات توسط صنعتگران داخلی و با تکنولوژی روز دنیا باب جدیدی در همکاری‌های صنعتی دو کشور ایران و آلمان در ساخت تجهیزات استراتژیک کشور را رقم زده است.

او عنوان کرد: از ویژگی‌ها و مزایای این تجهیزات قابلیت راه‌اندازی با موتور دیزل ژنراتور داخلی و برق اسکله است. این دستگاه از قدرت مانور بالایی برخوردار بوده به طوری که با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای چرخ‌ها حرکت سریع در جهات مختلف را ممکن و عملیات تخلیه و بارگیری کالای فله را تسریع خواهد کرد. ارتفاع این تجهیزات ۳۵ متر و طول بوم آن‌ها نیز تا ۳۵ متر است. این مکنده‌ها قابلیت تخلیه کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی را داراست. این تجهیزات پیشرفته مجهز به جرثقیل ۱۶ تنی برای انتقال تجهیزات جانبی به خن کشتی‌ها می‌باشند و سیستم بوم تلسکوپی عمودی و افقی، عملیاتی بهینه و دسترسی به تمامی زوایای انبار کشتی‌ها را امکان‌پذیر نموده است.

آقایی اظهار کرد: با توجه به پیشرفت مطلوب عملیات مونتاژ، پایان خرداد ماه امسال دو دستگاه مکنده ۶۰۰ تن بر ساعت آماده بهره‌برداری خواهد بود که با تداوم این روند، پیش‌بینی می‌گردد تا پایان سال جاری شش دستگاه دیگر نیز، تکمیل و آماده بهره‌برداری گردند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.