یک فعال حمل و نقلی مطرح کرد:
◄ طرح 1 کامیون نو بهازای 2 کامیون فرسوده، تجربه شکستخورده است
در طرح فعلی آمده است که به ازای دو کامیون فرسوده یک کامیون نو به راننده داده میشود که جای این سؤال را باقی میگذارد که آیا دو راننده میتوانند در درازمدت با یک کامیون در کنار هم کارنمایند یا خیر؟
بزرگترین مشکل مالکان کامیونهای فرسوده عدم توانایی در بازپرداخت وام خودروهای جدید است و به همین دلیل در نوسازی مشارکت نمیکنند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز مهدی جاویدنیا فعال حملونقلی در خصوص برنامه جدید دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده جادهای گفت: بهترین شیوه نوسازی این است که کار به بخش خصوصی سپرده شود، بدین معنی که مجری بخش خصوصی باشد و سازمان راهداری تنها در اجرا مشارکت کند.
وی ادامه داد: بااینحال در ایران اصرار بر این است که دولت تنها وظیفه سیاستگذاری را نداشته باشد و خود در امر اجرا دخالت مستقیم کند.
جاوید نیا با توضیح اینکه در بسیاری از اوقات طرحهای دولت بدون کسب نظر بخش خصوصی به مرحله اجرا رسیده است و به دلیل عدم استفاده از نظرات فعالان بخش حملونقل نتوانسته است مورد استقبال رانندگان قرار گیرد، گفت: در طرح فعلی آمده است که به ازای دو کامیون فرسوده یک کامیون نو به راننده داده میشود که جای این سؤال را باقی میگذارد که آیا دو راننده میتوانند در درازمدت با یک کامیون در کنار هم کار کنند یا خیر؟
این فعال حملونقلی با بیان اینکه شبیه این طرح در اوایل دهه 60 اجرا شد و بیشتر از یک سال دوام نیاورد، گفت: اگر رانندگان از کار مشارکتی استقبال کنند خوب است اما فرهنگ رانندگان طوری است که معمولاً از کار هم ایراد میگیرند و نمیتوانند منصفانه در کنار هم فعالیت داشته باشند.
وی بابیان اینکه ظاهراً برای حل مشکل کمبود بار این تصمیم گرفتهشده است، ادامه داد: کار کردن دو راننده بر روی یک کامیون تنها درصد کوچکی از مشکل کمبود بار را حل خواهد کرد و تا زمانی که حملونقل تاوان رکود در سایر بخش ها را میدهد و کارخانجات تولیدی ما ورشکسته هستند مشکل کمبود بار حل نخواهد شد.
جاویدنیا با توضیح اینکه بزرگترین مشکل مالکان کامیونهای فرسوده عدم توانایی در پرداخت وام خودورهای جدید است و به همین دلیل در نوسازی مشارکت نمیکنند، گفت: رانندگان از پس اقساط وام برنمیآیند و تا زمانی که برای نوسازی مجبور به پرداخت هزینههای زیادی هستند به کامیون فرسوده خود، اتکا خواهند کرد.
به گزارش تیننیوز، داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره شرایط جدید نوسازی خودروهای فرسوده اعلام کرده است: در شرایط فعلی کشور که از یکسو با رکود صادرات و واردت روبهرو است و از سوی دیگر مازاد کامیون و کامیونت در کشور داریم، پیشنهادشده تا با توجه به حجم بالای عرضه و تقاضا که سبب ایجاد مشکلاتی همچون کمیسیون بالایی که شرکتهای حملونقل از کامیون داران مطالبه میکنند، شده است به ازای هر دو کامیون فرسوده، یک کامیون نو عرضه کنند.
وی گفته است: با این اقدام کامیونهای جدید فرصت دارند تا پیمایش بیشتری داشته باشند و مسیری که باید به صورت خالی به خاطر کمبود بار طی کنند کاهش مییابد. درنتیجه علاوه بر افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت، میزان پیمایشی که یک کامیون به دست میآورد بیشتر میشود که یک فرصتی به وزارت نفت میدهد تا بتواند پرداختی بیشتری داشته باشد.
وی گفته است : این پیشنهاد را برخی انجمنهای حملونقل داده بودند چون اقساط آن زیاد است و با این اقدام، هر دو راننده با یک خودرو کار میکنند که هم مشکل کمبود بار کاهش مییابد و هم مشکل اقساط گران آن حل میشود.
وی هم چنین خبر داده است که در این طرح میزان وام ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است که احتمالاً مبلغ قسط آن کمتر از طرح نوسازی قبلی ناوگان حملونقل خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.