| کد خبر: 160002 |

◄ پیشنهاد جایگزین برای توقیف دفترچه ثبت ساعت رانندگان حرفه‌ای

می‌توان طرحی تهیه و ارائه داد که بر اساس آن در صورتی که به‌هر دلیل ماموران پلیس و یا هر مقام انتظامی و پلیس راه و... بخواهند دفترچه راننده را توقیف کنند به‌جای توقیف دفترچه وی را به کمیته رسیدگی به تخلفات رانندگی منجر به توقیف دفترچه ‌که به همین منظور ایجاد می‌گردد ارجاع دهند و در آنجا راننده بتواند به‌صورت عادلانه قضاوت گردد.

تین نیوز

یک کارشناس مسائل حقوقی معتقد است توقیف دفترچه ثبت ساعت و کار راننده شدیدترین مجازات برای یک راننده است. 

به گزارش تین‌نیوز، عباس ایزدپناه در گروه تلگرامی «سفیران حمل‌ونقل» و در جمع فعالان بخش ناوگان مسافری جاده‌ای با بیان این مطلب، گفت: در قانون مجازات اسلامی رسیدگی به جرایم بر عهده دادسرا به‌عنوان مقام تحقیق، تعقیب، رسیدگی، صدور قرار و... است و در نهایت منجر به صدور حکم در دادگاه صالح با حق دفاع از اتهام  و داشتن وکیل است. 

 وی در ادامه پیام خود در این گروه تاکید کرد: شدیدترین مجازات برای یک راننده توقیف دفترچه و پروانه رانندگی  وی است و این امر موجب بروز بیکاری  و در راس آن  مشکلات معیشتی و اقتصادی و از همه مهم‌تر بار منفی روانی بر راننده و اطرافیان و حتی خانواده وی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس شایسته است طرحی تهیه و تنظیم شود تا هر شخص در صورت ارتکاب جرم از اتهام وارده بر خود دفاع کند و اگر توقیف دفترچه به‌صورت قانونی و بر پایه عدالت و... باشد حتی  شخص راننده پس از رسیدگی عادلانه در برابر حکم توقیف دفترچه با جان و دل تمکین کند.

ایزدپناه خاطرنشان کرد: در حال حاضر عوامل انتظامی یا پلیس به‌هر دلیل تخلف کوچک و بزرگ، مشاهده و یا احساس و یا بر اساس اخبار دریافت شده، سریعا دفترچه را توقیف نموده و این کار آغاز درماندگی و گرفتاری و بیکاری و کلاس و آزمایش و هفت خوان در عودت دفترچه و نهایتا ثبت تخلف در صفحه پایانی و ... برای راننده است.

وی پیشنهاد داد طرحی تهیه و ارائه  شود که بر اساس آن در صورتی که به‌هر دلیل ماموران پلیس و یا هر مقام انتظامی و پلیس راه و... بخواهند دفترچه راننده را توقیف کنند به‌جای توقیف دفترچه وی را به کمیته  رسیدگی به تخلفات رانندگی منجر به توقیف دفترچه ‌که به همین منظور ایجاد می‌گردد ارجاع دهند و در آنجا راننده بتواند به‌صورت عادلانه قضاوت گردد.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس افزود: هر هیات نیز می‌تواند متشکل از نماینده حقوقی راننده (همانند اداره کار که هر فرد می‌تواند نماینده جهت دفاع معرفی کند) در صورت تمایل راننده، نماینده از  انجمن صنفی رانندگان،  نماینده از  اداره حمل‌ونقل و بخش مسافر و کالا،  نماینده پلیس راه استان و یا در صورت شکایت حضور شخص شاکی و.‌‌..باشد حتی با حق تجدید نظر خواهی نسبت به حکم صادره از شورا یا کمیته رسیدگی به تخلفات منجر به توقیف دفترچه که صرفا بدین منظور تشکیل شده است.

به گفته وی در کمیسیون ماده ۱۲ و ...چنین امری در صورت بعضی از تخلفات وجود دارد و  این امر می‌تواند در تمام  موارد منجر به توقیف دفترچه اعمال و تسری یابد.

ایزدپناه ادامه داد:  ضمانت حضور راننده در کمیته رسیدگی در ابتدا شان و شخصیت راننده است، همچنین با توجه به این‌که رانندگان ناوگان مسافربری دارای کارت هوشمند و...بوده در صورت عدم حضور در کمیته رسیدگی به تخلفات و عدم پیگیری پرونده مطروحه، می‌توان با اجازه تبصره از طرح فوق نسبت به غیرفعال نمودن کارت هوشمند آنان اقدام نمود.

وی اظهار کرد: هم اکنون و بر اساس رویه موجود حتی با گزارش و پیامک مسافر و گزارش و ادعای یک سرباز وظیفه و... در هر لحظه و به‌طور  بسیار سهل و آسان توقیف و ضبط و رسید دفترچه آن‌هم به‌صورت  یک‌طرفه و بدون حق دفاع و توجه به شواهد و قرائن و تحقیقات لازم امکان پذیر است و این کار نیز فقط بر اساس نظر شخص ضابط و پلیس انجام می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس حقوقی با بیان این‌که شاید در بدو امر تهیه طرح و اجرا مشکل  به‌نظر برسد ولی موجب امنیت شغلی و حرفه‌ای رانندگان خواهد شد، تاکید کرد: این امنیت خاطر و امنیت شغلی در کاهش تصادفات و برطرف شدن بسیاری از گرفتاری‌ها و بیکاری (پرداخت حق بیمه ، اقساط بانکی و مخارج زندگی )موثر واقع می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مسعودافروزنيا 0 0

    سلام
    تشكر از تين نیوز كه صدای رانندگان هست وصادقانه مشكلات صنف حمل ونقل را اطلاع رسانی به مسئولین محترم انجام میدهد بنده به عنوان عضو كوچكی از حمل ونقل كمال تشكر و قدردانی را دارم
    باتشكر

  • مجتبی 0 0

    سلام.درحال حاضرتنهاقشری که بدون محاکمه ودفاع قضاوت میشوندرانندگان زحمتکش هستند. خداقوت به تمام رانندگان ایران زمین که هیچ حامی وپشتیبانی ندارندبجزخداوند.واقعا متاسفیم برای کشوری کهبریدن نان یک خانواده برای ارگانی مثل پلیس راه که عامل آن یک سرباز عادی هم میتواند باشدمثل آب خوردن است.
    ای کاش مسئولی که براحتی دفترچه راننده ای رابایگانی میکنددوروز پرداخت حقوقش به عقب بیفتد! کاش زمانی که دفترچه راننده ای را توقیف میکنن حداقل بفرستن جایی که راننده حق دفاع داشته باشد.

  • عبدالستارشاهوزیی 0 0

    دفترچه حذف شود

  • فردی 0 0

    درقانون حاظربودن هردوراننده درپلیس راه مبداالزامی است.
    راننده ایکه 80کیلومتربعدازپلیس راه مبداسواربشه تخلف محصوب میشه.
    رعایت این حرکت هم ترددرفت وبرگشت وهم هزینه بره!مثلا راننده قوچانیی که بایددرورودی ترمینال مشهدحاظرباشه یاراننده آشخانه بایددربجنوردحاظرباشه ،که درپلیس راه بعدی راحت قابل کنترله .
    این موردتخلف بازنگری ویک راه حل براش پیدابشه خداقوت داره .
    همانطورکه سوارشدن خانم درردیف اول بارها وبارهاگریبان راننده های بی خبرازتخلف رابه هردلیل میگرفت.