| کد خبر: 157360 |

با همکاری انجمن‌های صنفی و مسئولان انجام شد:

◄ لغو یک بخشنامه پرسروصدا برای اتوبوس‌های بین‎‌راهی

بر اساس خبری که طی روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شده، بخشنامه ممنوعیت سوار کردن زن در در ردیف اول اتوبوس‌ها لغو شده است و از امروز لغو آن به پلیس‌ راه‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

تین نیوز

رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور از لغو یک بخشنامه در مورد سوار کردن مسافران زن در اتوبوس‌ها خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس خبری که طی روزهای گذشته در شبکه‌های مجازی منتشر شده، بخشنامه ممنوعیت سوار کردن زن در در ردیف اول اتوبوس‌ها لغو شده است و از امروز لغو آن به پلیس‌‌راه‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

به گفته غلامرضا خادمی‌زاده سوار نکردن مسافران زن در صندلی ردیف اول اتوبوس‌ها  از بخشنامه‌هایی بود که در گذشته صادر شده بود و مشکلات فراوانی برای رانندگان، مسافران و شرکت‌ها به همراه داشته است.

وی در این مورد گفت: این که  بخشنامه  مذکور بر اساس چه نگرش و منطقی صادر شده بود خود جای سوال بسیار دارد و اگرچه این تصمیم متعلق به دهه‌های گذشته بوده اما مشکلات فراوانی برای صنف حمل‌ونقل مسافری به ‌وجود آورده و نوعی بی‌اعتمادی به صنف و قشر زحمت‌کش رانندگان به وجود آورده بود و بی‌احترامی به جایگاه و کرامت انسانی بانوان بود. 

به گزارش تین‌نیوز، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور خاطرنشان کرد: حتی در مواقعی رانندگان و مالکان اتوبوس ترجیح می‌دادند که اگر خانواده‌اش قصد سفر در مسیر سیر راننده و مالک را دارند ازخودروی شخصی استفاده کنند تا این‌که با چند ردیف فاصله قرار بگیرند. 

وی افزود: همچنین با توجه به فروش اینترنی بلیت  و وجود اتوبوس‌های VIP  در عرصه حمل‌ونقل به‌ دلیل نوع چیدمان صندلی‌ها که (به‌صورت تک و جفت) است این مشکلات بیشتر به چشم آمد و تغییر و جابجایی مسافر برای بانوانی که برای ردیف اول بلیت گرفته بودند مشکلات عدیده‌ای به همراه داشت که گاهی موجب درگیری بین راننده ومسافران می‌شد و راننده، سفر را با اعصاب به هم ریخته آغاز می‌کرد که خود دارای تبعات خطرناکی بود. 

به گزارش تین‌نیوز، این فعال صنفی بخش مسافری جاده‌ای تاکید کرد: با تغییر نگرش و نگاه منطقی و مثبت مسئولان ناجا و پلیس راه کشور به این موضوع و جهت حفظ کرامت و مقام انسانی بانوان و احترام و  اعتماد به رانندگان این بخشنامه لغو شد که باید این موضوع را به فال نیک گرفت و آعازی برای نگاه تغییر بخشنامه‌هایی دانست که منطقی در پشت آنها نیست و موجب بروز مشکلات برای حمل‌و‌نقل شده است.

خادمی‌زاده به روز کردن برخی بخشنامه‌ها را ضروری دانست و گفت: در این راه باید از دیدگاه جناب سردار حمیدی رئیس پلیس راه راهور و همکاران ایشان در پلیس راه کشور که  در پی اصلاحات دربخشنامه‌ها هستند و در این راه از حمایت بزرگوارانی جناب سردار اشتری فرمانده محترم ناجا و جناب سردار مهری فرمانده پلیس راهور برخوردار هستند، قدردانی و تشکر بسیار کرد.

اتوبوس وی آی پی

به گزارش تین‌نیوز،  از مدتها قبل نشستن زنان پشت‌سر راننده اتوبوس قدغن شده بود به طوری‌که حتی اقوام رانندگان هم نمی‌توانستند از صندلی‌های پشت‌سر آنان استفاده کنند.

بر این اساس تین‌نیوز نیز چند ماه قبل گزارشی از مشکلات رانندگان در این مورد  منتشر کرده بود که طی آن  رانندگان معتقد بودند در گذشته از اتوبوس‌های 302 در ناوگان مسافری جاده‌ای استفاده می‌شد که سالنی کوچک داشت و فاصله مسافر تا صندلی راننده حدود 50 سانتیمتر و میله‌ای به شکل U حائل مسافر وصندلی راننده بود که شاید چنین بخشنامه‌ای در آن مقطع قابل توجیه بود اما  در حال حاضر اتوبوس‌ها همه سوپرسالن شده‌اند و هیچ اتوبوسی از نسل 302 در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری فعال نیست، ضمن این‌که فاصله مسافر با صندلی راننده بیش از120 سانتیمتر بوده و یک میز هم حائل بین آنها است و صندلی راننده نیز در سطحی 60 سانتیمتری پایین‌تر از سالن مسافران قرار گرفته است.

 رانندگان همچنین  معتقد بودند با توجه به این‌که در سال‌های اخیر بیشتر ناوگان مسافری جاده‌ای «وی‌آی‌پی» شده، ظرفیت هم به 25 نفر کاهش پیداکرده و ردیف صندلی‌ها یک زوج و یک فرد است و جابه‌جایی مسافر واقعا مشکل است، گاهی پیش آمده که صندلی‌های زوج توسط بانوان و خانواده خریداری شده و آنها به هیچ وجه حاضر نشدند که از دو صندلی تک پشت سرهم استفاده کنند و یا برعکس کسی صندلی تک گرفته حاضر به جابه‌حایی با صندلی زوج نمی‌شود یا ردیف اول زن و مرد بوده و این باعث درگیری راننده و مسافر شده و در آخر موضوع به این ختم شده که مسافر بلیت را کنسل کرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.