| کد خبر: 269361 |

سایپا؛ زایش تکاپوی بین المللی

رشد سایپا طی ده سال فعالیت در پیش از انقلاب؛ چنان چشم گیر بود که ما شاهد حضور خودروهای این شرکت در سراسر ایران و حتی صادرات خودروها به کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم.

تین نیوز

سال ها پیش وقتی که فضای کسب و کار ایران اندکی به فضای کسب و کار بین المللی شباهت داشت؛ تجار می آمدند و می رفتند بی دغدغه؛ و بانک ها هم پول را انتقال می دادند بدون نگرانی؛ « آنتوان آیسه » که یک تاجر فرانسوی بود برای حفاظت از سرمایه اش یا برای فعالیت در محیطی بکر به فکر ایجاد شرکتی افتاد که بتواند محصولات وطنی اش را تولید کند و بفروشد.

این سرمایه گذاری ها برای کشور بسیار مناسب بود چرا که سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم تولید است که موجب رشد و پیشرفت و توسعه یافتگی بیشتر کشورها می شود و به عنوان موتور محرک اقتصاد، تاثیر مثبتی بر رشد اقتصادی، درآمد سرانه، اشتغال، تولید ناخالص داخلی، ارزش پول ملی و کاهش تورم دارد و بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع می کند.

آنتوان به همراه پسرانش آلفرد و چارلی از سال 1345 شرکتی را ثبت کردند و تا سال 1347 مشغول ساخت و ساز سالن های تولیدی شدند تا اینکه پس از دو سال نخستین محصول این به نام «آکا» تولید شد؛ «آکا» محصولی تجاری بود و مناسب برای حمل و نقل؛ هدف اصلی از تولید این محصول استفاده از آن برای توزیع محصول دیگر این خانواده فرانسوی؛ یعنی نوشیدنی «آبجو» که البته ما امروز آن را به عنوان «مالشعیر» می خوانیم، بود.

آنتوان که وقت خود را به فعالیت های دیگری معطوف کرده بود؛ اداره شرکت «سایپا» را عملاً به پسرش آلفرد واگذار نموده بود به همین دلیل بیشتر سایپایی های قدیمی آلفرد را بهتر از آنتوان به یاد می آورند. آلفرد در فکر گسترش سبد محصولات شرکت بود و توانست با مذاکراتش «مهاری» و «ژیان» و «رنو5» را به تولیدات شرکت سایپا افزوده نماید.

رشد سایپا طی ده سال فعالیت در پیش از انقلاب؛ چنان چشم گیر بود که ما شاهد حضور خودروهای این شرکت در سراسر ایران و حتی صادرات خودروها به کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم.

پرسش اصلی این است که چگونه این اتفاق در ایران رخ داد؟ پاسخ را باید فضای کسب و کار بکاویم. هر کشوری و هر صنعتی برای توسعه و رونق خود به سرمایه گذاری نیازمند است؛ در مقوله سرمایه گذاری؛ امنیت سرمایه گذاری از مهم ترین متغیرهایی است که میزان سرمایه گذاری در کشور را تعیین می کند و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف کشور به عنوان متقاضیان واقعی امنیت سرمایه گذاری، به دنبال شناسایی عوامل امنیت زدا و عدم قطعیت ها و میزان تاثیر آن بر فضای کسب وکار هستند.

در بین تمامی صنایع؛ صنعت خودروسازی بیش از سایر صنایع بین المللی است و این صنعت بین المللی برای رشد و توسعه خود نیاز به دو عامل مهم دارد سرمایه گذاری و ارتباطات بین المللی؛ تولد سایپا در 1345؛ پدیده ای است که به ما نشان می دهد، اگر فضای کسب و کار مهیا باشد صنایع بیشرویی قادرند در خاک کشور جوانه بزنند و موجبات رشد و توسعه را فراهم آورند.

(به مناسبت ۱۵ اسفند روز سایپا)

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی شخصی نویسنده

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.