| کد خبر: 265013 |

فاصله ما با جهان؛ مثال: فرودگاه امام و فرودگاه های منطقه

به رغم موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، در حال حاضر فرودگاه امام حتی در جابجایی ۱۰ میلیون نفر هم نقش ندارد.

تین نیوز

در دنیای مدرن، فرودگاه ها دروازه شهرها و پیشخوان کشورها محسوب می شوند. اگر زمانی بود که دروازه قرآن محل ورود کاروان ها از سمت اصفهان به شهر شیراز بود، اما امروز این فرودگاه ا هستند که پیشانی تمدن یک منطقه محسوب می شوند. فرودگاه هایی که کیفیت و عملکرد آنها بر اقتصاد مردم یک کشور تاثیر شگرفی داراست. 

نگاهی مقایسه ای به وضعیت فرودگاه های منطقه، بیانگر یک هشدار جدی درباره جایگاه فرودگاه امام است. هشداری که هوش از سر می رباید:

 فرودگاه دوبی 

امارات متحده عربی با ۴۷ میلیون مسافر پرواز هوایی در سال ۲۰۱۰ رتبه نخست جذب مسافر را در حوزه خلیج فارس به خود اختصاص داد و رتبه دوازدهم دنیا را کسـب کرد. 

این روند در امارات متحده عربی ادامه پیدا کرد، به نحوی که در سال ۲۰۱۸ جابجایی مسافر در فرودگاه دوبی به رقم شگفت انگیز ۸۹ میلیون و صدهزار مسافر رسید.

به رغم کرونا، فقط در سال ۲۰۲۱ درآمد (و آثار اقتصادی) فرودگاه دوبی نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار بوده که از میزان درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی ایران در همان سال بیشتر بوده است. 

در سال ۲۰۲۲ و مقارن با پایان مسائل کرونا، ۶۶ میلیون مسافر از این فرودگاه استفاده کردند. ترمینال شماره ۳ این فرودگاه (به لحاظ زیربنا)، دومین ساختمان بزرگ روی کره زمین محسوب می شود.

فرودگاه دوحه (حَمَد) 

قطر دیگر کشور پیشرو در این حوزه بوده است؛ در رتبه بندی سالانه موسسه تحقیقات هوایی اسکای تراکس، ۱۰ فرودگاه برتر جهان از نظر کیفیت و خدمات برای ســال ۲۰۲۲ تبه بندی شدند که فرودگاه بین المللی حمَد قطر جایگاه بهترین فرودگاه جهان را کسب کرد. جالب اینجاست که رتبه ۲ متعلق است به فرودگاه هانِدا توکیو در ژاپن!

یعنی قطر توانسته در امر کیفیت، با کشوری که اساسا کیفی کار است ( یعنی ژاپن ) رقابت کند. 

فرودگاه دوحه با اینکه به لحاظ کیفیت برتر از فرودگاه دوبی است ولی به لحاظ کمیت فاصله چشمگیری با دوبی دارد. در سال گذشته بیش از ۳۵ میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا شدند.

فرودگاه استانبول

ساخت فرودگاه بین المللی استانبول در ژوئن ۲۰۱۴ به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان در دستور کار قرار گرفت. سـاخت این فرودگاه یکی از چشم اندازهای استراتژیک ترکیه برای سال ۲۰۲۳ بود که مرحله اول آن در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۸ افتتاح شد.

فرودگاه جدید استانبول تا سال ۲۰۲۸ به بزرگترین فرودگاه جهان تبدیل خواهد شد.

سهم فرودگاه جدید استانبول از تولید ناخالص داخلی ترکیه تا سال ۲۰۲۵ به ۹.۴٪ می رسد که ۷۹ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ترکیه کمک کرده و بیش از ۲۲۵هزار شغل ایجاد خواهد کرد. این فرودگاه جدید، ترکیه را در مسیر تبدیل شدن به مهمترین مرکز حمل ونقل بین شمال، جنوب، شرق و غرب قرار خواهد داد. در سال گذشته بیش از ۶۴ میلیون مسافر در این فرودگاه جابجا شده اند! 

نگاهی به توسعه فرودگاهی در سایر کشورها 

فرودگاه ناریتا ژاپن 

توکیو قلب اقتصاد ژاپن است و هزاران شرکت بین المللی در این شهر در حوزه فناوری مشغول به کار هستند. ژاپن سرزمینی جزیره ای است و هیچ اتصال خاکی به کشورهای پیرامون ندارد. لذا نقش و اهمیت جایگاه ناریتا در اقتصاد ژاپن مشخص می شود. در سال گذشته این فرودگاه در جابجایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر و ترانزیت ۲.۵ میلیون تن کالا نقش داشته است.

فرودگاه آتلانتا آمریکا

نگاهی به آمار بین المللی «شلوغ ترین فرودگاه های دنیا» نشان می دهد که فرودگاه آتلانتا در آمریکا با رقم شگفت آور جابجایی بیش از ۹۰ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۲ عملکرد مهمی در اقتصاد آمریکا داشته است. یعنی جمعیتی بیش از کل جمعیت کشور ایران از این نقطه آتلانتا تردد کرده اند. از میان ده فرودگاه شلوغ دنیا در سال گذشته، پنج فرودگاه متعلق به ایالات متحده بوده است. (ارتباط تنگاتنگ اقتصاد و فرودگاه)

سوال راهبردی: مقایسه ایران با دوبی، استانبول و قطر:

به رغم موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه، در حال حاضر فرودگاه امام حتی در جابجایی ۱۰ میلیون نفر هم نقش ندارد (آمارها  ارقامی در حدود ۷ میلیون را بیان می کند). این یعنی کمتر از یک پنجم قطر، یک هشتم دوبی/ استانبول و یک دهم آتلانتا. مقدار باری که از این فرودگاه ترانزیت می شود حتی به نیم میلیون تُن هم نمی رسد (آمارها رقمی در حدود ۱۶۰ هزارتن را بیان می کند). واقعیت گرایی و دوری از شعارزدگی یک ضرورت است. توسعه پایدار با این میزان غفلت از ترانزیت مسافر و کالا چگونه ممکن است؟

* مدرس دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه توسعه به نقل از کانال شخصی محمدرضا اسلامی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    ایشون گویا نمی دونن ایران , تحریم هوایی است و نمی تواند هواپیمای مسافربری نو بخرد و این را هم نمی دانند که هر کشوری , مختصات و معادله مخصوص به خود را دارد فرضا بیاییم میلیاردها دلار برای ساخت و توسعه زیرساخت های فرودگاهی هزینه کنیم که به لانه پرندگان تبدیل شوند ؟! "عقل" و "منطق" حکم می کند که کشور در جایی سرمایه گذاری کند که محل فرار از تحریم هاست و نه محلی که به برگه تحریمی اتفاقا قوت می ده اون میلیاردها دلاری که می خواهیم برای ساخت مکانی امن و زیبا برای لانه سازی پرندگان هزینه کنیم را اگر روی طرحی مثل ریل پرسرعت تهران مشهد هزینه کنیم که تهران مشهد بشود 3 ساعته , قطعا بیشترین فشار را از روی ناوگان هوایی مملکت برداشتیم آنوقت خیلی از مردم , گزینه سفر با قطار پرسرعت را به گزینه هواپیمای 20 25 ساله با بلیط گران و مشکلات بسیار مثل تاخیرها ترجیح خواهند داد اگر قطار پرسرعت به اصفهان و شیراز برسد سومین و حتی دومین کانون فشار از روی دوش ناوگان هوایی برداشته می شود باز بهترین خدمات و سرویس ها را می شود به مردم داد و به اقتصاد کشور کمک کرد , کشورداری با عقل و منطق جلو می ره نه اینکه دوبی اونو داره منم موخوام !
    راه حل بخش عمده ایی از مشکلات کشور ما در شاخه های مختلف از گزینه ریل نرمال (فعلا تا 20 هزار کیلومتر) و بعد ریل پرسرعت می گذرد که به مرور , توان بومی سازی حداکثری را هم خواهیم داشت .