استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان ضرورت توسعه اقتصاد دریامحور
استاندار گیلان گفت: استفاده از ظرفیت دریا در این استان مورد غفلت قرار گرفته است که در این رابطه بویژه برای ارتقا ظرفیت ها نیازمند استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان در بخش هایی چون آبزی پروری و صید ماهی و غیره هستیم.
استاندار گیلان گفت: استفاده از ظرفیت دریا در این استان مورد غفلت قرار گرفته است که در این رابطه بویژه برای ارتقا ظرفیت ها نیازمند استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان در بخش هایی چون آبزی پروری و صید ماهی و غیره هستیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، اسدالله عباسی در جلسه توسعه اقتصاد دریامحور گیلان اظهار کرد: با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان، سهم ما در اقتصاد دریا بسیار کم و اندک است و تا زمانی که نگاه علمی و دانش بنیان به این حوزه نداشته باشیم، تحول و اتفاق جدیدی رقم نخواهد خورد.
وی افزود: ما باید از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد دریا محور بیشتر استفاده کنیم و در بخش هایی چون صنایع کشتی سازی و پرورش ماهی در قفس متناسب با شرایط دریای خزر بیشتر سرمایه گذاری کرده تا از این ظرفیت ها بهره بیشتری بگیریم.
نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: از سویی در راستای برای فقرزدایی و افزایش درآمد در استانهای ساحلی همچون گیلان باید در زمینه توسعه اقتصاد دریا بیشتر فعال شویم و این بخش رونق گیرد زیرا کشاورزی به تنهایی در گیلان جوابگو نیازها اعم از اشتغال و معیشت و غیره نیست.
استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت های این استان اضافه کرد: هم اینک رودخانه ها با توجه به حجم آلودگی ها تبدیل به تهدیدی برای استان شده اند حال آنکه رودخانه ها باید فرصت مناسبی برای گردشگری و درآمدزایی باشد و در بحث استفاده از سواحل هم با چنین مشکلی مواجهیم و امروز باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کنیم تا کسی در این ساحل غرق نشود.
عباسی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه عنوان کرد: امروز سهم مناسبی از بازار این کشور و همچنین سایر کشورهای همسایه نداریم و صنایع ما نیز مظلوم واقع شده است و برای رفع این مساله باید ظرفیت موجود استان را به درستی و با بهره گیری از شیوه های مناسب به کشورهای همسایه و سرمایه گذارها معرفی کنیم تا سهم مناسبی در بازار آنان داشته باشیم.
نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به صنعت کشتی سازی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: قرارداد اولیه برای توسعه صنعت کشتی سازی امضا شده و کارها و فرآیند مربوطه باید باید سرعت گیرد و به طور حتم با ترغیب بخش خصوصی و با تعامل گسترده می توانیم از ظرفیت اقتصاد دریایی، بیشتر در گیلان بهره ببریم.
۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ابتدایی کشتی سازی در گیلان
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: تفاهم نامه ساخت کشتی در بندرانزلی امضاء شده که در این راستا ۶ هکتار زمین در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد و سرمایه ابتدایی احداث این کارخانه نیز ۱۵ هزار میلیارد ریال است.
حسین یونسی با بیان اینکه میانگین سن شناورها در استان زیاد و حدود ۳۰ سال است، گفت: این شناورها نیاز به نوسازی دارند و در واقع این مجتمع کشتی سازی نیاز مبرم گیلان بود زیرا علاوه بر ایجاد اشتغال به اقتصاد استان و کشور نیز کمک می کند.
وی بیان کرد: این مجتمع کشتی سازی در فاز نخست در ۲ بخش احداث و نیز نوسازی کشتی ها فعالیت خواهد کرد و به طور حتم با ایجاد این این مجموعه، فعالیت و استفاده از ظرفیت های استان در حوزه اقتصاد دریایی بیشتر می شود زیرا هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گیلان ۱۰ میلیون تن است که امروزه حداکثر می توانیم از سه الی چهار تن این ظرفیت استفاده می شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان کرد: البته یکی از معضلات این حوزه نبود حمل و نقل ترکیبی است زیرا بنادر ما به ریل متصل نیستند که با اتصال به ریل و نیز نوسازی ناوگان دریایی، می توانیم ظرفیت استفاده از بنادر استان را افزایش دهیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.