| کد خبر: 266601 |

استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان ضرورت توسعه اقتصاد دریامحور

استاندار گیلان گفت: استفاده از ظرفیت دریا در این استان مورد غفلت قرار گرفته است که در این رابطه بویژه برای ارتقا ظرفیت ها نیازمند استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان در بخش هایی چون آبزی پروری و صید ماهی و غیره هستیم.

تین نیوز

استاندار گیلان گفت: استفاده از ظرفیت دریا در این استان مورد غفلت قرار گرفته است که در این رابطه بویژه برای ارتقا ظرفیت ها نیازمند استفاده از صنایع نوین و دانش بنیان در بخش هایی چون آبزی پروری و صید ماهی و غیره هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مارین نیوز، اسدالله عباسی  در جلسه توسعه اقتصاد دریامحور گیلان اظهار کرد: با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان، سهم ما در اقتصاد دریا بسیار کم و اندک است و تا زمانی که نگاه علمی و دانش بنیان به این حوزه نداشته باشیم، تحول و اتفاق جدیدی رقم نخواهد خورد.

وی افزود: ما باید از ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد دریا محور بیشتر استفاده کنیم و در بخش هایی چون صنایع کشتی سازی و پرورش ماهی در قفس متناسب با شرایط دریای خزر بیشتر سرمایه گذاری کرده تا از این ظرفیت ها بهره بیشتری بگیریم.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: از سویی در راستای برای فقرزدایی و افزایش درآمد در استانهای ساحلی همچون گیلان باید در زمینه توسعه اقتصاد دریا بیشتر فعال شویم و این بخش رونق گیرد زیرا کشاورزی به تنهایی در گیلان جوابگو نیازها اعم از اشتغال و معیشت و غیره نیست.

استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت های این استان اضافه کرد: هم اینک رودخانه ها با توجه به حجم آلودگی ها تبدیل به تهدیدی برای استان شده اند حال آنکه رودخانه ها باید فرصت مناسبی برای گردشگری و درآمدزایی باشد و در بحث استفاده از سواحل هم با چنین مشکلی مواجهیم و امروز باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه کنیم تا کسی در این ساحل غرق نشود.

عباسی با اشاره به سفر اخیر خود به روسیه عنوان کرد: امروز سهم مناسبی از بازار این کشور و همچنین سایر کشورهای همسایه نداریم و صنایع ما نیز مظلوم واقع شده است و برای رفع این مساله باید ظرفیت موجود استان را به درستی و با بهره گیری از شیوه های مناسب به کشورهای همسایه و سرمایه گذارها معرفی کنیم تا سهم مناسبی در بازار آنان داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین به صنعت کشتی سازی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: قرارداد اولیه برای توسعه صنعت کشتی سازی امضا شده و کارها و فرآیند مربوطه باید باید سرعت گیرد و به طور حتم با ترغیب بخش خصوصی و با تعامل گسترده می توانیم از ظرفیت اقتصاد دریایی، بیشتر در گیلان بهره ببریم.

۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ابتدایی کشتی سازی در گیلان

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان نیز در این جلسه اظهار کرد: تفاهم نامه ساخت کشتی در بندرانزلی امضاء شده که در این راستا ۶ هکتار زمین در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد و سرمایه ابتدایی احداث این کارخانه نیز ۱۵ هزار میلیارد ریال است.

حسین یونسی با بیان اینکه میانگین سن شناورها در استان زیاد و حدود ۳۰ سال است، گفت: این شناورها نیاز به نوسازی دارند و در واقع این مجتمع کشتی سازی نیاز مبرم گیلان بود زیرا علاوه بر ایجاد اشتغال به اقتصاد استان و کشور نیز کمک می کند.

وی بیان کرد: این مجتمع کشتی سازی در فاز نخست در ۲ بخش احداث و نیز نوسازی کشتی ها فعالیت خواهد کرد و به طور حتم با ایجاد این این مجموعه، فعالیت و استفاده از ظرفیت های استان در حوزه اقتصاد دریایی بیشتر می شود زیرا هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گیلان ۱۰ میلیون تن است که امروزه حداکثر می توانیم از سه الی چهار تن این ظرفیت استفاده می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خاطرنشان کرد: البته یکی از معضلات این حوزه نبود حمل و نقل ترکیبی است زیرا بنادر ما به ریل متصل نیستند که با اتصال به ریل و نیز نوسازی ناوگان دریایی، می توانیم ظرفیت استفاده از بنادر استان را افزایش دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.