| کد خبر: 271369 |

دبیر اتحادیه مالکان کشتی:

◄ نوسازی تجهیزات فرسوده بنادر با 2 مانع مواجه است

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر فرسودگی تجهیزات بنادر، تامین ارز برای خرید تجهیزات بندری از خارج و نیز انتقال آنان به داخل را دو مشکل عمده نوسازی در این حوزه برشمرد.

تین نیوز

تهیه و تامین تجهیزات استراتژیک بارگیری در بنادر یکی از دغدغه های مشترک این روزهای حمل ونقل ریلی و دریایی کشور  است. تا آنجا که چندی پیش مدیرکل لجستیک راه آهن در این باره با تاکید بر وجود گلوگاه هایی در عرصه تجهیزات تخلیه و بارگیری سبک در بنادر  همفکری متولیان حمل و نقل و ترانزیت کشور را راهگشا دانست. اما علت این گلوگاه ها چیست و چه مشکلاتی مانع خرید تجهیزات به روز بارگیری در بنادر است؟

به گزارش تین نیوز، یحیی ضیایی مهرجردی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران در این باره با اشاره به فرسودگی تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر تصریح کرد: در شرایط کنونی بر طبق قراردادهایی که شرکت های بندری با سازمان بنادر دارند موظف به انجام تعهدات خود هستند اما به دلیل تورم اقتصادی قادر به خرید تجهیزات نبوده چرا که نمی توانند هزینه های خود را پوشش دهند بنابراین غالب این شرکت ها برای مدیریت هزینه های خود از نجهیزات به صورت تعمیر و نگهداری استفاده می کنند.

وی در ادامه افزود: درباره خرید تجهیزات جدید به خاطر نرخ تعرفه های پایین این امکان برایشان مقدور نیست مگر اینکه راهکاری پیدا و نرخ تعرفه ها عوض شود یا در پایان قراردادهایی که در حال انجام است قراردادهای جدیدی با نرخ های جدید منعقد شود تا بتوانند تجهیزات جدید و به روز با استاندارهای لازم خریداری و به کار گیرند.

مطلب مرتبط را بخوانید:

3 هزار فروند کشتی نیاز داریم اما دست روی دست گذاشته ایم!

در تامین ارز و انتقال تجهیزات مشکل داریم

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با تاکید بر اینکه غالب تجهیزات از خارج تامین می شود ادامه داد: تجهیزات بارگیری فرسوده است و در شرایط کنونی بخشی نیاز به تعویض و بخشی دیگر نیاز به تعمیرات و به روزرسانی دارد اما چون این تجهیزات استراتژیک بندری خارجی است در تهیه و تامین  قطعات از دو مسیر دچار مشکل هستیم: یکی در مسیر تامین ارز جهت خرید این تجهیزات و دیگری نقل و انتقال آنان به داخل کشور است.

یحیی ضیایی مهرجردی
یحیی ضیایی مهرجردی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران

ضیایی با بیان اینکه تا استاندارد مطلوب تجهیزات بارگیری فاصله داریم، افزود: خوشبختانه با استقبال سازمان بنادر و دریانوردی از ظرفیت های علمی و عملی شرکت های دانش بنیان جهت نوسازی تجهیزات بارگیری بارهای سبک در بنادر بهره گیری شده است. البته ناگفته نماند گرچه این شرکت ها برای تامین قطعات و نوسازی تجهیزات سبک بنادر  پای کار آمده اند اما سرعت عمل این شرکت ها تاکنون پایین بوده و آنچه ایده آل است هنوز محقق نشده است.

وی در پایان عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال راهکاری برای استفاده از بودجه صندوق ذخیره ملی جهت نوسازی تجهیزات بارگیری  سبک در بنادر است تا امکاناتی را در اختیار اپراتورهای بندری قرار دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.