| کد خبر: 143984 |

بازار فله خشک تابستان متفاوتی را می گذراند

در تابستان 2017 برخلاف کندی و کساد همیشگی حاکم بر بازار در فصل تابستان، نرخ های کرایه حمل فله خشک با افزایش تقاضا، شیب صعودی را در پیش گرفت.

تین نیوز

در تابستان 2017 برخلاف کندی و کساد همیشگی حاکم بر بازار در فصل تابستان، نرخ های کرایه حمل فله خشک با افزایش تقاضا، شیب صعودی را در پیش گرفت.

 
به گزارش گروه بین الملل مانا سیترید در تحلیلی نوشت: تابستان یک فصل معمول و همیشگی آفتاب و ساحل نبوده است، زمانی که تجار و کارگزاران کوله بار سفر برای تعطیلات را ببندند و به طبع آن فعالیت به کمترین سطح برسد، بازار رو به کسادی می گراید اما در تابستان 2017 بر خلاف کندی و کساد همیشگی حاکم بر بازار در فصل تابستان، نرخ های کرایه حمل فله خشک با افزایش تقاضا، شیب صعودی را در پیش گرفت به گونه ای که نمودار شاخص فله خشک بالتیک BDI چیزی بر خلاف روال همیشگی را به نمایش گذاشت و رکورد یک هزار و 207 واحد را در روز چهارشنبه هفته گذشته به ثبت رساند.

این گزارش ادامه داد: نرخ کرایه حمل بالاتر را می توان به چرخه بازیافت و استفاده دوباره از کالاها و مصالح ساختمانی مانند سنگ آهن و زغال سنگ کوک که تقاضای سیری ناپذیر ساخت فولاد چینی را تشدید کرده است، مربوط دانست. در طول تابستان، کارخانه های تولید فولاد چینی زودتر از جدول زمانی و بر پایه پیش بینی کاهش 50 درصدی ظرفیت که معمولا از ماه نوامبر انتظار می رود، انبارها را دوباره پر کرده اند. انباشت پیش از انتظار و زودتر از موعد، چرخه کشتیرانی فله خشک را از روال عای و همیشگی خارج ساخت به طوری که شاخص فله خشک بالتیک BDI با یک هزار و 207 واحد در هفته گذشته، رکورد دیگری را پس از رکورد 1300 واحد در ماه آوریل سال جاری میلادی، به ثبت رساند.

آنچه مسلم است، روند افزایشی جابه جایی سنگ آهن، تاثیر مستقیمی بر جهش اخیر در نرخ کرایه حمل برای شناورهای بزرگتر را به همراه داشته است.

یک کارگزار FIS FFA گفت: نرخ شناورهای کیپ سایز با بسته شدن قراردادهای بهتر در صبح روز چهارشنبه هفته گذشته در هر دو منطقه اقیانوس آرام و آتلانتیک شمالی روند بهبود چشم گیری را تجربه کرد. 

وی در ادامه افزود، نرخ کرایه حمل شناور کیب سایز در ماه آگوست سال جاری میلادی 16 هزار و 500 دلار در روز بسته شد و پس از پافشاری  و ایستادگی مالکان، نرخ مذکور از مرز 18 هزار و 18 هزار و 500 دلار در روز گذر کرده و در ماه آینده به 18 هزار و 900 دلار در روز افزایش خواهد یافت. 

نرخ میانگین اجاره زمانی کیپ سایز 5 با افزایش یک هزار و 117 دلار به 18 هزار و 187 دلار در روز چهارشنبه هفته گذشته رسید، رقم مذکور افزایش دو هزار و 16 دلار یا 12 درصدی را نسبت به 16 هزار و 77 دلار در روز دوشنبه همان هفته به نمایش می گذارد.

لازم به ذکر است، بیشترین میزان درآمد حاصله از نرخ کرایه حمل در قراردادهای ماه جاری و ماه آینده مشاهده می شوند، روندی که پیش بینی بازار از اقدامات محیطی سختگیرانه تر و تحمیل کاهش ظرفیت از سوی مقامات چینی به کارخانه های تولید فولاد در طول ماه های زمستان را انعکاس می دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: بیشترین میزان درآمد حاصله از نرخ کرایه حمل در قراردادهای فله بر پاناماکس نیز به مانند کیب سایز، در ماه آگوست و سپتامبر سال جاری میلادی مشاهده می شود، ناگفته نماند، اجاره زمانی فله بر پاناماکس در روز چهارشنبه هفته گذشته به 10 هزار و 494 دلار در روز رسید که نسبت به 10 هزار و 188 دلار روز دوشنبه همان هفته، رشد سه درصدی را به همراه داشت. 

یک کارگزار FIS FFA با اشاره به افزایش چشمگیر در بازار کاغذی شناور پاناماکس در صبح روز چهارشنبه، گفت: نرخ کرایه حمل در ماه آگوست ده هزار و 300 دلار در روز بسته شد، از سوی دیگر، در ماه سپتامبر و سه ماه چهارم به ترتیب بر روی 11 هزار و 75 دلار و 11 هزار و 100 دلار فیکس شد.

میانگین اجاره زمانی فله بر سوپراماکس با افزایش 2.7 درصدی از هشت هزار و 531 دلار در روز دوشنبه هفته گذشته به هشت هزار و 763 دلار در روز چهارشنبه همان هفته افزایش یافت. علاوه بر این، نرخ کرایه حمل شناور هندی سایز تقریبا ثابت بود و در روز چهارشنبه با کاهش 12 دلاری از شش هزار و 805 دلار به شش هزار و 793 دلار رسید.

این گزارش در پایان نوشت: بازار نرخ کرایه حمل فله خشک از تابستان گرم که بازار بسیار داغ تقاضای فولاد، تنور آن را داغ تر کرده است، لذت می برد. خواه  افزایش نرخ ها  ﻓﺎﻧﺪاﻣﻨﺘﺎل ها است یا انجمن فلز چین.  این واضح است که چرخه کشتیرانی پیش از جدول زمانی و زودتر از موعد، به فصل اوج خود رسیده است، این خلاف قاعده به زودی تصحیح خواهد شد، اما در حال حاضر بازیگران بازار فله خشک از سود و منفعت حاصل از شرایط، خوشحال و خوشنود هستند.

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.