| کد خبر: 142742 |

از فرصت های بیشمار دریا بی بهره ایم

یکی از منابع مهم توسعه اقتصادی کشورها، دریا و ثروت‌های نهفته در آن است که بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا با برنامه‌ریزی و مطالعات و تحقیق تقریبا اکثر منابع این گنج عظیم خدادادی را کشف و از آن بهره‌برداری می‌کنند.

تین نیوز

یکی از منابع مهم توسعه اقتصادی کشورها، دریا و ثروت‌های نهفته در آن است که بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا با برنامه‌ریزی و مطالعات و تحقیق تقریبا اکثر منابع این گنج عظیم خدادادی را کشف و از آن بهره‌برداری می‌کنند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، یک عضو هیات نمایندگان اتاق آبادان با بیان این مطلب گفت: به طور خلاصه به ایجاد بنادر و اسکله های پیشرفته برای توسعه حمل و نقل دریایی به عنوان پرحجم‌ترین و ارزان‌ترین وسیله حمل‌ونقل می‌توان اشاره کرد. همچنین توسعه کارخانجات تولید انواع کشتی‌ها، شناورهای دریایی و تعمیرگاه‌های مدرن با امکانات پیشرفته که سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد سرانه دارند، در این کشورها بسیار مورد توجه است. ابراهیم کاظمی افزود: بخش دیگر نیز توسعه بنادر شیلاتی و بهره‌برداری از صید انواع ماهی‌ها و انواع فرآوری‌های آبزیان به عنوان یکی از کامل‌ترین منابع غذایی مورد نیاز انسان و بهره‌برداری از صنعت غواصی و گردشگری دریایی است که متاسفانه کشور ما با وجود بیش از هزاران کیلومتر ساحل خلیج فارس و دریای عمان ودریای خزر در این رابطه بسیار عقب مانده است. در صورتی که با برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه می‌توان درصد بالایی از اشتغال مورد نیاز و درآمد سرانه را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه تا چه حد از پتانسیل های دریایی آبادان استفاده شده است، تاکید کرد: تقریبا زیر یک‌درصد از پتانسیل های سواحل آبادان استفاده شده که در صورت برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توان تحولی اساسی ایجاد کرد. به طور نمونه قبل از انقلاب و با افزایش تناژ حمل بار کشتی‌های باری و عدم امکان پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بیش از 10 هزار تن، صنعت دوبه کاری در آبادان و خرمشهر رواج داشته و سهم بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد داشت. بدین صورت که کشتی‌های بزرگ در دهانه اروند توقف و بار آنها به وسیله لنج و دوبه به بنادر آبادان و خرمشهر حمل و نقل می‌شد.

کاظمی در خصوص فعالیت بخش خصوصی در بخش دریایی تصریح کرد: در آبادان به طور سنتی به دلیل بندری بودن شهر آبادان و وجود لنج داران و صیادان بومی‌ و ارتباط تجاری با کویت و عراق از طریق راه آبی تقریبا فقط بخش خصوصی در زمینه شیلات و حمل و نقل دریایی فعال بوده است. البته بعد از پایان جنگ تحمیلی دولت زمینه‌های بسیار خوبی برای توسعه بخش شیلات انجام داده و با تخصیص حدود 5 هزار هکتار زمین در جوار رودخانه بهمنشیر و دهانه خلیج فارس برای ایجاد مزارع پرورش میگو شرایط خوبی فراهم شده است. وی با اشاره به اینکه مزارع زیادی برای پرورش میگو و همچنین پرورش ماهی ایجاد و فعال شدند، ادامه داد: به دنبال آنها تعدادی سردخانه و کارخانجات پرورش ماهی، میگو، تولید لارو میگو و تولید خوراک ماهی و میگو احداث شدند؛ اما به دلیل نبود برنامه‌ریزی صحیح و ادامه نیافتن حمایت دولت تقریبا بیشتر مزارع و کارگاه‌ها تعطیل و بخش خصوصی فعال در این زمینه ورشکست و تعطیل شده‌اند که لازم است برای احیاء مجدد این صنعت با توجه به زیرساخت‌های موجود، به سرعت چاره‌جویی شود.

همچنین باید برای توسعه صنعت حمل و نقل دریایی و کارخانجات ساخت و تعمیر شناورها که اکنون دارای سایت ویژه این کار در چوئبده هستند، به سرعت برنامه ریزی و تسهیلات ویژه تدارک و احیاء شوند. این عضو هیات نمایندگان اتاق آبادان در پاسخ به اینکه چه موانعی برای توسعه اقتصاد دریا برای کشور ما وجود دارد؟خاطرنشان کرد:در واقع هیچ‌گونه مانعی وجود ندارد و برعکس تمام زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های لازم مهیا هستند. اما تنها مانع تغییر نگرش امنیتی دررابطه با سواحل و مرزهای آبی و سپس تحقیق، مطالعه، تهیه برنامه مشخص و تخصیص اعتبارات لازم و حمایتی برای این منظور است. در حال حاضر درآمدزایی آبادان از طریق دریا تقریبا بسیار ناچیز است که البته با توجه به ظرفیت‌های موجود امکان افزایش آن به سهولت وجود دارد.

کاظمی افزود: تمرکز تمامی ‌امکانات در تهران و دولتی بودن اقتصاد و سیاست در مراکز استان‌های برخوردار، عدم توزیع صحیح امکانات در سطح کشور، عدم اجرای تمرکز زدایی، فراموش شدن شهرهای مرزی و شرایط نامناسب آب و هوایی و از همه مهم‌تر نگرش امنیتی و در کلیه زمینه های اقتصادی باعث رشدنیافتن شهرهای ساحلی و مرزی شده است. وی تصریح کرد: در صورتی که در گذشته شاهد رونق و شکوفایی شهرهایی همچون آبادان و خرمشهر بودیم اما متاسفانه با وقوع جنگ تحمیلی و قرار گرفتن اقتصاد در خدمت توسعه سیاسی، نه تنها شهرهای ساحلی و مرزی رشد نکردند بلکه محروم‌تر شدند که برای احیای آنها اول باید نگرش‌ها و سیاست‌گذاری برای توسعه اقتصادی تغییر یابد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.