| کد خبر: 158397 |

یک پژوهشگر حوزه آی‌تی مطرح کرد:

◄ سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان جاده‌ای نیازمند تغییرات است

اگر ایرادات سامانه سپهتن را برطرف و از فناوری ارتباطات خودرویی در آن‌ استفاده کنند، همگان قطعا از ثمرات آن به نحو بارزی بهره‌مند خواهند‌شد. دریافت هشدارهای به موقع برای پرهیز از ورود به شرایط مخاطره‌آمیز رانندگی، دریافت اطلاعات دقیق در مورد وضعیت ترافیکی و آب و هوایی مسیرهای پیش‌رو و استفاده از تخفیفات‌ ممکن بیمه‌ای، نمونه‌هایی از ثمرات به‌کارگیری این فناوری خواهد بود.

تین نیوز

مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف به بخشی از سخنان رئیس پلیس‌ راه کشور در روز حمل‌ونقل واکنش نشان داد.

به گزارش تین‌نیوز، حبیب رستمی در متنی که در اختیار تین‌نیوز قرار داد، نوشت: جناب سردار حمیدی در صحبت‌های خود در مراسم روز حمل‌ونقل فرموده‌اند: «تمام اقداماتی که (در خصوص سپهتن) انجام گرفته است بر اساس نقطه‌نظرات کارشناسی است، به ریز، دوستان در حمل‌و‌نقل و کارشناسان دانشگاه‌های معتبر کشور، دانشگاه شهید مدرس، دانشگاه شهید بهشتی و جاهایی که در حوزه آی‌تی کار می‌کنند و مطالعات تطبیقی را انجام داده‌اند... » سوال بنده در ارتباط با این بخش از صحبت‌های جناب سردار این است که آیا در بین دانشگاه‌های معتبر کشور، دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه‌های دیگر که در حوزه آی‌تی و حمل‌و‌نقل هوشمند یا آی‌تی‌اس کار می‌کنند وجود ندارند‌؟ آیا این دانشگاه‌ها هم در خصوص ریز مسائل سپهتن اعلام نظر کرده‌اند؟

این پژوهشگر حوزه آی‌تی خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌های دیگر می‌گذریم. در ارتباط با همین دو دانشگاهی که نام بردند چه مستنداتی وجود دارد؟ چرا تاکنون ارایه نشده است؟

وی در خصوص این بخش از سخنان سردار محمد حسین حمیدی که در مورد سپهتن گفت این سامانه توانسته است «امنیت مردم و مسافران را برقرار نماید» تاکید کرد: این سوال مطرح است که سامانه سپهتن با کدام قابلیت خود در حال حاضر می‌تواند امنیت مردم و مسافران را برقرار نماید؟

رستمی گفت: لازم است دوباره تکرار و تاکید نمایم که سامانه سپهتن برای آن‌که بتواند به چنین قابلیتی برسد بایدتغییرات لازم در اجزا و معماری آن صورت گیرد. در غیر این صورت پس از مدتی به سرنوشت جی.پی.اس‌های آفلاین دچار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این تغییرات ضروری، استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی مبتنی بر استاندارد IEEE 802.11p در این سامانه است که در اروپا به ITS G5 و در دنیا به DSRC 5.9 GHz معروف می‌باشد. استفاده از این فناوری در برنامه خودروسازان دنیا قرار گرفته است تا با استفاده از آن خودروهایی بسازند که تصادف نداشته باشند و یا در صورت تصادف، کشته ندهند.

رستمی گفت: این فناوری هم اینک توسط جنرال موتورز مورد استفاده قرار گرفته و این خودروساز یک مدل کادیلاک سال ۲۰۱۷ خود را مجهز به آن روانه بازار کرده است. علاوه بر جنرال موتورز، شرکت فولکس واگن نیز اعلام کرده است که‌ اولین خودروی مجهز به این فناوری را در دست طراحی و تولید دارد. خودروهای مجهز به این فناوری می‌توانند با یکدیگر و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و از این طریق با هشدارهایی که دریافت می‌کنند در موقعیت‌های تصادف قرار نمی‌گیرند.

مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما در سال ۱۳۹۱ (خیلی پیشتر از آن‌که پروژه سپهتن مطرح شود) به بخش پژوهش بنیاد تعاون ناجا پیشنهاد کردیم که از این فناوری در جهت بهبود ایمنی حرکت ناوگان سنگین تجاری در کشور استفاده شود. چند سال بعد متوجه شدیم که پروژه سپهتن را تعریف کرده‌اند‌ و می‌خواهند آن را با استفاده از نسل اول فناوری DSRC که در اساس برای کار دیگری ابداع شده است، اجرا کنند. 

این پژوهشگر حوزه آی‌تی گفت: در همین هنگام ( خرداد ۱۳۹۴) خدمت سردار حمیدی رسیدیم و به ایشان عرض کردیم که این فناوری DSRC که می‌خواهند در سامانه سپهتن استفاده کنند، اشتباه است و فاقد هر گونه کارآمدی برای اهداف پروژه است. به ایشان عرض کردیم که بیایید از فرصت اجرای پروژه سپهتن برای استفاده از فناوری نوین ارتباطات رادیویی استفاده کنید تا بستر اجرای کاربردهای ایمنی در کنار پیاده‌سازی سامانه سپهتن ایجاد شود.

رستمی تاکید کرد: اما متاسفانه طراحان سامانه به این توصیه توجه نکرده و از فناوری نسل اول DSRC به عنوان پروتکل ارتباطی برای انتقال اطلاعات استفاده کردند که در عمل با شکست مواجه شد و اکنون نیز آن را کنار گذاشته‌اند، هر چند بهای آن را به طور کامل از رانندگان و مالکان اتوبوس‌ها گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اگر ایرادات سامانه سپهتن را برطرف و از فناوری ارتباطات خودرویی در آن‌ استفاده کنند، همگان قطعا از ثمرات آن به نحو بارزی بهره‌مند خواهند‌شد. دریافت هشدارهای به موقع برای پرهیز از ورود به شرایط مخاطره‌آمیز رانندگی، دریافت اطلاعات دقیق در مورد وضعیت ترافیکی و آب و هوایی مسیرهای پیش‌رو و استفاده از تخفیفات‌ ممکن بیمه‌ای، نمونه‌هایی از ثمرات به‌کارگیری این فناوری خواهد بود.

مدیر گروه پژوهشی فناوری اطلاعات سازمان جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: ضمن این‌که نیاز نخواهد بود مبالغ قابل توجهی نیز به عنوان شارژ سیم‌کارت تجهیزات به صورت ماهیانه یا سالانه پرداخت شود، چرا که بیشتر اطلاعات لازم برای انتقال به پاسگاه‌های پلیس راه و یا اطلاعات جاده‌ای به رانندگان از طریق فناوری یاد شده و بدون نیاز به پرداخت وجه ارسال خواهد شد.

رستمی با تاکید بر این‌که از مسئولان انتظار می‌رود تا دیر نشده، با تحلیل عملکرد سامانه مذکور در طول ماه‌های گذشته، به صورت کاملا علمی و کارشناسانه و با استفاده از نظرات کاربران مختلف این سامانه، به بازنگری، اصلاح و تکمیل آن بپردازند، اظهار داشت: سامانه سپهتن باید بتواند به بهبود ایمنی تردد خودروها در جاده‌های کشور بینجامد و در کنار این وظیفه مهم، خدمات ارزش افزوده برای آسایش و رفاه رانندگان و مسافران را نیز ارایه نماید.

به گفته این پژوهشگر در این صورت‌ همگان مدافع آن‌خواهند بود و کمک خواهند کرد این سامانه در جهت بهبود ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای در کشور توسعه یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    گويا دعوا بر سر اينكه كي پيمانكار باشه تمومي نداره

    چه تضميني وجود داره كه محصول مورد اشاره جنابعالي منجر به كاهش تلفات جاد ه اي ميشه

  • حبیب رستمی 1 0

    با سلام و احترام به حضور آقا یا خانم «ناشناس»
    اولاً آنچه در متن از آن صحبت شده است یک «فناوری» است و نه یک «محصول» ، لطفاً متن را با دقت مطالعه فرمائید. در هیچ جای متن نیز گفته نشده است چه کسی به عنوان پیمانکار بیاید و این کار را انجام دهد. بلکه خواسته شده است مسئولین محترم از فرصت اجرای پروژه سپهتن برای بکارگیری فناوری مورد نظر استفاده کنند.
    ثانیاً این فناوری بیش از یکدهه است که مورد آزمونهای مختلف عملیاتی در کشورهای پیشرفته دنیا قرار گرقته و قابلیت آن برای نجات جان انسانها به اثبات رسیده است.
    ضمناً هم اینک در توافقنامه بین خودروسازان اروپایی و اپراتورهای جاده ای در اروپا، خودروسازان متعهد شده اند که این فناوری را از سال 2019 بر روی خودروهای جدید خود مورد استفاده قرار دهند.
    لذا چنانچه مسئولین محترم واقعیتهای این فناوری را بپذیرند و بخواهند که شرایط اجرای کاربردهای آن را فراهم کند، دیگر تفاوتی نخواهد کرد که چه کسی آن را انجام دهد. هر کسی که توانمندی و صلاحیت انجام این کار را داشته باشد، یقیناً خدمت بزرگی به ایمنی حمل و نقل کشور خواهد کرد.