| کد خبر: 156622 |

مهرداد تقی زاده عنوان کرد

◄ هشدار نسبت به روند خطرناک «خودرو‌محوری»/گرانی سوخت برای کاهش تلفات جاده‌ای

در ده سال گذشته، سهم حمل‌ونقل عمومی در جابجایی مسافر کاهشی بوده که این موضوع به معنای «خودرومحور» شدن کشور است که در صورت تداوم این روند، با توجه به افزایش تقاضا برای جابجایی با خودروی شخصی و افزایش تردد در سطح شبکه راه‌ها، شرایط بسیار خطرناکی حاکم خواهد شد.

تین نیوز

نشست خبری مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با موضوع تشریح «نقشه راه بهبود وضع ایمنی جاده‌های کشور» صبح امروز در وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده در ابتدای این نشست با توضیح اینکه توجه به ایمنی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیشتر شده، از تشکیل 52 جلسه کمیسیون ایمنی راه‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم خبر داد.

او با بیان این که در ده سال گذشته، سهم حمل‌ونقل عمومی در جابجایی مسافر کاهشی بوده افزود: این موضوع به معنای «خودرومحور» شدن کشور است که در صورت تداوم این روند، با توجه به افزایش تقاضا برای جابجایی با خودروی شخصی و افزایش تردد در سطح شبکه راه‌ها، شرایط بسیار خطرناکی حاکم خواهد شد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با بیان اینکه در صورت تداوم روند فعلی تصادفات جاده‌ای، پیش‌بینی ما افزایش تلفات به 19هزار نفر تا 10 سال آینده است، گفت: در صورتی‌که سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در همین شرایط باقی بماند، با افزایش تلفات مواجه خواهیم شد. چراکه نظرات کارشناسان از افزایش تقاضا در حمل‌ونقل جاده‌ای خبر می‌دهد.

تقی‌زاده با ارائه گزارشی از تحقیقات کمیسیون ایمنی راه‌ها درخصوص چرایی افزایش آمار تلفات در 10 سال آینده گفت: از دو ماه و نیم پیش که برای تهیه طرح نقشه بهبود ایمنی راه، تحقیقات خود را شروع کردیم متوجه شدیم که افزایش تعداد خودرو، پایین بودن قیمت سوخت و کاهش جذابیت حمل‌ونقل عمومی عوامل اصلی افزایش تلفات خواهند بود.

photo_2017-12-04_11-36-33

تقی‌زاده ادامه داد: رشد تولید خودرو اکنون به دو میلیون در سال رسیده است و وزارت صنعت و معدن برنامه جدی برای روند افزایشی تولید خودرو دارد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی خبر داد که از آمار جابه‌جایی 26 میلیون مسافر در سال 88 توسط حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، اکنون به 16 میلیون جابه‌جایی مسافر در سال 95 رسیده‌ایم و این تغییر منفی، به دلیل کیفیت پایین حمل‌ونقل عمومی و افزایش تقاضا به سمت استفاده از خودروهای شخصی است.

این مقام مسئول به ارائه راهکارهایی درخصوص کاهش تلفات جاده‌ای در 10 سال آینده پرداخت و گفت: لازم است که هم‌زمان با افرایش کیفی و کمی حمل‌ونقل عمومی به اصلاح قیمت سوخت بپردازیم.

تقی‌زاده ادامه داد: گزارشی که اکنون قرار است به رییس‌جمهور تقدیم شود با سه راهکار برای کاهش تلفات جاده‌ای تهیه شده است. نخست اینکه باید به ایمن‌سازی جاده‌ها بپردازیم. دوم ضمن افزایش کیفیت حمل‌ونقل عمومی، قیمت سوخت را افزایش دهیم و سومین گزینه اینکه هم‌زمان راهکار اول و دوم را با یکدیگر اجرا کنیم.

تقی‌زاده توضیح داد که در صورت بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها آمار تلفات به 15 هزار نفر کاهش پیدا می‌کند که انجام این مهم به 130 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است. وی همچنین توضیح داد که در صورت راهکار دوم، افزایش قیمت سوخت و افزایش کیفیت را مدنظر قرار دهیم به 150 هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که کاهش تلفات در این صورت به 13 هزار نفر در سال می‌رسد. مهرداد تقی‌زاده در پایان گفت: در صورت اجرای هر دو روش به 280هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم که کاهش تلفات جاده‌ای در این‌صورت به 9 هزار نفر می‌رسد.

او همچنین افزود: اکنون روند کاهشی تلفات جاده‌ای متوقف‌شده و درصورتی‌که اقدام جدی صورت نگیرد تا سال 1406 آمار تلفات به 19 هزار کشته در سال می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.