◄ فقط 5 محور ریلی توجیه اقتصادی دارند+ نام مسیرهای ریلی اقتصادی
در حالی که آمارهای رسمی حکایت از رشد 16.2 درصدی تلفات تصادفات رانندگی کشور در سال 1401 نسبت به سال 1400 دارد، کارشناسان حمل و نقل معتقدند یک راهکار کاهش خسارات حوادث رانندگی که معادل 6 درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا برابر کل درآمد زیر بخش جاده ای و ریلی است، تغییر حمل و نقل مسافری و باری از جاده به راه آهن است.
در حالی که آمارهای رسمی حکایت از رشد 16.2 درصدی تلفات تصادفات رانندگی کشور در سال 1401 نسبت به سال 1400 دارد، کارشناسان حمل و نقل معتقدند یک راهکار کاهش خسارات حوادث رانندگی که معادل 6 درصد تولید ناخالص داخلی و تقریبا برابر کل درآمد زیر بخش جاده ای و ریلی است، تغییر حمل و نقل مسافری و باری از جاده به راه آهن است.
به گزارش تین نیوز ، محمد اسماعیل علیخانی کارشناس حمل و نقل در جمع متخصصان این شبکه خبری گفت: یکی از راهکارهای کاهش قابل ملاحظه کشته های حوادث رانندگی، انحراف حمل مسافر و حتی بار از جاده به راه آهن است.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: از جمله راه های دسترسی به این هدف، ایجاد جاذبه روزآمد برای هدایت بار از جاده به راه آهن و همچنین افزایش سرعت قطار به میزانی است که مسافر جاده ای از سفر با خودروی شخصی پراید، پژو و یا شاسی بلند خود، حتی هواپیما صرفنظر کرده و جذب راه آهن شود.
او عنوان کرد: همه محورها ریلی نیستند و بعضی محورهای شریانی و شریانی خاص با تقاضای انبوه، مستعد احداث قطار تندرو تا حدود 250 کیلومتر در ساعت با هزینه مناسب هستند.
بیشتر بخوانید:
علیخانی ادامه داد: این محورها جایگزین پروژه هایی خواهد شد که بار و مسافر درحد راه آهن ندارند اما با فشارهای مختلف و با توهم بار ترانزیت و یا رقابت های استانی و غیر آن ساخته می شوند و پس از احداث آه می برند و ناله بر می گردانند.
او گفت: به جز راه آهن های بافق بندرعباس ، مشهد بافق ، تهران قم، مشهد سرخس و میانه تبریز به جرات راه آهن موجه دیگری احداث نشده و یا در دست احداث نداریم (البته بیشتر محورها باری و کمتر مسافری).
این کارشناس افزود: راه آهنی که اثرگذار باشد و تقاضای مسافر درخشان داشته باشد نیز نداشته ایم یا نساخته ایم و در دست احداث هم نداریم.
علیخانی عنوان کرد: در بهسازی ها، دوخطه کردن را آهن تهران مشهد فراتر از هزینه اندک خود اثرگذار بوده و همانطور که بیان شد بیشتر پروژه های اجرا شده با اهداف باری کمتر مسافری احداث شده و در خصوص انحراف حمل مسافر از جاده به راه آهن موثر نبوده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.