| کد خبر: 169475 |

یک کارشناس حمل‌ونقل مطرح کرد:

◄ چه کسی سرمایه‌گذار خصوصی آزادراه تهران شمال را فراری داد؟

یک کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید این سرمایه‌گذار قرار بود 100 میلیون مترمربع زمین بگیرد و آزادراه تهران شمال ( تهران-چالوس ) را بسازد که به دلیل مخالفت شدید وزارت مسکن و شهرسازی وقت با واگذاری زمین گردنه قوچک، این تفاهمنامه باطل شد.

تین نیوز

اگرچه محسن صفایی فراهانی؛ فعال سیاسی-اقتصادی چندی پیش عنوان کرده بود کسانی‌ در قالب ظاهری فعال اقتصادی موجب عدم اجرایی شدن پیشنهاد اجرای آزادراه تهران-شمال توسط «رحمان گلزار شبستری» شدند اما یک کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید این سرمایه‌گذار قرار بود 100 میلیون مترمربع زمین بگیرد و آزادراه تهران شمال (تهران-چالوس) را بسازد که به دلیل مخالفت شدید وزارت مسکن و شهرسازی وقت با واگذاری زمین گردنه قوچک، این تفاهم‌نامه باطل شد.

به گزارش تین‌نیوز، محمد اسماعیل علیخانی؛ نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ به تین‌نیوز گفت: «رحمان گلزار  شبستری» قرار بود 100 میلیون مترمربع زمین بگیرد و آزادراه تهران شمال (تهران-چالوس) را بسازد که از 100 میلیون مترمربع زمین یاد شده، 90  میلیون آن از زمین‌‌های منابع طبیعی واقع در شمال و در حوزه نفوذ همین آزادراه و با انتخاب وزارت جهاد سازندگی آن موقع و 10 میلیون مترمربع آن با انتخاب آقای گلزار بود.

بیش‌تر بخوانید:

وی افزود: پس از پرواز بر فراز منطقه با هلی‌کوپتر، این زمین‌ها روی نقشه  ۱:۵۰۰۰۰ منطقه مشخص شد که در بین قطعات انتخابی یک قطعه زمین بسیار خوب در شمال و نزدیک دریا وجود داشت، که قرار بود شهرک خزر نور شمال در آن احداث شود.

علیخانی خاطرنشان کرد:  قطعه دوم نیز زمینی به مساحت حدود 600 هکتار واقع روی گردنه قوچک، مشرف به تهران و لواسان با هدف ایجاد برج‌های مسکونی، خانه‌های ویلایی و تسهیلات عمومی وتجاری و به نام کوه نور، بود.

نماینده اسبق وزارت راه در کمیته صدور خدمات فنی و مهندسی مستقر در وزارت اقتصاد گفت: بدین ترتیب دو مجموعه یکی به نام دریای نور در شمال و یکی کوه نور بر بام تهران و ‌گردنه قوچک مناسب بود و بقیه زمین‌ها از نوع جنگل مخروبه و در نقاط پراکنده بینتهران تا شمال(در همین کریدور) بود.

او افزود: زمین گردنه قوچک در قلب جنگل‌کاری‌های دهه 50 قرار داشت که اگر مجوز تغییر کاربری صادر می‌شد، می‌توان گفت از گران‌ترین زمین‌های حومه تهران بود.

علیخانی تاکید کرد: طول آزادراه مورد تعهد یا مورد نظر همین ۱۲۱ کیلومتر بود ولی در پیشنهاد سرمایه‌گذار طول محور ۱۰۰ الی۱۳۰ کیلومتر ذکر شده بود.

به گزارش تین‌نیوز، نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ ادامه داد: در متن پیشنهادی آقای گلزار مطالب و شروطی هم وجود داشت که از حوصله این مختصر خارج است اما مخلص کلام این‌که وزارت مسکن و شهرسازی وقت به شدت با واگذاری زمین گردنه قوچک مخالفت کرد و این قرارداد یا تفاهمنامه باطل شد.

وی اظهار کرد: در این تفاهم چندجانبه، وزارت جهاد اعطا کننده زمین، شرکت نور(متعلق به آقای گلزار) سازنده، وزارت مسکن و شهر سازی مسئول رسیدگی و صدور مجوز تغییر کاربری اراضی و صدور مجوز ساخت و ساز و وزارت راه و ترابری نظارت عالیه بر احداث آزاد راه در پنج‌ سال بود.

به گزارش تین‌نیوز، محسن صفایی فراهانی چندی پیش در گفت‌وگو با روزنامه شرق عنوان کرده بود: «بعد از انقلاب 6 برنامه توسعه اقتصادی -اجتماعی در ایران به تصویب رسید، اما مطلقاً استراتژی توسعه مورد توجه ارکان تصمیم‌گیر و تصویب‌کنندگان آنها نبوده و نیست و در این ادوار عدم مدیریت مطلوب و مناسب و روزمرگی بر تصمیمات حاکم بوده است. در چنین شرایطی بدیهی است کسانی‌ که در قالب ظاهری فعال اقتصادی (بورژوازی رانت‌خوار) در کنار قدرت حضور مستمر و جاافتاده‌ای دارند، حداکثر بهره را در جهات مختلف خواهند برد. آنها با اطلاعات دقیقی که از شرایط و تصمیمات کشور دارند و به لحاظ موقعیت‌‌ها و ارتباطات قوی‌ای که دارند، بدون تلاش، اجرای پروژه‌های بزرگ را به ‌دست می‌گیرند و در مقاطعی هم شمشیر را از رو بسته و با ابزارهای مختلف به بازارهای کشور حمله کرده و نابسامانی‌های اقتصادی را بیش از آنچه هست، به ‌رخ مردم می‌کشند.»

این فعال سیاسی- اقتصادی در این زمینه مثالی هم زده و با اشاره به پروژه آزاد راه تهران- شمال گفته بود «آزادراه تهران- شمال یک اتوبان 200 کیلومتری بود؛ مرحوم گلزار که پروژه اکباتان را ساخته بود و هنوز هم از بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه در زمینه مسکن است، در سفری که آقای هاشمی‌رفسنجانی در زمان ریاست‌جمهوری به سازمان ملل داشت، (حدود 25 سال پیش) پیشنهاد داد حاضر است این راه را چهارساله با هزینه خودش بسازد و 25 ساله از درآمد عوارض، پولش را پس بگیرد. به مجرد مطرح‌شدن این قضیه، عوامل داخلی هم همین پیشنهاد را روی میز دولت می‌گذارند. اکنون نزدیک به 25 سال است که این پروژه اسماٌ اجرا می‌شود و میلیاردها برای آن هزینه شده، اما هنوز 50 درصد هم به نتیجه نرسیده است. چه اتفاقی افتاده؟ یقه چه کسی را گرفتند؟ چقدر کشور و ملت زیان نساختن آن را دادند؟ مشابه همین اتفاق را در بقیه مسائل هم ببینید.»

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.