| کد خبر: 56938 |

ترانزیت کالا و درآمد سرشاری که نصیب اقتصادی ملی می شود

وبلاگ تین نیوز، جلیل اسلامی | نقش لجستیك در اقتصاد رابطه تنگاتنگی با نقش حمل و نقل در اقتصاد دارد،  یكی از مولفه های اصلی در اقتصاد حمل و نقل كالاست كه در رویه های مختلفی از جمله صادرات، واردات، ترانزیت و ... صورت می گیرد. 

پشتیبانی و لجستیك در فرایند حمل و نقل كالا از نقش بسزایی برخوردار است به گونه ای كه عدم وجود یك شبكه لجستیكی كارآمد و قوی در حمل و نقل می تواند تبعات منفی شایان توجهی را در فرایند ورود، خروج و گردش كالا در كشور در پی داشته باشد. 

وجود چنین شبكه ای باعث كاهش زمان انتظار برای انجام فرایندهای صادرات و واردات شده و در نهایت قیمت تمام شده برای مصرف كننده را كاهش می دهد چرا كه معطلی كالا در حمل و نقل باعث تحمیل هزینه های اضافی برای صادر كنندگان، واردكنندگان و صاحبان كالا خواهد شد. 

یك شبكه لجستیكی قوی، باعث پویایی در جا به جایی كالا و محصولات صادراتی و وارداتی خواهد شد و از تحمیل هزینه های اضافی به مصرف كنندگان نهایی جلوگیری خواهد نمود. 

یكی از رویه های مربوط به جا به جایی كالا، ترانزیت كالاست، كشور ما به دلیل قرار گرفتن در یك موقعیت استراتژیك و مطلوب منطقه ای، استعداد و پتانسیل بالقوه و بالفعلی را برای ترانزیت كالا به كشورهای منطقه داراست. 

ترانزیت كالا از طریق كشور می تواند درآمد سرشاری را عاید اقتصادی ملی نماید و از محل درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم و ایجاد اشتغال در كشور نقش مهمی را در اقتصاد ملی ایفا نماید. 

وجود یك شبكه قوی لجستیك و پشتیبانی برای ترانزیت كالا بسیار مهم است، در این میان نقش لجستیك بندری نیز از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. 

بر اساس آمار موجود بیش از 9 میلیارد تن كالا از طریق دریا حمل می شود كه این میزان بیش از 85 درصد از كل كالاهای جا به جا شده را شامل می شود که این رقم اهمیت حمل و نقل دریایی را نشان می دهد. 

در ایران نیز بیش از 90 درصد از انواع كالا از طریق دریا وارد یا صادر می شود، که در این میان بنادر، نقش بی بدیلی را ایفا می نمایند. وجود یك شبكه لجستیكی كارآمد در سایر بخش ها اعم از حمل ریلی و جاده ای برای حمایت از حمل و نقل دریایی اجتناب ناپذیر است. لذا در صورت عدم وجود یك شبكه پشتیبانی كارآمد باعث ازدحام كالا در بنادر شده و موجب ایجاد مشكلات عدیده ای خواهد شد.

برگرفته از خبر تین نیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.