| کد خبر: 43958 |

ضرورت تکمیل قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پیش از پایان سال

تین نیوز | تکمیل و رفع نواقص قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پیش از آغاز سفرهای نوروزی، مطالبه مردم و مسوولان است.
 
این مسیر به مسافت 20 کیلومتر در حدفاصل مرزن آباد تا شهرستان چالوس واقع شده و نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی ناشی از سفرهای نوروزی دارد.
 
این قطعه با 93 درصد پیشرفت فیزیکی با شتابزدگی در دولت قبل افتتاح شد و خطراتی نظیر ریزش کوه را با خود به همراه آورد که نیاز بود تغییراتی در آن برای ایمن سازی صورت گیرد.
 
حفر تونل به صورت غیرکارشناسی در برخی از نقاط این قطعه از آزادراه همچنین باعث شده تا آب های بالادستی هنگام بارش شدید باران به سمت روستاهای اطراف چالوس سرازیر شده و باعث سیل و آبگرفتگی روستاها شود.
 
مشکل تامین اعتبار و تملک اراضی مجاور که از دغدغه های مهم در این پروژه بود با حضور معاون وزیر راه و تاکید وی در هرچه زودتر آماده شدن این مسیر بر طرف شده است.
 
به دنبال بازدید چندی پیش معاون وزیر راه، رییس بنیاد مستضعفان و پیمانکاران قطعه چهارم پروژه آزادراه تهران - شمال، به دلیل مشکلات موجود در این مسیر و رانش های متعدد در آن، قرار شد این قطعه از آزادراه تا رفع نواقص بسته باشد و تا 20 اسفند ماه دوباره روی خودروها گشوده شود.
 
پیمانکار پروژه نیز وعده داده است که تا این تاریخ آزادراه روی خودروها گشوده شود و مسوولان نیز به طور جدی پیگیر تحقق این موضوع هستند.
 
فرماندار چالوس با اشاره به مسافرت هزاران نفر از هموطنان به شمال کشور در ایام نوروز از طریق جاده چالوس گفت: انتظار مردم راه اندازی قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال پیش از آغاز مسافرت های نوروزی است.
 
محمد ناصر زندی اظهار داشت: پس از نشستی که با مدیر عامل بزرگراه داشتیم، تمامی پیمانکاران این پروژه از روزهای نخست آغاز تا اتمام آن فرا خوانده شدند و قطعه به قطعه این آزادراه به آنها واگذار شد تا در اسرع وقت به رفع نواقص موجود از جمله رانش و ریزش و در نهایت ایمن سازی مسیر اقدام کنند.
 
فرماندار چالوس با اشاره به ضرورت گشایش مجدد آزادراه تا مهلت تعیین شده، تاکید کرد: عملیات رفع نواقص باید تا اواخر اسفندماه به پایان برسد تا مردم بتوانند همزمان با ایام نوروز از این آزادراه تردد کنند.
 
قاسم احمدی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس نیز گفت: مردم منطقه تاکنون سختی های زیادی را برای بهره برداری از این پروژه تحمل کرده اند و منتظر به ثمر رسیدن این پروژه و آسایش و آرامش حاصل از آن هستند.
 
وی با اشاره به اهمیت این پروژه برای مردم افزود: این آزادراه محل تردد بسیاری از مردم است که با توجه به ترافیک های سنگینی که در طول سال شاهد آن در این مسیر هستیم، مردم از مسوولان انتظار دارند که نگاه ویژه ای به نحوه اختصاص بودجه و تکمیل هر چه زودتر آزاد راه داشته باشند.
 
حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران نیز با اشاره به جدیت مسوولان استان در پیگیری تکمیل این قطعه از آزادراه پیش از پایان سال جاری گفت: تکمیل این مسیر پیش از پایان سال جاری ضروری است تا مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: مسوولان کشوری و استانی با جدیت پیگیر موضوع هستند و پیمانکار نیز وعده داده که رفع کامل نواقص پروژه تا پیش از پایان سال جاری صورت گیرد، گرچه حجم کارها در این پروژه بالا است.
 
محمد قاسم محمد کریمی مدیر طرح قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال نیز گفت: طبق روالی که وعده داده شده، کارها به پیش رفته و اشکالات موجود رفع می شود.
 
وی تصریح کرد: عوامل اجرایی با شتاب مشغول به کار هستند و تلاش می کنیم حتما در زمان وعده داده شده و پیش از پایان سال 93 نواقص رفع و آزادراه روی خودروها گشوده شود.
 
مطالعات اولیه طرح آزاد راه تهران - شمال از سال 1353 با هدف برقراری ارتباط مطمئن، ارزان و آسان در بین استان های شمالی و مرکزی انجام گرفت و این طرح پس از پیروزی انقلاب در سال 73 به تصویب شورای عالی معماری و شهر سازی رسید.
 
پروژه ملی آزاد راه تهران - شمال که عملیات اجرایی آن از سال 74 آغاز شده به دلایلی از جمله مشکلات مالی با فرآیند عملیاتی کند مواجه بوده است.
 
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و درامتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان ازمنطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس با تونل بلند تالون به طول 4 هزار و 900 متر این رشته کوه را قطع و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.
 
با اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است، مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر می شود.
 
جاده چالوس و کرج (کندوان) 200 کیلومتر طول دارد که این مسیر با بهره برداری آزادراه تهران -شمال به 121 کیلومتر و زمان مسافت از 4.5 ساعت کنونی به 1.5 ساعت کاهش خواهد یافت.
 
دولت تدبیر و امید چندین جلسه اختصاصی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این باره برگزار کرده و او به همراه رییس بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار بازدیدی هم از آزادراه داشته که نشان می دهد تصمیم دولت برای تکمیل این پروژه ملی جدی است.
 
اعتبار مورد نیاز برای این پروژه ملی 10 هزار میلیارد تومان اعلام شده که بیش از 8 هزار میلیارد تومان از آن مربوط به فازهای 2 و 3 بوده و بقیه مربوط به قطعات یک و چهار آزادراه است.
 
قطعه یک آزادراه که بیش از 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد 1200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین شده و 30 میلیارد تومان نیز برای اصلاح ایرادات قطعه چهارم در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.