| کد خبر: 144613 |

احیای قطعه‌سازان خرد

وبلاگ محمدرضا نجفی منش- در گفتگوی تازه‌ هفته نامه حمل ونقل با محمدرضا نجفی منش وی توقعات بخش خصوصی تولیدکننده قطعات خودرو را تشریح کرد.

تین نیوز

وبلاگ محمدرضا نجفی منش- در گفتگوی تازه‌ هفته نامه حمل ونقل با محمدرضا نجفی منش وی توقعات بخش خصوصی تولیدکننده قطعات خودرو را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه حمل‌ونقل، محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به مشکلات مالی این بخش اظهار داشت: «ابتدا باید وزارتخانه‌ای که متولی برآورده ساختن انتظارات صنعت خودرو است شناسایی شود، سپس در خصوص توقعات ما صحبت شود.» وی در گفتگو با این هفته‌نامه تصریح کرد: «باید در جهت شناخت توقعات گام برداشت و درنهایت به تکامل اقدامات در این خصوص پرداخت. پیش‌بینی حضور قطعه‌سازان خارجی در سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴، به‌خوبی نشان از اهمیت توجه به خودکفایی در این بخش از صنعت دارد.»

 

نجفی‌منش با یادآوری سهم ۴۰ درصدی مشارکت قطعه‌سازان داخلی با همتایان خارجی در سند افق ۱۴۰۴ افزود: «انتظار صنعت قطعه‌سازان کشور از دولت این است که قراردادهایی که با شرکت‌های خارجی بسته‌شده را دنبال کند و مشکلات ما در این بخش را با جدیت در دستور کار خود قرار دهد، زیرا این اتفاق موجب راهیابی قطعه‌سازی ایران به بازارهای جهانی خواهد بود.»

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن سازندگان قطعه کشور در ادامه سخنان خود اشاره‌ای هم داشت به بدی وضعیت اقتصادی در میان سازندگان قطعه در کشور و گفت: «پرداخت دیون قطعه‌سازان چند سالی است باعث رکود در این بخش از صنعت شده و تأثیرپذیری بنگاه‌های کوچک‌تر از فرایند تأخیر پرداخت مطالبات‌شان بیش از کارگاه‌های بزرگ است که باید دراین‌باره چاره عاجلی اندیشید.»

 

 

وی با بیان این مطلب که قطعه‌سازان بزرگ از دولت انتظار دارند که عمق کار تولید کاهش پیدا نکند، افزود: «اگر قراردادی حتی در تیراژ اندک منعقد می‌شود، سهم حجم تولید داخلی را بیشتر از گذشته ببینیم، زیرا احیای قطعه‌سازان خرد شاید تنها از این راه ممکن به نظر برسد.»

نجفی‌منش هدف‌گذاری در بخش صادرات را بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: «قطعه‌سازان ما از ۱۰ سال پیش نشان دادند که ظرفیت پذیرش مسئولیت تولید قطعه به میزان کافی در کشور را دارا هستند و این توانایی در آنها دیده می‌شود که با مهیا شدن زمینه تولید نظر دولت در این بخش را تأمین کنند.»

 

 

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور، با تاکید بر این مهم که قطعه‌سازان کشور توانایی خود را در زمان انعقاد قرارداد رنو و تولید قطعات مورد نیاز این خودرو به منصه ظهور رساندند، اظهار کرد: «قطعاً این اتفاق می‌تواند تکرار شود و بار دیگر کارنامه درخشانی را فراروی صنعت قطعه‌سازی قرار دهد، اما مشروط بر اینکه دولت در حمایت از این بخش به وظایف خود عمل کند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه ظرفیت تولید ۸۰ درصدی در حال حاضر در کشور فراهم است، گفت: «تأمین مالی قطعه‌سازان همواره یکی از دغدغه‌هایی بوده که باعث بروز مشکل در این حوزه شده و چنانچه چاره‌ای در خصوص آن اندیشیده نشود ادامه کار برای برخی تولیدکنندگان سخت که نه، غیرممکن خواهد شد.»

 

 

به گفته وی، در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از قطعات تولیدات رنو در کشور و نزد تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود: «تأمین منابع مالی و کمک به راهیابی به بازارهای جهانی ازجمله انتظاراتی است که تلاشگران عرصه تولید قطعه کشور چشم امید به آن دارند.»

نجفی‌منش با اشاره به مسائل پیرامونی این صنعت یادآور شد: «یکسان کردن نرخ ارز و کاهش سود بانکی از دیگر انتظاراتی است که می‌تواند راهگشای آینده خوبی برای پیشرفت صنعت قطعه‌سازی در کشور باشد، اما در چند سال گذشته توجه چندانی به آن نشده است.»

وی با ابراز امیدواری از کاهش نرخ سود بانکی از سوی دولت برای تسهیل امر محقق شدن اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری، یادآور شد: «این اتفاق باعث ایجاد فضای رقابت و توسعه فضای کسب‌وکار در کشور می‌شود. انجمن قطعه‌سازان همواره و در حال حاضر آمادگی کامل خود را در زمینه توسعه تولید داخلی اعلام داشته و می‌دارد.»

 

 

عضو هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور، در ادامه سخنان خود در گفتگو با این هفته‌نامه، اظهار داشت: «رتبه کشور در فضای توسعه کسب‌وکار باید از ۱۲۰ به حدود عدد ۵۰ ارتقا پیدا کند. زیرساخت تولید مشروط به همراهی دولت در کشور است و قطعاً می‌توان به این هدف‌گذاری‌ که به آن اشاره شد دست پیدا کرد.»

 

 

نجفی‌منش با یادآوری هدف تولید ۳ میلیون خودرو در کشور و صادرات یک میلیون دستگاه آن، خاطرنشان کرد: «اصل اساسی تولید قطعه ایرانی «کیفی‌سازی» است، به‌گونه‌ای که با افتخار می‌گوییم خودروهای باکیفیتی با استفاده از قطعات تولید ایرانی قابل‌ساخت است.» وی رقابت در عرصه تولید را ضروری عنوان کرد و گفت: «باید شرایط رقابت در کشور برای تمامی تولیدکنندگان فراهم شود، کیفیت هدف نیست و راهی است بی‌پایان که فراروی تولیدکنندگان قرار دارد.»

به گفته نجفی‌منش، تنها همراهی علمی دولت می‌تواند ایران را به یکی از قطب‌های خودروسازی منطقه بدل کند.

ارسال دیدگاه شم

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.