| کد خبر: 137699 |

تشکیل کارگروه مشترک برای ارزیابی هتل‌ها

معاون گردشگری از تشکیل کارگروه مشترک جامعه هتلداران، ارزیابان هتل‌ها و معاونت گردشگری در راستای دستیابی به نقطه مطلوب در امر ارزیابی و درجه‌بندی هتل‌ها خبر داد.

تین نیوز

معاون گردشگری از تشکیل کارگروه مشترک جامعه هتلداران، ارزیابان هتل‌ها و معاونت گردشگری در راستای دستیابی به نقطه مطلوب در امر ارزیابی و درجه‌بندی هتل‌ها خبر داد.

این خبر می‌تواند مهر پایانی بر یکی از دغدغه‌های مطرح در بخش هتلداری باشد؛ چه آنکه یکی از انتقادهایی که گردشگران بین‌المللی از ایران مطرح می‌کنند، تفاوت استانداردهای هتلداری در ایران و دیگر کشورها است. هنگامی که یک گردشگر برای سفر خود هتل چهارستاره‌ای را در ایران رزرو می‌کند، تصور او از هتل چهارستاره، هتلی با امکانات مشخص در کشور مبدأ خواهد بود اما هنگامی که در کشور ما استاندارد مورد قبول بین‌المللی در این بخش وجود ندارد، این تفاوت کیفیت موجب انتقاد گردشگران خواهد شد. اما به نظر می‌رسد هم‌اکنون سازمان میراث فرهنگی عزم خود را برای حل این مشکل جزم کرده است.

تا آنجا که مرتضی رحمانی موحد در نشست هم‌اندیشی با هیات‌مدیره جامعه هتلداران و ارزیابان استانداردسازی استان‌های کشور گفت: «با توجه به اهمیت فرآیند استانداردسازی واحدهای اقامتی و ارتقای سطح خدمات، دستیابی به افزایش سرعت امور، کاهش دغدغه‌ها و حرکت به سوی نقطه مطلوب ارزیابی و درجه‌بندی واحدهای اقامتی، همواره جزو اولویت‌های اجرایی این حوزه قرار دارد. بر همین اساس با هدف تدوین سیاست‌های سه عنصر ساختار، ضوابط و فرآیند ارزیابی و درجه‌بندی هتل‌ها، کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتل‌ها و معاونت گردشگری تشکیل می‌شود.» به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این مقام مسوول با بیان اینکه به‌کارگیری نظام خودارزیابی می‌تواند ضمن ایجاد رقابت در افزایش ضریب اشغال واحدها و نیز افزایش میزان رضایتمندی مسافران موثر واقع شود، اظهار کرد: «در حوزه کیفیت خدمات با مفروضات ثابت به معنای ضوابط، قوانین و دستورالعمل‌های بالادستی و متغیرهایی متناسب با شرایط جاری و واقعیت‌ها روبه‌رو هستیم که برای ایجاد تناسب مطلوب و رفع چالش‌های احتمالی می‌توان با واگذاری امور تخصصی و حرفه‌ای به جامعه هتلداران در تسریع روند ارتقای کیفیت خدمات موثرتر عمل کرد.» معاون گردشگری در ادامه افزود: «ضمن پذیرش شرایط موجود می‌توان با پرهیز از نقد امکانات حال حاضر و عدم مقایسه دائمی آن با صنعت موفق هتلداری در کشورهای پیشرفته، راهکاری جمعی برای افزایش کیفیت خدمات هتل‌های کشور و در پی آن افزایش ضریب اشغال و درآمدزایی واحدهای مربوطه در نظر گرفت.»

 

هتل‌ها؛ ویترین فرهنگ کشور

رحمانی موحد همچنین کیفیت خدمات گردشگری را نمادی از درون کشورها و درجه‌بندی کیفیت خدمات را تکلیفی حاکمیتی خواند و تصریح کرد: «وقتی گردشگران از حلقه‌های صنعت گردشگری همانند هتل‌ها، حمل‌ونقل و... استفاده می‌کنند، میزان رضایتمندی خود را به کشور مربوطه، فرهنگ و میهمان‌نوازی عمومی و در نهایت حاکمیت آن نسبت می‌دهند؛ در نتیجه نوع خدمات این حوزه و کسب رضایتمندی مشتری از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.» معاون گردشگری در پایان بر بهره‌برداری از تجربیات، انباشت دانش و جایگاه حقوقی موجود میان فعالان تخصصی این حوزه و جامعه هتلداران و همچنین تعریف فرآیند ارتباط و کسب مشاوره در زمینه استانداردسازی تاکید کرد. حالا بار دیگر قرار است اقدامی در راستای استانداردسازی هتل‌ها و مراکز اقامتی صورت گیرد؛ اقدامی که فعلا وعده آن داده شده و فعالان این صنعت در انتظارند تا عمل به آن را شاهد باشند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.