| کد خبر: 103573 |

در بررسی علت افزایش آمار کشته‌شدگان سوانح رانندگی در شهریور عنوان شد

۵۵ درصد تصادفی‌ها در صحنه می‌میرند

تین‌نیوز| از زمانی که پلک‌ها سنگین می‌شود و روی هم می‌افتد تا زمانی که صدای بوق، راننده را به خود می‌آورد شاید کمتر از ۳-۲ ثانیه طول بکشد اما در همین چند ثانیه، اتفاق‌هایی می‌افتد که می‌تواند باقیمانده عمر برخی افراد را درگیر خود کند و سرنوشت افراد دیگری را تغییر دهد.

کابوس این چند ثانیه هیچ‌گاه از سر افرادی که در تصادف دچار نقص‌عضو شده و بازماندگان کسانی که در تصادفات کشته می‌شوند، دست برنمی‌دارد.

اگرچه روند تلفات تصادفات در ایران در
 ۱۰ سال اخیر کاهشی بوده اما در پایان سال ۹۴ اعلام شد که در آن سال ۱۶ هزار نفر در سوانح رانندگی کشور جان خود را از دست داده‌اند؛ رقمی که هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد. در این میان شهریور را پرتلفات‌ترین ماه سال از نظر تصادفات رانندگی می‌دانند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی پلیس راه، از یکم تا ۲۲ شهریور امسال ۴۳۰ نفر در جاده‌های ایران جان خود را از دست داده‌اند؛ این یعنی به طور متوسط روزی ۲۰ نفر در آخرین ماه تابستان در جاده‌های کشور کشته شده‌اند.
کشته شدن روزی ۲۰ نفر آمار بالایی است اما اگر عدد ۱۶ هزار نفر به عنوان آخرین آمار سالانه تلفات در جاده‌های کشور را بر تعداد روزهای سال تقسیم کنیم به روزی حدود ۴۵ نفر کشته در جاده‌های کشور می‌رسیم. بنابراین می‌توان کشته شدن ۲۰ نفر در شهریور در مقایسه با کشته شدن هر روز ۴۵ نفر در جاده‌های کشور را ـ اگرچه حتی یک کشته هم زیاد است ـ قابل قبول دانست.

با این توصیف این پرسش مطرح می‌شود که چرا شهریور را پرتلفات‌ترین و پرتصادف‌ترین ماه سال می‌دانند؟ برای پاسخ به این پرسش، سراغ جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رفتیم. او در پاسخ به این پرسش صمت، تاکید کرد که هنوز برای قضاوت درباره آمار نهایی تلفات در شهریور زود است زیرا آمار پزشکی قانونی به طور معمول، یک ماه بعد از اتمام هر ماه اعلام می‌شود و بر این اساس در هفته ابتدایی آبان باید منتظر آمار نهایی کشته‌شدگان تصادفات در شهریور باشیم.

هدایتی با اشاره به اعلام خبر کشته شدن ۴۴۰ نفر در ۲۲ روز ابتدای شهریور از سوی پلیس راه، یادآوری می‌کند که این آمار مربوط به کشته‌شدگان در صحنه تصادفات بوده و تعداد زیادی از تلفات رانندگی مربوط به بعد از تصادف است، به عبارت دیگر تعداد زیادی از مجروحان تصادفات رانندگی در مسیر بیمارستان یا در آنجا می‌میرند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید می‌کند که آنچه پلیس به عنوان آمار تلفات رانندگی اعلام می‌کند محدود به آمار کشته‌شدگان در صحنه تصادف است و پلیس آمار مربوط به مسیر انتقال به بیمارستان و کشته‌شدگان در آنجا را ندارد.

در واقع تاکید او بر این است که تفاوت چشمگیر میان متوسط کشته‌شدگان در شهریور (بر اساس آنچه پلیس اعلام کرده) و متوسط روزی ۴۵ نفر در کل سال (براساس آمار سالانه تایید شده از سوی پزشکی قانونی) به دلیل مرجع صدور این آمار است. به گفته او تنها پزشکی قانونی است که کل آمار کشته‌شدگان تصادفات شامل آمار سر صحنه و بعد از آن را دارد.
 
آمار قابل تامل کشته‌شدگان
این سخن نشان‌دهنده آن است که تعداد زیادی از تلفات رانندگی در کشور مربوط به بعد از صحنه تصادف است. هدایتی این سخن را تایید و یادآوری می‌کند که بیش از ۴۵ درصد تلفات رانندگی، بعد از صحنه تصادف است.

اگرچه او بار دیگر تاکید می‌کند که همچنان باید منتظر اعلام آمار نهایی کشته‌شدگان در تصادفات شهریور از سوی پزشکی قانونی در پایان مهر باشیم اما از سوی دیگر این نکته قابل‌تامل است که از ابتدای شهریور، پلیس همواره بر افزایش تلفات رانندگی در ماه پایانی تابستان تاکید داشته و در این زمینه به رانندگان هشدار داده است.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه گفت: افزایش سفرها در آخرین ماه تابستان همیشه تکرار می‌شود و آمار تصادفات و تلفات نیز رابطه مستقیمی با میزان تردد در جاده‌ها دارد. به گفته او، بر اساس تجربه سال‌های گذشته همواره در شهریور هر سال، نرخ متوسط تردد در جاده‌ها نسبت به سایر ماه‌ها، حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است که این مسئله به طور طبیعی افزایش سوانح رانندگی را به دنبال دارد.

مسئله دیگری که در افزایش تصادفات در شهریور موثر است، زیاد شدن طول سفرهاست. به گفته هدایتی، با افزایش مدت زمان سفر با خودرو در جاده‌ها، خستگی، بی‌حوصلگی و خواب‌آلودگی بیشتر می‌شود که افزایش سوانح را به دنبال دارد.

با توجه به اینکه سال‌هاست درباره افزایش تصادفات در شهریور هشدار داده می‌شود و افزایش ۳۰ درصدی میزان تردد در این ماه نیز قابل پیش‌بینی است، این پرسش مطرح می‌شود که چرا اقدامی در راستای کاهش تلفات این ماه برداشته نمی‌شود.

مدیرکل ایمنی و ترافیک سازمان راهداری در پاسخ به این پرسش تاکید کرد که اطلاع‌رسانی و هشدار پلیس در زمینه افزایش سوانح رانندگی در سفرهای تابستانی، یکی از همین اقدامات بازدارنده است زیرا باعث افزایش حساسیت در افراد می‌شود. همچنین به طور معمول در آخرین ماه تابستان شاهد افزایش نیروی پلیس در جاده‌های کشور هستیم که این مسئله موجب افزایش مسائل ایمنی از سوی رانندگان می‌شود.

او یادآوری می‌کند که با وجود همه اقدامات پلیس در زمینه افزایش نظارت، بازهم مهم‌ترین عامل در کاهش آمار تلفات رانندگی در همه ماه‌ها به ویژه ماه پر سفری مانند شهریور، رعایت مسائل ایمنی از سوی رانندگان به عنوان مصرف‌کنندگان اصلی خودروها و جاده‌هاست.
 
راننده؛ مهم‌ترین عامل کاهش تلفات
براساس آمار، بیشترین عامل تصادف‌های جاده‌ای، خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت بالاست که همه این مسائل به اشخاص بازمی‌گردد و اگر رانندگان به ایمنی اهمیت دهند، آمار کشته‌شدگان در جاده‌ها به میزان بالایی قابل کاهش است. از سوی دیگر پلیس اعلام کرده در شهریور ۹۵ حدود ۴۰ درصد تلفات رانندگی مربوط به واژگونی خودروها است؛ مسئله‌ای که رانندگان با رعایت نکردن سرعت مجاز بیش از هر کس دیگری در آن دخیل هستند.

بنابراین باز هم باید تاکید کرد که اگرچه در کنار رانندگان، راه و خودرو هم در شکل‌گیری تلفات رانندگی سهم دارند اما سهم رانندگان در این میان بیش از عوامل دیگر است و با توجه به اینکه بیش از ۲۸ میلیون وسیله نقلیه فعال (بر اساس آمار پلیس) در سطح کشور داریم، رانندگان با رعایت قانون و مسائل مربوط به ایمنی، به سادگی می‌توانند بخش زیادی از تلفات رانندگی را کاهش دهند.

در ایران اگرچه در ۱۰ سال اخیر اقدامات مطلوبی در زمینه افزایش ایمنی رانندگی انجام شده و نتیجه مثبت آن نیز در کاهش تلفات رانندگی از ۲۸ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر قابل لمس است اما کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه ایران حدود یک درصد جمعیت ۷میلیارد نفری جهان را دارد، حداکثر باید یک درصد تلفات جاده‌ای جهان را نیز داشته باشد؛ یعنی حدود ۱۲هزار نفر.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.