پورسیدآقایی آب پاکی را روی دست واگنسازهای داخلی ریخت
◄ راهآهن هیچ دخالتی در خرید داخلی یا خارجی واگن نمیکند
تیننیوز| مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران آب پاکی را روی دست همه آنهایی ریخت که چشمبسته خرید واگن از خارج را خیانت و اشتباه و ... میخوانند.
به گزارش تیننیوز، بعد از گشایشهای ایجاد شده در حوزه سیاسی کشور و باز شدن درهای کشور به روی صنایع دنیا، دوباره بحث اشتباه بودن واردات واگن به کشور و لزوم خرید از واگنسازهای داخلی مطرح شد.
همزمان با برگزاری نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی در تهران و حضور قدرترین شرکتهای واگنساز و لکوموتیوساز دنیا در کشور، این بحثها دوباره شدت گرفت و عدهای مدعی شدند که در داخل، واگنهای بهتر و ارزانتری تولید میشود و نیازی به خرید از این شرکتها نیست.
پس از آنکه وزیر صنعت نیز در افتتاحیه این نمایشگاه واردات واگن را غیرقابل قبول خواند، این افراد خشنود شدند که مانند گذشته انحصار را در دست خواهند داشت.
با این حال مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، با اعلام اینکه دیگر شرکت راهآهن واگنی خریداری نمیکند و نمیتواند در اینباره چیزی به شرکتهای خصوصی تحمیل کند، حجت را بر همه تمام کرد.
پورسیدآقایی خوشقولی٬ ارتقای کیفیت و قیمت مناسب محصول را ۳ مولفه لازم برای اقبال بخشخصوصی حملونقل ریلی به خرید محصول از واگنسازان داخلی خواند تا صنعت واگنسازی به سرنوشت صنعت خودرو دچار نشود.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی درباره نقش شرکت راهآهن در واردات واگن اظهار کرد: این شرکت هیچ واردات واگنی نداشته است. بخش خصوصی در امضای قرارداد با تولیدکننده داخلی یا خارجی مختار است و ما هیچ نقشی در این زمینه نداریم، بنابراین این تولیدکننده داخلی است که باید شرایطی فراهم کند تا بخش خصوصی برای خرید واگن با آنها قراداد امضا کند و سراغ خارجیها نرود.
سیدمحسن پورسیدآقایی ایران ادامه داد: تا زمانی که ما بهعنوان بخش دولتی واگن وارد میکردیم، برخی تولیدکنندگان داخلی واگن به ما تهمت میزدند که شرکت راهآهن پورسانت میگیرد یا مسئولانش علاقهمند به سفرهای خارجی هستند و انواع و اقسام تهمتهای دیگر که به مدیران دولتی میزدند. آنها همچنین میگفتند کیفیت ما از خارجیها بهتر است و همه استانداردهای روز دنیا را رعایت میکنیم اما بخش دولتی از ما خرید نمیکند چون دلشان میخواهد از خارج وارد کنند.
او همچنین به سایت خبری وزارت راه گفت: در حال حاضر شرکت راهآهن سالهاست که دیگر خرید واگن ندارد و این بخش خصوصی است که واگن خریداری میکند. خب اگر بخش خصوصی ببیند که تولیدکنندهای کیفیت واگنهایش بهتر از خارجی و قیمت آن ارزانتر از واگنهای وارداتی است، قطعا به سراغ تولیدکننده داخلی میرود. اما حالا که این اتفاق نیفتاده، معلوم میشود که حرفهایی که تولیدکنندههای داخلی واگن میزنند، بیاساس است؛ یا کیفیتشان از واگنهای وارداتی پایینتر است یا قیمتشان از خارجیها حتی با احتساب ارز آزاد گرانتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چهطور میشود که شرکت ریلی برود با وجود تعرفه واردات، از خارجیها واگن بخرد، اما همچنان ارزانتر و باکیفیتتر از واگنهای داخلی باشد؟ خب تولیدکننده داخلی برود کیفیت محصول و شرایط فروش آن را مناسب کند. چون واردکنندگان از مکانیزمهای ارزی و ثبت درخواست استفاده میکنند که هزینهبر است اما آخر سر ارزانتر از خرید داخل برایشان تمام میشود.
مدیرعامل شرکت راهآهن تأکید کرد: اینکه بگوییم هیچ کس حق خرید از خارج را ندارد و باید واگن تولید داخل با هر قیمت و کیفیتی را خریداری کرد، خب معلوم است که بخش خصوصی این کار را نمیکند. ما فقط میتوانیم به شرکتهای دولتی اجبار کنیم، اما این کار را با شرکتهای خصوصی که نمیتوانیم انجام دهیم. آیا امکان دارد که بگوییم بخش خصوصی ضمن تحمل بدقولیهای فراوان تولیدکننده داخلی٬ باید واگنهای با کیفیت پایینتر و قیمت بالاتر را بخرد. اقتصاد کشور وقتی رونق مییابد که بخش خصوصی ما فرصت بررسی عاقلانه میان تولیدات داخلی و خارجی را داشته باشد و تولیدکننده
داخلی نیز از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت محصول خود را مناسب عرضه کند.
وی افزود: چرا تولیدکننده داخلی باید در ایران که هم از نظر قیمت انرژی، هم دستمزد کارگر و هم سوخت، ارزانتر از خارج است، نهایتا محصولی تولید کند که کیفیتی پایینتر و قیمتی بالاتر از کالای مشابه خارجی داشته باشد و به مشتری بدهد؟
پورسیدآقایی درباره نحوه کمک شرکت راهآهن برای نوسازی ماشینآلات تولیدی کارخانجات واگنسازی بیان کرد: ما که نباید این کمک را ارائه دهیم؛ این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ما این کمک را به خریداران تولیدات واگن داخلی ارائه کردهایم که اگر یک شرکت ریلی خصوصی از کارخانههای ایرانی واگن خریداری کند، ما هم در تأمین بخشی از هزینهها، کمکشان کنیم. ولی بعضی مواقع شرکتهای ریلی خصوصی میگویند ما عطای این کمک شما را به لقایش بخشیدیم. با این قیمت، شرایط و کیفیت، اصلا برایمان خرید از داخل بهصرفه نیست. بنابراین بدون فراهم کردن شرایط رقابتی،
همان بلایی که سر خودروسازی داخل آمد، سر واگنسازی هم میآید. واگن هم میشود عین خودرو؛ مردم باید خودرو را به دو برابر قیمت تمام شده بخرند آن هم با کیفیتی پایینتر و گرانتر از خارج. یک بار این بلا سر صنعت خودروسازی آمد، دیگر نباید اجازه داد این بلا سر صنعت واگنسازی هم بیاید.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.