| کد خبر: 269305 |

معرفی طولانی ترین تونل های ریلی جهان از آسیا تا اروپا/ بخش اول

ساخت تونل ها بهویژه در مناطق مرتفع و صعب العبور، نشان دهنده میزان توانمندی شرکت های سازنده و میزان اهمیت توسعه راهسازی برای دولت های محلی محسوب می شود.

تین نیوز

 ساخت تونل ها به ویژه در مناطق مرتفع و صعب العبور، نشان دهنده میزان توانمندی شرکت های سازنده و میزان اهمیت توسعه راهسازی برای دولت های محلی محسوب می شود. امروزه تونل های متعددی در بخش های جاده ای و ریلی مشغول به فعالیت هستند که کمک شایانی به حمل و نقل عمومی می کنند.

معرفی تونل های ریلی مشهور جهان؛ از طولانی ترین تونل جهان تا آسیا/ بخش دوم

اما اختراع دستگاه های حفاری تونل (TBM) توسط «مارک ایسامبارد برونل» منجر به ایجاد انقلابی جدید در ساخت تونل ها شد. با تولید این دستگاه ها در مقیاس وسیع، به نظر می رسد ساز و کار تونل سازی نیز ا حد زیادی تحت تاثیر و پیشرفت چشمگیر قرار گرفته است. این ماشین ها در نوع استاندارد خود، قادر به حفر تونل هایی با ارتفاع ۱۷ متر و طول ۱۵۰ متر (در هر قطعه) هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، بسیاری از تونل های پیشرفته امروزی در کشورهای توسعه یافته توسط همین ماشین ها ساخته شده و برخی از آنها مانند تونل فرودگاه بین المللی شانگهای به طول ۶۰.۵ کیلومتر نیز قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ ساخته شوند. در ادامه این مطلب، قصد داریم به بررسی ۱۰ تونل بزرگ ریلی جهان بپردازیم که بخش نخست آن تقدیم حضور می گردد.

۱)تونل ریلی تایهانگ چین به طول ۲۷.۸ کیلومتر

تونل ۲۷.۸ کیلومتری تایهانگ در چین یکی از طولانی ترنی تونل های ریلی جهان محسوب می شود. این تونل در مسیر خود از کوهستان های تایهانگ واقع در شمال چین عبور می کند. طراحی تونل به صورت دو کانال (رفت و برگشت) بوده و کار ساخت آن سال ۲۰۰۷ به اتمام رسید. تونل تایهانگ در مسیر خط ریلی شیچیژوآنگ – تایوآن واقع شده که از دل کوهستان های تایهانگ عبور می کند. نکته جالب اینکه تونل مذکور، از دل مرتفع ترین کوه این کوهستان یعنی کوه «یوئه شیائو» عبور می کند که نشانگر توانمدی چینی ها در ساخت تونل های حیرت آور است.

طول دقیق هر یک از خطوط ریلی عبوری از این تونل ۲۷۸۴۸ متر بوده و عرض آن نیز ۳۵ متر است. هر قطعه از تونل تایهانگ حدود ۴۴۵ متر طول داشته که علائم و شبکه های برق و هواساز نیز بر همین اساس توزیع شده اند. همچنین، قطار پر سرعت عبوری از این تونل، قادر است طول مسیر را با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت سیر نماید. ساخت تونل تایهانگ منجر به کاهش ۸۰ درصدی زمان سیر قطار در مسیر شیچیژوآنگ – تایوآن شده است.

۲)تونل ریلی کینلینگ غربی به طول ۲۸.۲ کیلومتر

تونل کینلینگ غربی نیز یکی ازتونل های طولانی و شگفت انگیز در راه آهن چین محسوب می شود. این تونل نیز از دل کوه های «کین» واقع در شمال غربی چین عبور کرده و بخشی از مسیر ریلی لانژو – چونگ کینگ محسوب می شود. تونل کینلینگ طولانی ترین تونل عبوری ریلی چین محسوب می شود که به جای یک کوه، از دل چندین کوه عبور میکند.

طراحی این تونل ۲۸ کیلومتری نیز به صورت دو کانال بوده و ساخت آن حدود پنج سال زمان برده است. این تونل نهایتا در سال ۲۰۱۶ مورد بهره برداری قرار گرفت. هر قطعه از این تونل حدود ۱۴۰۰ متر طول داشته و اختلاف ارتفاع از سطح دریای آن در بخش ورودی و خروجی حدود ۴۰ متر است.

۳)تونل ریلی گوآداراما اسپانیا به طول ۲۸.۴ کیلومتر

تونل ریلی گوآداراما در کشور اسپانیا، طولانی ترین تونل ریلی این کشور محسوب می شود. طراحی این تونل ۲۸ کیلومتری نیز به صورت دو کاناله بوده و از دل کوهستان های گوآداراما عبور می کند. اگر مشتاق عبور از این تونل ریلی هستید، باید بلیط قطارهای مادرید – والادولید را تهیه بفرمایید.

از ویژگی های این تونل، می توان به شیب تند آن اشاره کرد که در هر ۱۲۰۰ متر، ارتفاع مسیر از سطح دریا حدود ۳۰ متر افزایش خواهد یافت. افتتاح تونل گوآداراما به سال ۲۰۰۷ بازگشته و عرض هر یک از لاین های آن تنها ۸.۵ متر است. با اینحال، قطارهای این مسیر از نوع پر سرعت بوده که می توانید مسیر تونل را با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت سیر نمایید. در میانه تونل نیز یک اطاق برای موقعیت های اضطراری تعبیه شده که گنجایش آن حدود ۱۲۰۰ نفر است.

۴)تونل ریلی نیو گوآنگژو چین به طول ۳۲.۷ کیلومتر

تونل ریلی «نیو گوآنگژو» در چین یکی دیگر از تونل های طولانی جهان محسوب می شود که ۳۲.۷ کیلومتر طول دارد. این تونل، در مسیر خط ریلی جدید گینگهای – تبت قرار داشته که از دل کوه گوآنجیائو واقع در شمال غرب چین عبور می کند. تونل نیو گوآنگژو، طولانی ترین تونل فلات های جهان محسوب می شود.

طراحی این تونل نیز دو کاناله بوده و قطارهای عبوری از آن، قادر به سیر مسیر تونل با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت هستند. همچنین، تونل نیو گوآنگژو یکی از مرتفع ترین تونل های ریلی جهان به حساب می آید که ارفاع آن از سطح دریا حدود ۳۳۰۰ متر است. کار ساخت این تونل در سال ۲۰۰۷ آغاز شده و در سال ۲۰۱۴ به بهره برداری رسید. ساخت تونل نیو گوآنگزو منجر به کوتاهتر شدن دو ساعت بیست دقیقه ای مسیر ریلی کوه های گوآنکو شده است.

۵)تونل ریلی لوتشبرگ سوئیس به طول ۳۴.۶ کیلومتر

تونل ریلی لوتشبرگ واقع در دل رشته کوه های آلپ، طولی معادل ۳۴.۶ کیلومتر داشته و برای حمل و بار و مسافر از آن استفاده می شود. این تونل، بخشی از راه آهن جدید آلپ (NRLA) بوده که دو شهر فرویتیگن در بخش شمالی کوهستان آلپ را به رارون در بخش جنوبی این کوهستان متصل می سازد.

تونل لوتشبرگ در سال ۲۰۰۷ مورد بهره برداری قرار گرفته و طراحی آن نیز دو کاناله است. با اینحال، تنها یک کانال از این تونل مورد بهره برداری کامل قرار گرفته و کار ساخت کانال دوم از سال ۲۰۲۳ آغاز شده است. سرعت سیر قطار در تونل لوتشبرگ نیز حدود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    پس تونل گاتهارد چی شد؟