| کد خبر: 266272 |

سرعت گیرهای هوشمند در سوئد ، راهکارهای جالب برای کاهش سرعت رانندگان متخلف

سرعت گیرها ثابت هستند و خودرو متخلف و خودرو قانونمند برای آن ها فرقی ندارد. سرعت همه را کم می کنند. حالا که فناوری پیشرفت کرده است نسلی از سرعت گیرهای جدید در حال ساخت هستند که در مقابل هر خودرو، به نسبت سرعت آن واکنش مختلفی نشان می دهند

تین نیوز

سرعت گیرها ثابت هستند و خودرو متخلف و خودرو قانونمند برای آن ها فرقی ندارد. سرعت همه را کم می کنند. حالا که فناوری پیشرفت کرده است نسلی از سرعت گیرهای جدید در حال ساخت هستند که در مقابل هر خودرو، به نسبت سرعت آن واکنش مختلفی نشان می دهند و نمونه های آزمایشی آن در اروپا در حال کار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در دودهه گذشته طرح های مختلفی از سرعت گیرهای پویا Dynamic speed bumps مورد آزمایش قرار گرفتند. این سرعت گیر دیگر به شکل جسم ثابت نیست بلکه یک مانع قابل حرکت است که به حسگرهای سنجش سرعت متصل می شود و ظاهری شبیه دریچه های فلزی کف خیابان دارد. اگر یک خودرو با شتاب کم به آن نزدیک شود، سرعت گیر پایین می ماند و سطح خیابان برای عبور خودرو صاف خواهد بود اما اگر خودروی با شتاب زیاد نزدیک شود جک های زیر سرعت گیر حرکت می کنند و آن را بالا می برند تا عبور مشکل شود. رانندگان با دیدن علائم هشدار باید شتاب خود را کاهش دهند در غیراینصورت با مانع بلندی روبه رو می شوند. نزدیک ۱۰۰ نمونه از این سرعت گیرها به نام Actibump در نقاط خاصی از چند شهر سوئد مانند مالمو و اوپسالا نصب شده اما استفاده از آن فراگیر نشده است.

سرعت گیر خودرو

لاستیک و باد

نوع دیگری از سرعت گیرهای پویا با فشار هوا در تیوپ های لاستیکی کار می کند و زمانی که رادار آن سرعت کم وسیله نقلیه را تشخیص دهد دریچه خروج هوا را باز می کند. در نتیجه زمانی که خودرو به آن برسد با فشار وزن تایرها هوا خارج و ارتفاع سرعت گیر کم می شود تا ضربه وارد شد به خودرو کاهش یابد. این فناوری قبلا در سدهای لاستیکی که در رودخانه های کوچک نصب می شد به کار گرفته شده بود اما هنوز به عنوان سرعت گیر در مقیاس بزرگ به کار گرفته نشده است. بیشترین کاربردی که برای این نوع سرعت گیر هوشمند پیشنهاد شده، نصب آن در معابر پرتردد شهری و مجزا کردن اتوبوس ها است تا وسایل نقلیه سنگین بدون درگیر شدن با سرعت گیر از آن عبور کنند اما خودروهای سواری مجبور به کاهش سرعت شوند.

بنا به آنچه در مجله نیوساینتیست آمده است طرح سرعت گیرهای پویای لاستیکی از یک دهه پیش در انگلیس به شکل موفقیت آمیزی آزمایش شده بود اما هزینه ساخت آن به شدت زیاد است که برای اجرا در معابر عمومی یا جاده های بین شهری مناسب نیست. نمونه انگلیسی این سرعت گیر به نام شرکت سازنده اش Transcalm نامیده می شود تا سال ۲۰۰۵ هم در مراحل آزمایش و اجرا در شهرهای لندن و بیرمنگهام قرار داشت. قبلا هم از سرعت گیرهای لاستیکی ثابت در انگلیس استفاده شده بود که به دلیل سطح وسیع و تاثیر متفاوت در کاهش سرعت خودروها مورد توجه بود

سرعت گیر خودرو

یکی از امتیازهای مهم سرعت گیرهای پویا این است که می توان سامانه آن ها را برنامه ریزی کرد تا خودروها را شناسایی کنند و در مقابل وسایل نقلیه اضطراری که با سرعت حرکت می کنند مانند آمبولانس یا کامیون های آتش نشانی واکنش نشان ندهند. سرعت گیرهای پویا به دلیل تجهیزات گرانقیمت همراه آن در جاده های خارج شهر یا مناطق کم رفت و آمد نصب نمی شود و تاکنون در فضای تحت نظارت شهری مانند مقابل ساختمان های مهم مورد استفاده قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.