۹۴۰۰ میلیارد ریال برای اتصال روستاهای لنده و چرام هزینه شد
با بهره برداری از دو پل جدید در شهرستان های لنده و چرام، مشکلات دیرینه اهالی در فصل بارش ها پایان می یابد و مسیرهای روستایی ایمن تر می شوند.
سازه های جدید راهداری با طراحی نوین و استفاده از حفاظ بتنی، عمر مفید بیشتری خواهند داشت و نگهداری سالانه آنها به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حمیدرضا پیمانجو افزود: این زیرساخت ها ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری احداث شده است.
وی اظهار داشت: پروژه احداث «پل مونه» که از طرح های مهم راهداری در شهرستان لنده است، به طول ۱۶ متر در دهدستان موگرمون ساخته شده است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این پروژه با مبلغ ۹ هزار و ۴۰۰میلیارد ریال (با احتساب افزایش ۲۵ درصدی قرارداد)اجرا شده است.
پیمانجو ابراز داشت: این پل در روستاهای مال ملا و مونه در شهرستان لنده را به یکدیگر متصل می کند و نقش مهمی در تسهیل زیارت امامزاده عمادالدین ولی (ع) برای اهالی و زائران خواهد داشت.
وی ادامه داد: انجام ۹۶۰ مترمکعب بتن ریزی، ۴۰ تن میلگرد، ۶ هزار مترمکعب خاک برداری و آبراه با دهانه ۱۶ متر از بخش های مهم این طرح است.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سازه این پل با روشی نوین و متفاوت طراحی شده به طوری که با حذف درزهای انبساط و حذف نئوپرن ها و همچنین اجرای دال بتنی یکپارچه به صورت مجوف افزون بر کاهش هزینه های سالانه نگهداری، طول عمر مفید سازه نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در این پروژه به جای حفاظ فلزی از حفاظ بتنی استفاده شد که ایمنی بیشتر و دوام بالاتری دارد.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد از مراحل پایانی احداث پل بیدانجیر در شهرستان چرام خبر داد و گفت این پروژه مهم با اعتبار یکهزار و ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار در حال اتمام است.
پیمانجو اظهار داشت: پروژه احداث پل بیدانجیر به عنوان یکی از مطالبات قدیمی مردم منطقه، اکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اهمیت این پل برای اهالی منطقه افزود: ساکنان این مسیر سال ها با مشکلات فراوانی در فصل بارش ها و زمستان مواجه بوده اند و عبور و مرور آن ان به دلیل نبود پل مناسب با خطرات جدی همراه بود به گونه ای که در بسیاری از مواقع مردم ناچار بودند با استفاده از «جره» و عبورهای موقت، مسیر را پشت سر بگذارند که این موضوع به ویژه برای دانش آموزان، بیماران و اهالی روستا بسیار دشوار و نگران کننده بود.
پیمانجو ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان برای رفع این مشکل و ایجاد یک مسیر ایمن عملیات احداث پل بیدانجیر را با وجود محدودیت های اعتباری و شرایط فصلی، پروژه اکنون در آستانه تکمیل قرار دارد.
وی با بیان اینکه این پل نقشی حیاتی در برقراری ارتباط پایدار بین روستاهای این منطقه شهرستان چرام خواهد داشت، افزود: بهره برداری از این سازه افزون بر تسهیل تردد، موجب افزایش ایمنی، کاهش هزینه های مردم، حذف مسیرهای پرخطر و تقویت ارتباطات روستایی می شود.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه شامل بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
این استان یک هزار و ۷۰۰روستا با بیش از ۳۰۰هزار نفر جمعیت دارد.