◄ مدعی العموم علیه مسئولان بروز ترافیک تهران اعلام جرم کند
همه کسانی که در زجر و رنج و بیماری و فشار به ملت در موضوع فوق نقش داشته اند می بایست متناسب با نقش آنها در وقوع حوادث فوق، به مجازات های سنگین متناسب با جرم بزرگشان محکوم شوند.
سید حسین میر افضلی:
ترافیک از تاثیرات مخربی بر سلامت انسان می گذارد؛ استرسی که ترافیک ایجاد می کند و آلودگی هوای ناشی از ازدحام بیش از حد خودرو در یک منطقه که می تواند تأثیرات مخربی بر تمام اندام های بدن سیستم عصبی، ریه ها، قلب و گوارش بگذارد.
نتایج تحقیقات دراز مدتی که در مناطق مختلف جهان انجام گرفته نشانگر آن است که تنفس به مدت 30دقیقه در هوای آلوده ناشی از ترافیک شهری باعث ایجاد تغییر در جریان الکتریسیته در مناطق مغز مرتبط با رفتارها، تصمیم گیری ها و استرس می شود.
تحقیقات در هلند نشان داده است که حضور 90روزه در شهرهای پرترافیک و آلوده می تواند باعث ایجاد تغییراتی در ژن های افراد مسن شود.
آلودگی هوا که در فضای متراکم خودروهای روشن پشت ترافیک تشدید می شود باعث تأثیر منفی روی رشد طبیعی مغز، ایجاد اختلال در بارداری و بروز اوتیسم در نوزادان و کودکان و ایجاد مشکلات رفتاری می شود.
حضور در ترافیک علاوه بر اینکه روح و روان فرد را فرسوده می کند باعث تسهیل در پیری از نظر مغزی می شود. در واقع سلول های مغز با حضور طولانی مدت در هوای آلوده دچار پیری می شوند.
اختلال فعالیت مغز که از طریق منطقه سمپاتیک و پاراسمپاتیک بر عملکرد سایر سیستم های بدن تأثیر دارد می تواند به طور غیرمستقیم مشکلاتی در سایر اندام های بدن از جمله قلب و دستگاه گوارش ایجاد کند.
عوامل این همه زجر و فشار روحی و عوارض وخیم ذکر شده چه کسانی هستند چاره مشکل ترافیک چیست؟
سهم حمل و نقل عمومی در تهران حدود 30 درصد و سهم حمل و نقل شخصی 70 درصد است از 30 درصد سهم حمل و نقل عمومی نزدیک به نیمی از آن مربوط به خودروهای سبک است و اتوبوس و مترو در مجموع حدود 15درصد در حمل و نقل تهران نقش دارند در حالی که می بایست سهم مترو و اتوبوس در حمل و نقل تهران به حداقل 60 درصد برسد. چنانچه این تحول بزرگ واقع شود شر بختک زجر آور و کشنده ترافیک از سر مردم تهران و سایر کلانشهرها کوتاه خواهد شد، هوای تهران از آلودگی دود خودروها نجات می یابد و مردم نفس تازه ای خواهند کشید. بجای صرف چند میلیارد دلار از سرمایه های ملت برای واردات بنزین و گازوئیل ایران به صادرکننده بنزین و گازوئیل تبدیل خواهد شد و با روان شدن حرکت خودروها مصرف بنزین خودروها برای پیمودن مسیرهای مد نظر به حدود نصف یا کمتر کاهش خواهد یافت.
تهران نیاز به حدود 8 هزار اتوبوس(عمدتا برقی) و 3000 واگن مترو دارد سایر کلانشهر ها نیز نیاز فوری به بیش از 20هزار اتوبوس و چند هزار واگن مترو دارند اما طی یک دهه گذشته ترک فعل ها و قصور و تقصیرهای غیر قابل بخشی در این زمینه انجام شده و ضرورتا می بایست تمام عواملی که در این خصوص نقش داشته اند متناسب با نقش آنها مجازات شوند تا برای همیشه درس عبرتی باشد برای افراد کم تعهد و کم غیرتی و کم دانشی که دیگر بر مصدر امور مهم تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرا قرار نگیرند و اگر مسئولتی به آنها واگذار شد با تمام توان و انگیزه ملی در جهت رفاه مردم و توسعه کشور تلاش نمایند.
لذا عوامل زیر می بایست توسط مدعی العمول مورد بازخواست قرار گیرند:
هر کس به هر طریق مستقیم یا غیر مستقیم نقشی در عدم خرید واگن های مورد نیاز شهر تهران و کلانشهرها داشته است.
هر کسی که به هر طریق نقشی در عدم تامین هزاران اتوبوس مورد نیاز تهران و کلانشهرها داشته است.
هر کس بهره طریق نقشی در عدم اجرای پروژه قطار سریع السیر اصفهان تهران مشهد داشته و در پروژه بزرگ ملی خلل و تاخیر ایجاد نموده است.
هر کس به هر طریقی در خرید هواپیما های مورد نیاز کشور خلل یا تاخیر ایجاد کرده است.
همه کسانی که در فجایع فوق نقش داشته اند باید با دقت شناسایی شوند ارتباط آنها با جریان نفوذ و موساد و سایر سازمان های اطلاعاتی بررسی شود جریان نفوذ با حذف افراد کارآمد و حمایت از افراد ناکارآمد ضربات سنگینی به نظام وارد نموده و باید بهر طریق ممکن عوامل این جریان فاسد شیطانی شناسایی و دستان آنها از مراکز قدرت کوتاه گردد. همه کسانی که در زجر و رنج و بیماری و فشار به ملت در موضوع فوق نقش داشته اند می بایست متناسب با نقش آنها در وقوع حوادث فوق، به مجازات های سنگین متناسب با جرم بزرگشان محکوم شوند.
نویسنده: سید حسین میرافضلی
مشکل ترافیک یک چالش چندوجهی است که نیازمند یک رویکرد جامع و بلندمدت است. در ادامه، به بررسی دقیقتر برخی از ابعاد این مشکل و ارائه راهکارهای تکمیلی میپردازیم.
ابعاد پنهان مشکل ترافیک
• توزیع نامتوازن کاربری زمین: تمرکز بیش از حد فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در مراکز شهرها، باعث افزایش سفرهای درونشهری و تشدید ترافیک میشود.
• عدم توسعه حملونقل ریلی حومهای: نبود سیستمهای حملونقل ریلی کارآمد برای اتصال حومه به مرکز شهرها، باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی میشود.
• نبود فرهنگ استفاده از حملونقل عمومی: عدم فرهنگسازی مناسب در استفاده از حملونقل عمومی، یکی از دلایل اصلی عدم تمایل مردم به استفاده از این نوع حملونقل است.
• عدم توجه به نیازهای افراد با معلولیت: بسیاری از زیرساختهای حملونقل عمومی برای افراد با معلولیت مناسبسازی نشدهاند.
راهکارهای جامعتر
• توسعه حملونقل عمومی ترکیبی: تلفیق انواع مختلف حملونقل عمومی (اتوبوس، مترو، تراموا، BRT) با یکدیگر و ایجاد یک شبکه یکپارچه حملونقل، میتواند جذابیت استفاده از حملونقل عمومی را افزایش دهد.
• توسعه دوچرخهسواری و پیادهروی: ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخهسواری و پیادهروی، میتواند به کاهش ترافیک و بهبود سلامت عمومی کمک کند.
• مدیریت تقاضا: با استفاده از ابزارهایی مانند قیمتگذاری متغیر، محدودیت تردد خودروهای شخصی در برخی مناطق و تشویق کار از خانه، میتوان تقاضا برای سفر با خودرو شخصی را کاهش داد.
• توسعه شهر هوشمند: استفاده از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت هوشمند ترافیک، کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهری.
• توجه به عدالت فضایی: توسعه متوازن شهرها و ایجاد مراکز فعالیت در مناطق مختلف شهری، میتواند به کاهش سفرهای طولانی و ترافیک کمک کند.
• همکاری بینبخشی: همکاری بین دستگاههای مختلف مانند شهرداری، راهنمایی و رانندگی، محیط زیست و حملونقل برای اجرای طرحهای جامع کاهش ترافیک.
نقش فناوری در کاهش ترافیک
• سیستمهای هوشمند حملونقل: استفاده از حسگرها، دوربینها و نرمافزارهای هوشمند برای مدیریت بهینه ترافیک.
• خودروهای خودران: در آینده، خودروهای خودران میتوانند به کاهش ترافیک و افزایش ایمنی کمک کنند.
• اپلیکیشنهای موبایلی: استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی برای برنامهریزی سفر، پرداخت کرایه و اطلاعرسانی در مورد وضعیت ترافیک.
چالشها و فرصتها
• مقاومت در برابر تغییر: تغییر عادات رفتاری مردم و تغییر الگوی حملونقل نیازمند زمان و تلاش زیادی است.
• کمبود منابع مالی: اجرای پروژههای بزرگ زیرساختی نیازمند سرمایهگذاری کلان است.
• فساد اداری: فساد اداری میتواند مانع از اجرای موثر پروژههای حملونقل عمومی شود.
• تغییرات اقلیمی: تغییرات اقلیمی و رویدادهای طبیعی مانند سیل و زلزله میتوانند بر سیستم حملونقل تأثیر بگذارند.
فرصتها:
• توسعه اقتصاد سبز: سرمایهگذاری در حملونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی، میتواند به بهبود محیط زیست و توسعه اقتصاد سبز کمک کند.
• ایجاد اشتغال: توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی میتواند به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک کند.
• بهبود کیفیت زندگی: کاهش ترافیک و آلودگی هوا میتواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.
نتیجهگیری
مشکل ترافیک یک چالش جهانی است که نیازمند رویکردی چندجانبه و پایدار است. با توجه به پیچیدگی این مسئله، همکاری همه دستگاههای دولتی، بخش خصوصی و شهروندان برای یافتن راه حلهای موثر ضروری است.
یکی از بزرگترین عوامل ایجاد ترافیک پلیس راهنمایی رانندگی هست
آقای اسد بیگی نکات ارزنده ای را ارائه نموده ، ولی زمانی که مسئولین توجهی به حل مشکل طی سالهای اخیر ننموده اند ، اتفاقی برای بهبود رخ نخواهد داد.
یکسری جرائم ترافیکی از سمت قانون گذار خیلی شل گرفته شده مثل پارک دوبل و سوبل و بستن خیابان ها و یکسری هم جرم نیست بی فرهنگی است که منجر به تشدید ترافیک و رفتار خطرناک سایر راننده ها می شه مثل موتورها و ماشین هایی که با ۴۰ ۵۰ تا سرعت تو لاین سرعت حرکت می کنند با بوق و چراغ و هیچی هم تکون نمی خورن باعث ترافیک الکی می شن فکر می کنید آن بلوار یا خیابان ترافیک سنگین دارد با لایی کشیدن عبور می کنید می بینید چند نادان خودخواه چه جوری راه را بستن این ها هم اتفاقا باید جریمه سنگین بشن یا ترافیک سنگین و اعصاب خورد کنند سر ظهر سر زمان تعطیلی مدارسه که والدین ، خصوصا مادرها نمی خوان ۱۰ ۲۰ متر جلوتر در جای بهتر نگه دارن دقیقا خیابان ها را می بندند هر کدام چند دقیقه مسیر را ببندن کل آن منطقه به سرطان ترافیک کشیده می شه
شهرسازی ما مشکلات عمیق دارد حمل و نقل عمومی ضعیف است اما دلیل اصلی ترافیک در شهر تهران ، بی فرهنگی و ضعف شدید قوانین است اگر آن نادان خودخواه بداند پارک دوبل و سوبل مثلا جریمه ۱ میلیون تومانی به بالا دارد دیگر تصمیم خواهد گرفت که کمی جلوتر پارک کند ۱۰ قدم هم راه برود !
و همین طور نادانی که خروجی را رد کرده و دنده عقب می آید بفهمد که دادگاهی می شود و حداقل ۱۰ میلیون تومان جریمه و ۲ ماه محرومیت از رانندگی خواهد داشت دیگر این کارها را نمی کند .
انسان ها ۲ مدل هستند یکسری انسان هستند و اتوماتیک ، مسائل زندگی شهری از جمله بحث ترافیک را رعایت می کنند یکسری انسان نما هستند و چوب سنگین قانون را باید بالاسر خود ببینند تا درست رفتار کنند اینجا نقطه ضعف ماست استرالیا ، اروپا و آمریکا اگر فرهنگ درست ترافیکی دارد دلیلش قوانین سخت ، ترسناک و خورد کننده ایی هستش که دارند تو آمریکا شما حتی از فرعی به اصلی با توقف کامل وارد نشوی دقیقا به خود دادگاه معرفی می شی