| کد خبر: 244394 |

◄ خرید کشنده توسط فولادسازان باید ادامه پیدا کند

اقدام شرکت راه آهن در تفاهم با فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری در حوزه کشنده های ریلی اقدامی مثبت و قدمی رو به جلو است.

تین نیوز

به گزارش پایگاه خبری تین نیوز، چندی پیش سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: همزمان با سفر رئیس جمهور محترم به اصفهان، تفاهمنامه با مدلی جدید بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و فولاد مبارکه اصفهان امضا کردیم که شامل تامین 20 لکوموتیو نو داخلی به ارزش 1000 میلیارد تومان و تامین اعتبار برای تعمیر برخی لکوموتیوهای متوقف توسط فولاد مبارکه و افزایش حمل بارهای این شرکت از سنگان و چادرملو توسط راه آهن می باشد.

این تفاهمنامه در شرایطی منعقد شد که پیشتر، فولاد مبارکه اصفهان اقدام به عقد قرارداد خرید 50 دستگاه کشنده ساخت داخل از شرکت مپنا را امضا کرده بود و 8 دستگاه از این کشنده ها، اواخر سال گذشته، به فولاد مبارکه اختصاص پیدا کرده بود. با این وجود به واسطه اختلافاتی که در زمینه مدل بهره برداری از این کشنده ها توسط راه آهن بین این شرکت و فولاد مبارکه ایجاد شده بود، این هشت دستگاه کشنده ریلی جدید، همچنان به شبکه ریلی کشور وارد نشده بودند.

از همین نویسنده:

با این حال همانگونه که مدیر عامل شرکت راه آهن اعلام کرده است، توافق جدید نشان می دهد اختلاف موجود بین شرکت راه آهن و فولاد مبارکه اصفهان مرتفع شده و به زودی شاهد ورود کشنده های خریداری شده توسط فولاد مبارکه به شبکه ریلی کشور خواهیم بود تا به این واسطه بخش قابل توجهی از بحران کمبود کشنده های ریلی موجود در شبکه ریلی کشور، حل و فصل گردد.

اقدام راه آهن رو به جلو بود

در این ارتباط کارشناسان معتقدند اقدام شرکت راه آهن در تفاهم با فولاد مبارکه برای سرمایه گذاری در حوزه کشنده های ریلی اقدامی مثبت و قدمی رو به جلو است و نباید هم به همین مقدار اکتفا شود. در واقع راه آهن می بایست شرایطی را فراهم کند تا جذابیت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف ریلی، برای شرکت های فولادی و صنایع عمده مشتری شبکه ریلی کشور افزایش پیدا کند.

برای مثال، فولاد سازانی که خود مشتریان عمده راه آهن محسوب می شوند و در شرایط حال حاضر اقتصادی کشور و به رغم وجود تحریم ها به عنوان یکی از صنایع پیشرو به فعالیت می پردازند، می توانند بخش کوچکی از سودآوری خود را در بخش های مختلف شبکه ریلی کشور سرمایه گذاری کنند و علاوه بر فراهم کردن زمینه توسعه صنعت ریلی در کشور، به بهبود شرایط حمل بار خود در راستای ایجاد پیشرفت در صنایع فولادسازی بپردازند.

راه آهن باید برای سرمایه گذاران جذابیت ایجاد کند

بنابراین در این شرایط کافیست شرکت راه آهن با ایجاد تسهیلاتی، جذابیت سرمایه گذاری برای این شرکت ها در شبکه ریلی کشور را فراهم نماید و در عوض این شرکت ها نیز به توسعه زیرساخت های شبکه ریلی کشور و توسعه ناوگان مورد نیاز بپردازند. بدون شک، فولاد مبارکه را می توان جلودار و آغاز کننده این مسیر دانست و شرکت راه آهن نیز می بایست از فرصت پیش آمده به نحو مطلوب استفاده نماید.

یکی از راهکارهایی که موجب می شود جذابیت سرمایه گذاری در خرید کشنده های ریلی جدید توسط فولادسازان و صنایع عمده مشتری حمل بار توسط ریل افزایش یابد این است که راه آهن اجازه تشکیل قطارهای کامل توسط فولادسازان را با استفاده از واگن ها و کشنده های خود این شرکت ها، صادر نماید. این اقدام هم منجر به افزایش جذابیت سرمایه گذاری توسط فولادسازان می شود و هم بخشی از ظرفیت کشنده های ریلی شرکت راه آهن را برای حمل سایر بارهای موجود، آزاد می نماید که در نهایت به عملکرد بیشتر شبکه ریلی کشور در حوزه بار داخلی و یا افزایش توان شرکت راه آهن برای حمل بارهای ترانزیتی خواهد شد.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.