| کد خبر: 230140 |

◄ تحلیل چند حادثه رانندگی شدید به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل

هفتم اردیبهشت ماه در حالی روز ایمنی در حمل و نقل نامگذاری شده که حوادث و تصادفات رانندگی یکی از معضلات کشور است به طوری که هرساله افراد زیادی در اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند که از سرمایه های جامعه هستند و بدین ترتیب سالانه خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد می شود.

تین نیوز

 هفتم اردیبهشت ماه در حالی روز ایمنی در حمل و نقل نامگذاری شده که حوادث و تصادفات رانندگی یکی از معضلات کشور است به طوری که هرساله افراد زیادی در اثر حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند که از سرمایه های جامعه هستند و بدین ترتیب سالانه خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد می شود.

حدود ۸۲ درصد حوادث ترافیکی کشور در اثر چهار عامل، سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی رخ می دهد.

در سال گذشته حوادث دلخراشی در کشور به وقوع پیوست.حوادث زنجیره ای خودروها در اثر شرایط نامساعد جوی، طوفان گرد و خاک و یخ زدگی در محورها را شاهد بودیم اما  نکته قابل تامل این است که این حوادث مهم در کشور ما رخ داده، ولی مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است.

در حوادث سال گذشته و ایام عید ۱۴۰۰عدم توجه به  سرعت مطمئنه، خستگی، خواب آلودگی و عدم توجه به جلو در اثر حواس پرتی، بیشترین تخلف های رانندگی بود. سرعت مطمئنه سرعتی است که راننده در هر شرایطی از جمله طوفان گرد و خاک، یخبندان، هوای بارانی، برفی ، مه آلودگیب تواند خودروی خود را کنترل کند.

بیشتر بخوانید:یک راهکار ساده برای کاهش تصادفات در هنگام وقوع طوفان

در سال گذشته حوادث تلخ و دلخراش جان باختن هموطنان در جاده های روستایی و کویری را هم داشتیم، علت این حوادث را باید در عدم کنترل و بازرسی ناوگان و رانندگان ان مناطق جستجو کرد. وقتی کنترل دقیق و آموزش یا بازآموزی رانندگان و پیمانکاران مربوطه فراموش شود ناوگان سنگین فعال در معادن و کارخانجات یا فرسوده و فاقد بیمه، کارت هوشمند و از رده خارج بوده و یا رانندگان آنها فاقد گواهینامه هستند که در اثر تصادف چند خانواده را داغ دار و بی سرپرست کرده و خود متاسفانه سال ها باید در زندان گرفتار می شوند.

در سال گذشته متاسفانه حوادث بالا بودن پاکت کمپرسی هم به حوادث رانندگی کشور اضافه شد، بالا بودن پاکت کمپرسی در حین حرکت و عدم اطلاع راننده و برخورد با پل های عابر پیاده حوادثی را به بار آورد و سکوت مسئولان در تحلیل و راهکار مناسب برای جلوگیری این گونه حوادث قابل تامل است.

بیشتر بخوانید:  سریال برخورد کامیون‌ها با پل عابر این بار تلفات جانی داشت+ عکس

 همچنین سال گذشته، چندین آتش سوزی ناوگان سنگین بار و تانکرهای مواد سوختی رخ داد و چندین کشنده مدرن در قسمت کابین راننده دچار آتش سوزی شدند، بدون اینکه حادثه تصادفی داشته باشند و بدون این که مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و کارشناسی شوند و حتی هیچ گونه اطلاع رسانی به رانندگان در این موارد صورت نگرفت. ضمن این که شاهد اتش سوزی تانکرهای حامل مواد سوختی نیز بودیم.

بیشتر بخوانید: آتش سوزی ناگهانی در کشنده کامیون/ خبری از کپسول آتشنشانی نبود

به هر حال نکته مهم در کاهش سوانح رانندگی این است که چون در حوادث رانندگی خطای انسانی خودروهای ناایمن، شرایط نامساعد جوی و آب و هوایی تاثیر به سزایی دارد، توجه به دیدن و دیده شدن 2 اصل مهم که موجب کاهش خطای انسانی در سوانح رانندگی می شود. همین طور رعایت سرعت مطمئنه در 30 کیلومتری شهرها (یکی از مناطقی که ۶۰ درصد حوادث رانندگی را شاهد هستیم).حوادث ۳۰ کیلومتری شهرها را نیز نباید فراموش و در مورد آن سهل انگاری  کرد. رانندگان ناوگان سنگین باید در هنگام نزدیک شدن به شهرها سرعت مطمئنه را فراموش نکرده و با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ادامه مسیر دهند.

در تحلیل و راهکار برای کاهش حوادث رانندگی می توان به موراد زیر توجه کرد:

1- حوادث رانندگی کشور ما مورد بررسی و تحلیل قرار نمی گیرند.

2- نکات آموزشی، مهم  و علل حوادث به رانندگان آموزش داده نمی شود و اطلاع رسانی نمی شود

 3- ناوگان جاده ای کنترل نمی شود و رانندگان بدون گواهینامه و با حداقل تجربه در حال فعالیت هستند و حوادث ترافیکی را افزایش می دهند.

نباید از نظر دور داشت که هر حادثه ترافیکی زاییده یک تخلف و کاهش حوادث ترافیکی با اصلاح رفتار افراد میسر است. برای کاهش حوادث ترافیکی به خصوص در جاده های برون شهری استفاده از تجارب رانندگان حرفه‌ای و باتجربه در جلسات با اتاق‌های فکر سازمان راهداری و راهور ناجا به خصوص معاونت اجتماعی راهور جهت کاهش حوادث رانندگی و برنامه‌ریزی این ارگانها می‌توان از تجربیات رانندگان برون شهری  استفاده کرد.رانندگان ناوگان سنگین سفیران نظم قانون و فرهنگ رانندگی در جاده ها هستند. حفظ جان انسان ها مقدم بر هر اولویتی است.

* راننده و عضو جمعیت ایمنی راه ها

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    تا موقعی که افراد مسن مجبور به کارکردن باکامیونها واتوبوس هادرجاده هستند به خاطر نداشتن بیمه بازنشته گی وسختی کار تصادفات هم هست اگر می خواهند تصادفات کم شود افراد مسن که باکامیون واتوبوس راننده گی می کنند باید بازنشته شوند وافراد جوان جایگزین شوند