بازدید سایت : ۵۳۴۵۲
| کد خبر ۲۹۸۸۰۷
کپی شد

بار مجاز در پروازها چقدر است؟

با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانه ممکن است برای بسیاری از مسافران این سوال مطرح شود که میزان بار در هر پرواز چگونه محاسبه می شود و چه پارامترهایی در تعیین بار موثر است؟

بار مجاز در پروازها چقدر است؟
تین نیوز |

با نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز سفرهای تابستانه ممکن است برای بسیاری از مسافران این سوال مطرح شود که میزان بار در هر پرواز چگونه محاسبه می شود و چه پارامترهایی در تعیین بار موثر است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، میزان بار مجاز هر مسافر در پرواز بر اساس چند عامل اصلی مشخص می‌شود که ممکن است بسته به نوع پرواز، کلاس پروازی و ایرلاین متفاوت باشد و گفته می‌شود که هر چه کلاس پرواز بالاتر باشد، میزان بار مجاز نیز بیشتر است.

بر اساس اطلاعیه‌ای که سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا اعلام کرده، سقف مجاز بار همراه در پروازهای داخلی برای مسافران کلاس اکونومی معمولاً ۲۰ تا۳۰ کیلوگرم و برای کلاس بیزینس ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم است. البته برخی ایرلاین‌ها، در کلاس بیزینس، امکان حمل بار تا ۴۵ کیلوگرم را فراهم کرده‌اند.

علاوه بر بار اصلی، مسافران می‌توانند یک کیف دستی با وزن تقریبی پنج تا هفت کیلوگرم را نیز به داخل کابین حمل کنند که در هر شرکت هواپیمایی دستورالعمل خود را در فصل‌های سال اطلاع رسانی می‌کند.

آن طور که گفته می‌شود در پروازهای بین‌المللی، محدودیت‌های بار بر اساس ایرلاین و کلاس پروازی متفاوت است. بدین صورت که در برخی شرکت‌های هواپیمایی، مسافران کلاس اکونومی مجاز به حمل ۳۰ کیلوگرم بار هستند. این میزان برای کلاس بیزینس به ۴۰ و در فرست کلاس تا ۵۰ کیلوگرم افزایش می‌یابد. وزن کیف دستی در این پروازها نیز ممکن است تا ۱۵ کیلوگرم مجاز باشد.

نرخ اضافه بار چگونه محاسبه می شود؟

نرخ اضافه بار یا هزینه‌ای که باید برای وزن بیش از حد مجاز چمدان پرداخت کنید نیز بسته به ایرلاین، مسیر پرواز، کلاس پروازی و اضافه وزن متفاوت است.

هزینه اضافه‌بار معمولاً بین یک تا دو درصد از بهای بلیت به ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود که بسته به ایرلاین و مقصد متغیر است. برای پیشگیری از هزینه‌های اضافی، توصیه می‌شود مسافران پیش از عزیمت به فرودگاه، وزن چمدان‌های خود را بررسی کرده و در صورت نیاز، از خدمات ارسال بار به‌صورت جداگانه (فریت بار) استفاده کنند.

اگر بار مسافران در پرواز گم شد یا آسیب دید چه کنند؟

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین به مسافران توصیه کرده است که در صورت مفقودی یا خسارت به بار بلافاصله پس از رسیدن به مقصد، موضوع را به شرکت هواپیمایی گزارش داده و فرم مربوطه را تکمیل کنند. بر اساس قوانین موجود، شرکت‌ها موظفند در اسرع وقت به پیگیری موضوع پرداخته و در صورت عدم یافتن بار یا تأیید خسارت، نسبت به پرداخت غرامت اقدام کنند.

براساس ضوابط بین‌المللی، مهلت اعلام خسارت حداکثر ۲۱ روز از زمان دریافت بار است. میزان غرامت قابل پرداخت ممکن است بر اساس وزن بار یا ارزش تقریبی محتوای آن تعیین شود. همچنین، در صورت برخورداری از بیمه مسافرتی، امکان جبران خسارت از طریق بیمه نیز وجود دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر تفاوت قوانین بین ایرلاین‌ها، از مسافران خواست پیش از خرید بلیت، ضوابط بار مجاز و سیاست‌های مربوط به شرکت هواپیمایی مورد نظر خود را بررسی کنند تا ضمن آگاهی از حقوق خود، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.