| کد خبر: 246840 |

از جزییات نوشته شده روی بلیت هواپیما چه می‌دانید؟

اگر تاکنون با هواپیما سفر کرده باشید، قطعا دیده‌ اید که برخی اعداد یا حروف که بر روی بلیت هواپیما نوشته شده‌اند نامفهوم یا غیر قابل درک هستند. بگذارید اینطور بپرسیم، از جزییات نوشته شده روی بلیط هواپیما چه می‌دانید؟

تین نیوز
اگر تاکنون با هواپیما سفر کرده باشید، قطعا دیده اید که برخی اعداد یا حروف که بر روی بلیط هواپیما نوشته شده اند نامفهوم یا غیر قابل درک هستند. بگذارید اینطور بپرسیم، از جزییات نوشته شده روی بلیط هواپیما چه می دانید؟

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا تمام نکات مربوط به جزئیات بلیط هواپیما را با هم بخوانیم.

بلیط هواپیما چیست؟

بلیط هواپیما سندی است که توسط یک شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی صادر می شود تا تأیید کند که یک فرد یک صندلی در هواپیما خریداری کرده است. سپس از این سند برای دریافت کارت پرواز در فرودگاه استفاده می شود. سپس با کارت پرواز و بلیط ضمیمه شده، مسافر اجازه سوار شدن به هواپیما را دارد. دو نوع بلیط هواپیما وجود دارد: نوع قدیمی تر با کوپن که اکنون به عنوان بلیط کاغذی شناخته می شود و بلیط الکترونیکی رایج تر که معمولاً به عنوان بلیط الکترونیکی شناخته می شود.

بلیط هواپیما چه اطلاعاتی را در شامل می شود؟

همانطور که گفته شد، بلیط هواپیما سند مهمی هستند که تأیید می کند مسافر در یک پرواز صندلی دارد. این بلیط شامل اطلاعات مهمی در مورد مسافر و پروازی است که او انجام خواهد داد. بلیط در طول فرآیند چک این با کارت پرواز مبادله می شود و این به مسافران اجازه سوار شدن به هواپیما را می دهد. تمامی بلیط های هواپیما شامل اطلاعات نسبتا یکسانی هستند:

· نام مسافر

· شرکت هواپیمایی که بلیط را صادر کرده است.

· شماره بلیط

· تاریخ معتبر

· شهرهای مبدأ و مقصد

· شماره پرواز

· کمک هزینه بار (همیشه روی بلیط چاپ نمی شود)

· هزینه (همیشه روی بلیط چاپ نمی شود)

· مالیات (همیشه روی بلیط چاپ نمی شود)

· کدی که مبنای کرایه را نشان می دهد

· سیاست تغییرات و بازپرداخت

· روش پرداخت

· نرخ ارز در صورت لزوم

· تفکیک هزینه ها

· PNR

· شناسه نرخی

· شماره واچر

حال در ادامه به تفکیک به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

اطلاعاتی که روی بلیط هواپیما نوشته می شوند شامل سه قسمت مشخصات مسافر، مشخصات پرواز و مشخصات صادرکننده بلیط هواپیما است:

مشخصات بلیت هواپیما

مشخصات مسافر

مهم ترین مسئله هنگام صدور بلیط هواپیما، درست وارد کردن نام و نام خانوادگی مسافر محسوب می شود. اگر مشخصات مسافر را درست ثبت نکنند و بین املای فارسی و انگلیسی هویت مسافر با پاسپورت و شناسنامه تضادی وجود داشته باشد، امکان از دست دادن پرواز برای آن مسافر وجود دارد. پس پیش از تایید اطلاعات خود به هنگام خرید بلیط هواپیما، به نوشتار آن دقت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید. بعد از صحیح وارد کردن نام و نام خانوادگی خود باید شماره های مهمی مانند کد ملی و شماره پاسپورت را دقیقا مطابق همان چیزی که روی شناسنامه و پاسپورت نوشته شده است، وارد کنید.

مشخصات پرواز

اطلاعات پرواز شامل مواردی چون مسیر پروازی و شرکت هواپیماییست. اکثرا در بالای بلیط لوگو و نام ایرلاین هواپیمایی همراه با شماره پرواز قابل مشاهده است. زمان پرواز نیز یکی دیگر از بخش های مهم در بلیط هواپیما است که باید به آن توجه بکنید. چرا که با از دست دادن پرواز فقط بخشی از هزینه بلیط استرداد می شود آن هم فقط در صورتی که بلیط چارتر نباشد. توصیه می شود که برای سفرهای داخلی یک ساعت و نیم قبل از ساعت پرواز و برای پروازهای خارجی ۳ ساعت قبل، در فرودگاه حاضر شوید.

صادرکننده بلیط هواپیما

در این بخش لوگو و نام آژانس صادرکننده بلیط قابل مشاهده است. بلیط شما باید حتما این مشخصات را داشته باشد و مهر صادرکننده روی آن دیده بشود. توجه داشته باشید که هم مهر دیجیتالی و هم مهر دستی مورد قبول است.

اطلاعات میزان بار مجاز برای سفر

اینکه چه مقدار بار مجاز ی را می توانید به هنگام سفر همراه خود داشته باشید، بسته به نوع پروازتان متفاوت خواهد بود. اطلاعات میزان بار مجاز در سفر روی بلیط هواپیما نوشته شده است. می توانید بلافاصله پس از رزرو بلیط هواپیما این موارد را مشاهده کنید. مسافران پروازهای داخلی اکونومی می توانند تا ۲۰ کیلوگرم و پروازهای بیزینس تا ۳۰ کیلوگرم بار با خود حمل کنند. میزان بار مجاز برای سفرهای خارجی با داخلی متفاوت است و قانون هرکدام از ایرلاین ها با یکدیگر فرق دارد. اگر کلاس پروازی شما بالاتر است، میزان بار مجاز برایتان بیشتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که اضافه بار شامل هزینه است و به ازای هر یک کیلوگرم، باید ۱درصد از مبلغ بلیط را پرداخت کنید. اگر می خواهید داخل کابین، باری را همراه با خود ببرید در کلاس پروازی اکونومی ۵ تا ۷ کیلوگرم و بیزنس بین ۷ تا ۱۰ کیلوگرم برای بار دستی ممکن است.

زمان و ترمینال پرواز روی بلیط هواپیما

برای اینکه در سفر خود دچار مشکل نشوید، به قسمت مبدا و مقصد سفر روی بلیط هواپیما توجه بکنید. مطمئن شوید که هنگام ورود و خروج به فرودگاه باید به کدام ترمینال بروید؛ چرا که برخی از فرودگاه ها چندین ترمینال دارند که در صورت اشتباه ممکن است پرواز خود را از دست بدهید. به روز و تاریخ سفرتان هم دقت بکنید تا از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری بشود. مورد بعدی که روی بلیط هواپیما درج می شود نیز کلاس پروازی است.

PNR یا شماره مرجع

PNR یا Passenger Name Record به کد رزرو بلیط شما در ایرلاین مورد نظر گفته می شود. در واقع شرکت های هواپیمایی برای دسته بندی مسافران و نظم بهتر از این شماره مرجع بهره می برند و در صورت بروز مشکل و تماس با پشتیبانی ایرلاین این کد PNR از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین مسافران می توانند برای بلیط های سیستمی از این کد استفاده بکنند و کارت پرواز خود را به صورت آنلاین دریافت کنند.

شناسه نرخی

اگر به قسمت پایین بلیط هواپیما سیستمی دقت کنید، قسمتی به نام شناسه نرخی وجود خواهد داشت که غالبا با یک حرف یا عدد نشان داده شده است. شناسه نرخی کدی مشخص برای ایرلاین ها است که قیمت بلیط ها را بر اساس شناسه نرخی تعیین می کنند. یکی از ویژگی های مهم شناسه نرخی روی بلیط هواپیما، شرایط کنسلی آن است. در واقع هر شناسه نرخی میزان جریمه کنسلی و حمل بار از سوی ایرلاین را مشخص می کند و برای اطلاعات دقیق تر باید شرایط کنسلی بلیط را به هنگام خرید بلیط هواپیما مطالعه کنید. این موضوع برای پرواز چارتر صدق نمی کند.

توجه کنید که بلیط هایی که شناسه نرخی متفاوتی دارند و در یک کلاس پروازی یکسان هستند، به لحاظ خدمات و امکانات در هواپیما متفاوت نیستند.

شماره واچر

بلیط هایی که از طریق سامانه های خرید و فروش بلیط هواپیما مانند safarmarket صادر می شوند، شماره واچر دارند که برای پیگیری رزرواسیون بلیط استفاده می شود. همچنین این شماره هنگام رزرو هتل هم به مسافر ارائه می شود.

شرایط استعلام و استرداد بلیط هواپیما

از آن جایی که شرایط سفر و کنسلی هرکدام از ایرلاین ها با یکدیگر متفاوت است، شرایط کنسلی و استرداد هزینه روی بلیط هواپیما نوشته نمی شود. بنابراین پیشنهاد می کنیم پیش از رزرو پرواز با پشتیبانی سامانه خرید بلیط هواپیما تماس بگیرید و از شرایط کنسلی ایرلاین مورد نظر خود اطلاع حاصل کنید. به طور کلی هزینه کنسلی فقط شامل بلیط های سیستمی است.

حتما بلیط هواپیما را بررسی کنید

به هنگام رزرو بلیط هواپیما امکان بروز اشتباه ناخواسته وجود دارد. پس توصیه می کنیم که پس از درج اطلاعات شخصی روی بلیط هواپیما، پیش از ثبت نهایی آن ها را بررسی کنید. در صورتی که مشکل یا ایرادی در هر قسمت از اطلاعات بلیط هواپیما مشاهده شد با پشتیبانی سامانه ای که از آن بلیط خریده اید، تماس بگیرید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.