| کد خبر: 259396 |

بیش از ۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی در کشور فرسوده است و ورود هواپیماهای جدید در کشور نقش موثری در کاهش تاخیرات و افزایش تعداد پروازها خواهد داشت.

تین نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی در کشور فرسوده است و ورود هواپیماهای جدید در کشور نقش موثری در کاهش تاخیرات و افزایش تعداد پروازها خواهد داشت.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز اطلاعات و آمار شرکت های فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران، کل پروازهای فرودگاه های تحت مالکیت شرکت ها نشان دهنده کاهش آمار تاخیرها بود اما براساس شواهد موجود اکثر ایرلاین ها با تأخیرهای متعدد و طولانی مواجه هستند.

طبق گفته محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور، در حال حاضر صنعت هوانوردی کشور بسته به اقلیم و تعداد فرودگاه ها و جمعیت کشور، به ۵۵٠ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تحقق این هدف و بهبود شرایط ناوگان، چهار سیاست تعیین و تبیین شده که یکی از این سیاست ها افزایش تاب آوری صنعت هوانوردی در مقابل تحریم ها از طریق بازگشت مجدد هواپیماهای زمین گیر به خط دهی است.

در راستای فرسودگی ناوگان هوایی اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: ایرلاین های موجود در کشوربه دو بخش خصوص و دولتی تقسیم می شوند و در دولت یازدهم تعداد ۱۱ هواپیما شامل هواپیماهای ATR به واسطه برجام به ایران وارد شده بود که البته همان زمان هم انتقاداتی در خصوص مناسب نبودن این هواپیماها از نظر اقلیمی با آب و هوای ایران مطرح بود و از طرفی موضوعاتی از قبیل زمین گیر شدن هواپیماهای برجامی و بدعهدی شرکت ها در فروش قطعه و نشریات هم مطرح شد که این هواپیماها در بدو ورود به کشور بدون استفاده ماندند.

وی افزود: در دولت سیزدهم با کمک وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور تعدادی هواپیمای جدید خریداری شد که بعد از چک لیست های مهندسی و تصمیمات نهایی وارد سرویس دهی می شوند و بیش از ۵۰ درصد ناوگان های موجود در کشورعمر مفید آنها به پایان رسیده و یا بیش از حد استاندارد مشخص شده، مجدد در خط سرویس دهی هستند؛ بودجه خرید هواپیماها از طریق تهاتر نفت تأمین شده و ورود این هواپیماها به حوزه هوایی کشور نقش بسیار مؤثری در کاهش تأخیرات پروازها و افزایش برنامه های پروازی دارد.

تعدادی از شرکت ها هواپیمای اجاره ای وارد کردند

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه تاکید کرد: در زمینه تأخیر پروازهای مسافری باید گفت که برروی هواپیماها پیش از پرواز چک های ایمنی وامنیتی انجام می شود و مشکلات فنی آن باید حل شود تا اجازه پروازداشته باشد البته هر قدر عمر هواپیما بیشتر می شود، میزان تعمیرات آن نیز بیشترخواهد شد و برخی تأخیرهای پروازها منتهی به این موضوعات هم می شود؛ البته طی سالهای گذشته نسبت به صنعت هوایی کم توجهی های شده است که قطعاً این روند اشتباه است زیرا؛ ناوگان هوایی جز مهم ترین و آسان ترین مسیرهای ارتباطی در سطح کشور و جهان است.

حسین زهی افزود: ممکن است تأخیرهای زیادی در پروازهای مختلف رخ دهد و مسافران مجبور باشند، ساعت ها منتظر بمانند اما جان مسافران برای سازمان هواپیمایی اهمیت بالایی دارد و سازمان هواپیمایی بر رعایت پروتکل ها ایمنی تاکید و استقرار دارد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان تاکید کرد: ایرلاین های که به صورت اجاره ای ناوگان های را وارد خط مسافربری کردند باید شرکت ها این ناوها را به ثبت نهایی برسانند تا بتوان از نهایت بهره آنها استفاده کرد و پیگیر ثبت هواپیماهای اجاره ای نیز هستیم که البته تعدادی ایرلاین ها این موضوع را انجام دادند.

اسماعیل حسین زهی در خصوص تأخیرهای متعدد و کمبود بلیت در سفرهای داخلی، افزود: قیمت بلیت هواپیماها طی ۲ سال گذشته تغییراتی در پی نداشته است که با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت باید نظارت های لازم برروی شرکت های هواپیمایی انجام شود تا ایرلاین مرتب اشتباهی در خصوص فروش بلیت نداشته باشند.

وی در خصوص فروش بلیت های چارتری اربعین گفت: فروش بلیت های هوایی اربعین از نوع چارتری طبق سال گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی ممنوع اعلام شده و امسال هم همین روال پیش خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.