| کد خبر: 179836 |

◄ روایت پیامی که جان زلزله‌زدگان «بم» را خرید

سالگرد زلزله بم بهانه‌ای شد تا که درس‌های آن واقعه را دوباره مرور کنم و غبارهای باورم را پاک گردانم.

تین نیوز

سالگرد زلزله بم یادآور واقعه‌ای تلخ و درعین‌حال عبرت‌آموز و حاوی درس‌های فراوانی است که در زمان وقوع زلزله نکاتی را به انسان می‌آموزد و یا آموخته‌های قبلی را به باور تبدیل می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در سالروز زلزله بزرگ بم قرار داریم. این امر بهانه‌ای شد تا دقایقی به‌مرور نقش کنترلرهای فرودگاه بم در اطلاع‌رسانی به‌موقع و کاهش خسارت‌های جانی این واقعه تلخ بپردازیم.

باهم مروری کوتاه داریم بر خاطرات جواد بیات، اولین کسی که حادثه بم را مخابره کرد.

زمانی که تازه به استخدام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاه بم درآمدم همانند سایر تازه‌واردان، باانرژی مضاعف جوانی و انگیزه فراوان در انجام صحیح هر آنچه از استادان دانشکده صنعت هواپیمایی آموخته بودم مشغول به کار در فرودگاهی خلوت شدم. انجام دستورالعمل‌های فرودگاهی و مرور قوانین در کنار تجربه‌های جدید بعد از مدت کوتاهی به روندی تکراری و بی‌فایده تبدیل‌شده بود اما بعد از زلزله تمام آن‌ها به طرز شگفت‌انگیزی مفید و مهم جلوه می‌کرد.

مثل آن نقشه‌ای از شهر بم که برای آشنایی بیشتر با شهر بم و موانع فرودگاه به‌سختی تهیه‌کرده بودم و بی‌فایده به نظر می‌رسید ولی بعد از زلزله به مرجع مهمی جهت کمک به امدادرسانان تبدیل‌شده بود چراکه اغلب امدادرسانان با شهر غریبه بودند.

بیسیمی که کیفیتی پایین‌تر داشت بی‌فایده به نظر می‌رسید اما بعد از زلزله به‌عنوان وسیله اصلی کار کنترلر مورداستفاده قرار گرفت و حتی خبر زلزله بم را هم با همان به یسیم، به ایستگاه رادار جیرفت دادم.

آشنایی با سیستم تلفنی فرودگاه و خطوط ارتباطی فرودگاه بم باعث شد بعد از قطع شدن کلی ارتباطات تلفنی با چک کردن تک‌تک آن‌ها متوجه وصل بودن تنها یک خط ارتباط داخل شهر ارگ جدید بم بشوم و با همکار دلسوز و توانمندم سید احسان سیف حسینی تماس بگیرم و از وی درخواست کمک کنم. سیف نیز با ازخودگذشتگی تمام‌مسیر ده کیلومتری را دوید و خود را به فرودگاه رساند و شروع به امدادرسانی کرد.

فرودگاه بم بعد از زلزله، تبدیل به مهم‌ترین روزنه امید برای تمام مصدومان و حادثه دیدگان شهر بم شده بود به‌طوری‌که بعد از آغاز پروازهای هلی‌کوپترها بر فراز شهر و قبل از رسیدن اولین هواپیمای امدادرسان تمام محوطه ترمینال و پارکینگ اتومبیل‌ها از مصدومان بدحال پرشده بود که به امید انتقال به بیمارستان شهرهای دیگر به آنجا آمده بودند.

فرودگاهی که قبل از زلزله فقط هفته‌ای یک پرواز داشت و در اغلب اوقات بدون مسافر بود حال تبدیل به شلوغ‌ترین فرودگاه کشور شده بود و کنترلرهای ترافیک هوایی با حداقل امکانات شروع به ارائه سرویس مراقبت پرواز در ماشین تانکر آب کردند و باهمت والای خود، ایمنی و سرعت را به پروازها و مردم زلزله‌زده بم هدیه دادند.

آری کنترلرها، نشان دادند که جوانان این سرزمین با تخصص و غیرت و تلاش می‌توانند تمام قله‌ها را حتی در شرایط سخت به دست بیاورند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    درود بشون