| کد خبر: 251560 |

◄ یک راهکار برای افزایش قیمت سوخت بدون بار تورمی

برخی کارشناسان انرژی معتقدند، مشکل اصلی مصرف بی رویه بنزین، وجود خودروهایی با مصرف بیش از حد استاندارد در سیستم حمل و نقل کشور است.

تین نیوز

برخی کارشناسان انرژی معتقدند، مشکل اصلی مصرف بی رویه بنزین، وجود خودروهایی با مصرف بیش از حد استاندارد در سیستم حمل و نقل کشور است.

به گزارش تین نیوز ، به اعتقاد کارشناسان انرژی، از رده خارج نشدن این خودروها از چرخه حمل و نقل کشور  و همچنین عدم علاقه خودروسازان داخلی به تولید خودروهایی با موتور کم مصرف، بر افزایش مصرف بنزین در کشور افزوده است.

این کارشناسان در عین حال معتقدند یکی از راهکارهای کاهش مصرف بنزین در کشور، در فاز اول، تبدیل تمام تاکسی ها که نزدیک به چهارصد هزار دستگاه هستند، به انواع برقی است.

به گفته آنان این اقدام در کشورهایی مانند مکزیک و چین انجام شده و نتیجه بخش بوده است.

کارشناسان انرژی، فاز دوم کاهش مصرف بنزین را تبدیل تمام وانت ها به انواع برقی ذکر کرده و معتقدند با این اقدام می توان قیمت بنزین را در فاز سوم، افزایش داد بدون اینکه بار تورمی داشته باشد.

پیش از این نیز یک کارشناس حمل و نقل و کاربر تین نیوز گفته بود: از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی می شوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است.

او به دلایل خود در مورد آسیب و زیان به کشور در صورت ادامه روند کنونی قیمت گذاری بنزین گفت: این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد می کنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: اولا دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. ثانیا بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر به صورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.

این کارشناس تاکید کرد: به همین خاطر با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی در بازار بهینه‌ سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم.

وی افزود: اگر این طرح درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابان ها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علت های بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر می شود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گذاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می انجامد که برنامه اصلی رئیس جمهور  هم است.

این کارشناس عنوان کرد: در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، می توان از دلالی هم جلوگیری کرد.

او گفت: در زمینه دیگر حامل های انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود. این کار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف می گردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را به طور مستقیم دریافت کنند.

این کاربر تین نیوز ادامه داد: باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد.

وی افزود: اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکت ها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.

او تاکید کرد: البته در کنار اصلاح و به روز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاست های تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.

این کارشناس گفت: برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حداقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد می شود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر، سه نفره 75 و چهار نفره 90 و پنج نفر به بالا 105 لیتر پرداخت شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر روزی ایران دچار فروپاشی شود همین اقتصاد نابسامان و اینکه هر روز چرخ اختراع می شود و از قانون اقتصاد پیروی نمی کنیم .

    • ناشناس 0 0

      همه چیز چند برابر دلار دستمزد کشک یه عمره مسخره شماها شدیم