| کد خبر: 230866 |

خط ۱۰ مترو تهران با هزینه ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان احداث می‌شود

۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش ساختمانی و ۲ هزار میلیارد تومان هم برای تجهیزات پیش بینی شده که در مجموع ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اولیه برای پنج ایستگاه و ۲۰ کیلومتر مسیر پیش بینی شده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه درباره هزینه ساخت خط ۱۰ مترو تهران اعلام کرد: ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بخش ساختمانی و ۲ هزار میلیارد تومان هم برای تجهیزات پیش بینی شده که در مجموع ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه اولیه برای پنج ایستگاه و ۲۰ کیلومتر مسیر پیش بینی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علی امام، روز چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ مترو تهران اظهار داشت:  کارفرمای این پروژه ۴۳ کیلومتری شهرداری تهران و شرکت مترو است و همچنین مشاور کارفرما نیز شرکت مهندسین بهرو و مجموعه مهندسین مشاور فربر است که مطالعات چهار خط جدید مترو ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به ابلاغ بازنگری طرح جامع ریلی شهر تهران توسط وزیر کشور در خرداد ۱۳۹۹، افزود: شرکت مترو بنابر قاعده کار از مشاوران ذی صلاح برای طراحی نخست چهار خط جدید مترو تهران استفاده کرد و این اقدام منجربه کلنگ زنی خط ۱۰ مترو در شهریور سال گذشته شد.

امام ادامه داد: در همین حین لازم بود تا با استفاده از دستگاه حفار TBM عملیات را آغاز کنیم که دستگاه‌ها در خط ۷، میدان کتاب مستقر بود که با توجه به محدودیت ترافیکی در شش ماهه دوم سال گذشته، خروج دستگاه‌ها و انتقال آن‌ها به نقطه کنونی زمان بر شد.

وی تاکید کرد: درحال حاضر قطعات دستگاه‌های TBM در این محل قرار گرفته و درحال اورهال است که امیدواریم پیش از پایان تابستان، دستگاه را با اتمام شفتی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، به عمق ۱۸ متری منتقل کنیم که پس از مونتاژ این دستگاه ها، عملیات در تابستان به سمت میدان کتاب آغاز خواهد شد.  

به گفته مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه، خطوط جدید در مطالعات، قطعه بندی شده و برای هر قطعه نیز اولویت‌هایی درنظر گرفته شده که براساس همین مطالعات، قطعه بین میدان دریاچه چیتگر تا میدان کتاب اولویت نخست شهرداری است و اولویت دوم از میدان دریاچه تا وردآورد خواهد بود که درنهایت این خط به تهرانپارس می‌رسد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تا پایان شهریور مطالعات نخست این چهار خط جدید به پایان برسد خاطرنشان کرد: درحال حاضر مطالعات و طراحی‌ فاز یک این قطعه به طول ۱۴.۵ کیلومتر به پایان رسیده و تمامی موضوعات و مطالعات ژئوپلیتیک آب‌های سطحی، پدافند غیرعامل، مطالعات زیست محیطی و ... مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تاکید کرد: در این دوره مدیریت شهری  خط ۱۰ بسیار مهم و حیاتی است که ۶ منطقه تهران را از مترو بهره مند خواهد کرد و همچنین این خط از سه منطقه ۲ و ۵ و ۲۲ عبور می‌کند.

 

کنترل آلودگی هوا از اولویت های شورای شهر پنجم بود

رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: اهمیت حمل و نقل در کلان شهرها بالا است و اگر سالی ۱۰ کیلومتر خط مترو در تهران ساخته می‌شد شبکه مترو پایتخت امروز کامل شده بود.

به گفته وی، این گونه پروژه‌ها هم اثر کنترل آلودگی هوا دارد و هم منجر به صرفه جویی در سوخت و وقت مردم می‌شود و به نوعی پروژه‌های توسعه محور هستند و هیچ مخالفتی با آن‌ها وجود ندارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در چهار سال فعالیت شورای پنجم کنترل آلودگی هوای تهران جزو اولویت‌ها بوده که حدود ۳۰ ایستگاه مترو در این دوره افتتاح شده اند و حدود ۴۰ کیلومتر به خط مترو تهران اضافه می‌شود.

به گزارش ایرنا، مراسم عملیات اجرایی نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران در محل کارگاه خط ۱۰ در حوالی دریاچه خلیج فارس در حال برگزاری است.

این خط به طول کلی ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه، از محدوده قنات کوثر در تقاطع بزرگراههای شهید زین الدین و شهید باقری شروع شده و در نهایت به ایستگاه وردآورد از خط ۵ مترو تهران متصل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.