| کد خبر ۳۰۹۳۷۸
کپی شد

عبور ۶٠٠٠ TEU بار ریلی از مسیر روسیه- ایران-حوزه خلیج فارس

مدیرکل بازرگانی راه آهن گفت: کریدور شمال- جنوب شبه قاره هند را به روسیه و اروپا متصل می کند و ظرفیت جابه جایی بیش از ۵٠ میلیون تن بار را دارد.

عبور ۶٠٠٠ TEU بار ریلی از مسیر روسیه- ایران-حوزه خلیج فارس
تین نیوز |

مدیرکل بازرگانی راه آهن گفت: کریدور شمال- جنوب شبه قاره هند را به روسیه و اروپا متصل می کند و ظرفیت جابه جایی بیش از ۵٠ میلیون تن بار را دارد. در همین دو سال گذشته از شاخه شرقی و از مسیر اینچه برون ۴٨ قطار ترانزیتی بین روسیه و بنادر خلیج فارس تردد داشته که ظرفیت هر قطار حمل ۵٠ کانتینر بوده بنابراین بالغ ٣٠٠٠ کانتینر معادل ۶٠٠٠ TEU کانتینر بوده است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، شهریار نقی زاده، مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با ایلنا درباره اولین قطار برنامه ریزی شده از روسیه به بندر خشک آپرین تهران و استقبال تجار روسی و ایرانی از این مسیر ریلی اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب دو شاخه غربی و شرقی دارد که شاخه غربی این کریدور از غرب دریای خزر از مسیر آستارا و شاخه شرقی هم از مسیر اینچه برون وارد کشور می شود. نقص شاخه غربی کریدور این است که هنوز اتصال ریلی رشت – آستارا برقرار نیست، به همین دلیل بار تا آستارا با قطار می آید و حد فاصل آستارا تا رشت را باید با کامیون حمل کند، به همین دلیل از شاخه غربی استقبال قابل توجه ای صورت نگرفته است.  

وی ادامه داد: اما شاخه شرقی کریدور شمال- جنوب یک مسیر کاملا ریلی است که در این مسیر بار از مسکو تا تهران به طور یکپارچه با قطار حمل می شود و قطار اخیر که اولین قطار روسیه به بندر خشک آپرین بود، از شمال مسکو تا تهران از مسیر کاملا ریلی از شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب وارد ایران شد.

مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مزیت های شاخه شرقی ریلی کریدور شمال -جنوب گفت: در این کریدور مدت زمان سیر نسبت به مسیرهای جایگزین در بحث زمان سیر و همچنین هزینه های حمل شاهد صرفه جویی قابل توجهی هستیم، بطوریکه مدت زمان سیر قطار از یک ماه از مسیر جایگزین به کمتر از ١١ روز رسید. 

نقی زاده تاکید کرد: همچنین هزینه های حمل بار از مسیر به نفع صاحبان بار کاهش پیدا کرده که همین صرفه جویی در زمان و هزینه ها دلیل اعلام رضایمندی تجار و صاحبان بار از این مسیر است. 

وی ادامه داد: اگر بتوانیم انتقال بار را در زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر جابه جا کنیم، آن کریدور در جذب بار  موفق خواهد بود و این دو مولفه از بارزترین ویژگی های کریدور شمال – جنوب در شاخه شرقی و اینچه برون است.

مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دو سال گذشته ۴٨ قطار ترانزیتی از شاخه شرقی و از مسیر اینچه برون وارد ایران شده است، گفت: در دو سال گذشته ۴٨ قطار ترانزیتی از مبدا روسیه و از مسیر ایران به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، پاکستان و  افغانستان تردد داشته است که اخیرا اولین قطار در همین مسیر از مبدا روسیه وارد بندر خشک آپرین شد و بخشی از این بار از بندر خشک آپرین به عراق منتقل شد. 

نقی زاده با اشاره به ظرفیت جابه جایی بار در شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب شبه قاره هند را به روسیه و اروپا متصل می کند و ظرفیت جابه جایی بیش از ۵٠ میلیون تن بار را دارد. در همین دو سال گذشته از شاخه شرقی و از مسیر اینچه برون ۴٨ قطار ترانزیتی بین روسیه و بنادر خلیج فارس تردد داشته که ظرفیت هر قطار حمل ۵٠ کانتینر بوده بنابراین بالغ ٣٠٠٠ کانتینر معادل ۶٠٠٠ TEU کانتینر بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.