۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای گسترش خطوط ریلی قم
۳۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه خطوط ریلی قم اختصاص یافت تا با اجرای پروژه های اتصال شهرک های صنعتی، ایستگاه های جدید و خط فرعی، ظرفیت جا بهجایی بار و مسافر این استان افزایش یابد و مسیر رونق صادرات و کاهش هزینه های حمل ونقل هموار شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش توسعه شبکه ریلی در تقویت صادرات کالاهای صنعتی قم، گفت: این اقدام ضمن کاهش هزینه ها و ارتقای ایمنی حمل ونقل، زمینه ساز رونق اقتصادی و افزایش بهره وری در جابه جایی بار استان خواهد بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جبار علی ذاکری معاون وزیر راه وشهرسازی در هفتاد و سومین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان اظهار کرد: تغییر رویکرد از حمل جاده ای به حمل ونقل ریلی یکی از محورهای مهم در اقتصاد حمل ونقل جهانی است.
وی با بیان اینکه راه آهن تنها مدل حمل ونقلی است که برای جابه جایی بار انبوه طراحی شده، افزود: تجربه کشورهای پیشرو نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد بار از طریق ریل جابه جا می شود، در حالی که در ایران تنها حدود ۱۰ است.
ذاکری با اشاره به بهره وری بالای حمل ونقل ریلی ادامه داد: جابه جایی یک تن کالا از طریق جاده ۶ برابر حمل ریلی سوخت مصرف می کند و این روش با اصلاح سیاست یارانه سوخت، توجیه اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد.
وی همچنین افزود: توسعه شبکه ریلی استان صرفه جویی در سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی جاده ها و کاهش تلفات انسانی ناشی از تصادف ها را به همراه دارد.
مدیرعامل راه آهن کشور همچنین ظرفیت های قم را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: این استان به دلیل طراحی ریل پایه و بزرگ ترین ایستگاه داخل شهری، پتانسیل بالایی برای توسعه حمل بار و مسافر دارد و با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریالی و پیگیری استانداری و بخش خصوصی، بهره برداری از یک خط فرعی و امضای تفاهم نامه برای خط دیگر محقق شده است.
وی افزود: با سرمایه گذاری هدفمند و بهره گیری از خطوط موجود، سهم استان در بازارهای داخلی و خارجی افزایش خواهد یافت.
قطار سریع السیر تهران–قم–اصفهان با هدف کاهش زمان سفر و توسعه حمل ونقل ریلی بین این سه شهر طراحی شده و شامل ایستگاه ها و خطوط ویژه سرعت بالا است، بهره برداری کامل آن نقش مهمی در تسهیل تردد مسافران و رونق اقتصادی استان ها دارد.
توسعه زیرساخت های ریلی و آزادراهی؛ اولویت استان
استاندار قم نیز در این نشست توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در شهرک های صنعتی استان را ضروری دانست و گفت: پیگیری ۲ طرح راهبردی شامل ساماندهی فضای پیرامونی ایستگاه راه آهن و تسریع در احداث ایستگاه جدید قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان از اولویت های زیرساختی استان است.
اکبر بهنام جو افزود: اتصال خطوط ریلی به شهرک صنعتی شکوهیه و سایر مناطق تولیدی، همراه با منطقه ویژه اقتصادی و تکمیل زیرساخت سیلوی استان، گام های مهمی در توسعه حمل ونقل بار و تامین امنیت پدافندی به شمار می رود.
وی همچنین به شناسایی محل های مناسب برای پایگاه های لجستیکی در همجواری با خطوط ریلی اشاره کرد و گفت: بهره گیری از ظرفیت خطوط موجود و مشاوران متخصص در طراحی و تدوین طرح ها ضروری است.
رونق اقتصادی و کاهش هزینه ها با توسعه ریلی
رئیس اتاق بازرگانی قم نیز در بخش دیگری از این نشست، حرکت به سمت واقعی سازی قیمت حامل های انرژی را زمینه ساز توسعه حمل ونقل ریلی و کاهش هزینه های تولید دانست و افزود: اصلاح ساختار قیمتی کشور، جابه جایی اقتصادی به سمت روش های بهینه تر مانند ریل را تسهیل می کند.
محمد ایرانی با اشاره به افتتاح ایستگاه شهید نخعی و ایجاد ایستگاه در شهرک سلفچگان، بیان کرد: این اقدام ها، گام های مهمی در پیوند صنعت استان با شبکه ریلی کشور و افزایش رقابت پذیری صنایع داخلی محسوب می شوند.
رئیس اتاق قم تاکید کرد: توسعه حمل ونقل ریلی می تواند سهم استان در بازارهای داخلی و خارجی را افزایش دهد و مسیر رونق تولید و اشتغال را هموار سازد.
مطالبه مردم و احیای خطوط ریلی شهری
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست، شبکه حمل ونقل ریلی را ارزان ترین و ایمن ترین گزینه حمل بار صنایع استان دانست و گفت: احیای خطوط ریلی شهری مطالبه جدی مردم است و می تواند مسیر صادرات و جابه جایی مسافران را تسهیل کند.
محمد منان رئیسی خاطرنشان کرد: توسعه محورهای قم – کاشان و قم – اراک به صورت قطار حومه ای ضروری است و محور قم – تهران نیز باید با توجه به میزان تقاضا ارتقا یابد.
نماینده قم به ضررهای تصمیم غیرکارشناسی سال های گذشته مبنی بر جمع آوری ریل درون شهری اشاره و تصریح کرد: احیای این مسیرها می تواند دغدغه های امنیتی و رفاهی مردم را کاهش دهد و سهم استان در بازارهای داخلی و خارجی را افزایش دهد.