بازدید سایت : ۱۱۳۳۹
| کد خبر ۳۰۳۱۴۷
کپی شد

راه آهن کرمان؛ تقاطع دو کریدور ریلی بین المللی عبوری از ایران!

سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم توسعه خطوط راه آهن استان کرمان، بار دیگر اهمیت راه آهن این استان به عنوان تقاطع دو کریدور شمال – جنوب و اکو، به عنوان مهمترین کریدورهای ریلی عبوری از خاک ایران را یادآور شد.

راه آهن کرمان؛ تقاطع دو کریدور ریلی بین المللی عبوری از ایران!
تین نیوز |

سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص لزوم توسعه خطوط راه آهن استان کرمان، بار دیگر اهمیت راه آهن این استان به عنوان تقاطع دو کریدور شمال – جنوب و اکو، به عنوان مهمترین کریدورهای ریلی عبوری از خاک ایران را یادآور شد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از ریل ایران؛ وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه، در جریان نشست شورای اداری شهرستان های جیرفت و عنبرآباد گفت: برآورد اولیه ما برای ساخت خط ریلی جنوب کرمان ۳۴ همت است که عدد بزرگی محسوب می شود، هرچند وقتی به نتیجه برسد، اثرات مهمی دارد. وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت نقش راه آهن در کمک به توسعه اقتصادی کشور به ویژه در بخش های کشاورزی و صنایع افزود: صنعت و کشاورزی در جنوب کرمان گسترده است و ریل می تواند در توسعه این حوزه ها نقش داشته باشد.

اهمیت توسعه ناوگان ریلی در استان کرمان

کرمان در کنار یزد، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و خوزستان، در زمره صنعتی ترین استان های کشور جای دارد. با اینحال، علیرغم برخورداری از معادن بزرگ مس، صنایع خودروسازی و دیگر شقوق صنایع سنگین از یک سو و وجود باغات متعدد مرکبات، خرما و دیگر محصولات کشاورزی، سهم این استان از اشتغال در بخش صنایع زیر ۲۱ درصد است. لذا، به نظر میرسد توسعه زیرساخت های حمل و نقلی در کرمان می تواند تا حد زیادی به رشد بازارها به ویژه در بخش صنایع موثر واقع شده و سهم این استان از اشتغال در بخش صنایع کمک کند.

کرمان، محل تقاطع دو کریدور بین المللی ریلی عبوری از ایران

مسیرهای جاده ای استان کرمان به لحاظ نزدیکی به بندرعباس و دیگر بنادر استاراتژیک جنوبی ایران از یک سو و برخورداری از محصولات صنعتی – کشاورزی متعدد در زمره مسیرهای ترانزیتی مهم کشور محسوب می شوند.

اما این اهمیت، در بخش ریل بسیار بیشتر از جاده است. در حال حاضر، دو کریدور شمال – جنوب (INSTC) و اسلام اباد – تهران – استانبول (ITI) هر دو از کرمان عبور می کنند. لذا می توان گفت که دو کریدور بین المللی ترانزیتی در مسیرهای شمال – جنوب و شرق – غرب هر دو از یک استان عبور می کنند که این رخداد به جز تهران، تنها برای کرمان به چشم می خورد.

در خصوص کریدور شمال – جنوب باید گفت که پیگیری های اکید وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن برای تکمیل قطعه خط رشت – آستارا، به طور حتم منجر به بهره برداری کامل از این کریدور طی مدت زمان اندک خواهد شد. با این حساب، بار ترانزیتی حاصل از فعالیت این کریدور نیز به زودی به کرمان خواهد رسید.

اما در مورد کریدور ITI باید گفت که اهمیت کرمان برای رونق بخشیدن به این کریدور ترانزیتی افزایش خواهد یافت. همانطور که می دانیم کریدور ITI یا همان کریدور اکو از جمله جوان ترین کردیورهای ترانزیتی عبوری از ایران به حساب می آید که متاسفانه طی سال های اخیر، آنطور که انتظار میرفت، موفق به جذب بار نشد. جدا از وضعیت بار در چشمه های بار یعنی دو کشور ترکیه و پاکستان، ایران نیز می تواند از ظرفیت عظیم استان کرمان برای تزریق بار استان های صنعتی خود به ویژه کرمان به این کریدور استفاده نماید.

تولید محصولات صنعتی متنوع و پر مشتری از تایر خودرو گرفته تا صنایع خودروسازی یا معادن متحدد و مهمی چون معدن گل گوهر یا مس سرچشمه، می تواند کردیور ITI را به ظرفیت زیرساختی بزرگی برای توسعه بازارهای این استان تبدیل نماید. لذا می توان امیدواربود که قابلیت بازاریابی و فروش محصولات صادراتی با کیفیت این استان در هر دو کشور ترکیه و پاکستان وجود دارد که البته این مهم، نیازمند مساعدت تمامی ارکان دولت و بخش خصوصی است.

کرمان، کانون تمرکز مدیرعامل راه آهن!

دکتر ذاکری در اعلام برنامه های سال جاری، از هدفگذاری حمل ۵۴ میلیون تن بار ریلی تا پایان سال جاری خبر داده که از این میزان، ۸ میلیون تن می بایست سهم ترانزیت بین الملل باشد. از سوی دیگر، داده های کمیسیون عالی گراف راه آهن نشان می دهد که راه آهن کرمان با سرعت قابل قبولی در حال تجربه رشد حمل بار ریلی بوده و در کنار راه آهن های جنوب، شمالشرق و شرق، از جمله مهمترین راه آهن های کشور محسوب میشود که مدیرعامل راه آهن حساب ویژه ای برای افزایش سهم این استان از حمل بار ترانزیتی باز کرده است.

به نظر می رسد با توجه به برنامه مدیرعامل راه آهن برای توسعه مناسبات تجاری به ویژه با کشورهای منطقه، راه آهن کرمان می تواند سهم ویژه ای در صادرات کالای ایران به خارجی از کشور، ارزآوری و رونق ترانزیت ریلی ایران ایفا نماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.