| کد خبر: 243936 |

◄ احداث خطوط جدید راه آهن

کتاب احداث خطور جدید راه آهن، نوشته محمد حشمتی باطن در سال 1399 منتشر شده است.

تین نیوز

کتاب احداث خطور جدید راه آهن ، نوشته محمد حشمتی باطن در سال 1399 منتشر شده است.

به گزارش تین نیوز، محمد حشمتی باطن با توجه به سابقه چندین ساله در طراحی و ساخت پروژه های ریلی در شرکت های مشاور و پیمانکار فعال در این حوزه، با جمع آوری مطالب و استفاده از دانش صاحب نظران، کتابی جامع برای مهندسانی که به تازگی در بحث طراحی و احداث راه آهن وارد شده اند تالیف نموده تا با استفاده از این کتاب با روند احداث راه آهن از زیرسازی ، روسازی و علائم و ارتباطات آشنا شوند.

پیش گفتار کتاب به به شرح زیر میباشد:

پیشگفتار مولف

راه آهن از اوائل قرن نوزدهم در دنیا متداول شد و امروزه رشد روزافزون جمعیت و نیازهای بشری ، منجر به افزایش بیش از پیش تقاضای سفر و حمل بار در جهان شده است که در این میان با توجه به برتری های غیر قابل رقابت حمل و نقل ریلی از قبیل حمل و نقل انبوه به جهت بهینه سازی مصرف سوخت ، سطح اشغال کمتر ، آلودگی کمتر ، قابلیت اعتماد و ایمنی بالاتر نقشی مهم در مرتفع کردن از این میزان تقاضا ایفاء می کند.

با توجه به تحریم های اقتصادی در قبال کشور ایران توسعه حمل و نقل ریلی و استفاده از ظرفیت های بالقوه کشور در  صنعت ترانزیت می تواند یکی از راه های تولید ثروت در کشور باشد.

ایران به دلیل موقعیت مناسب ژئوپلتیک اش در منطقه تنها پل خشکی بین شرق و غرب کره ی زمین است که از جنوب به دریای عمان و خلیج فارس و از شمال به دریای خزر منتهی می شود و لازم به ذکر است ارتباط ریلی کشورهای شرق دریای خزر و تمام کشورهای شرق دنیا با کشورهای غربی تنها از طریق دو کریدور محور سیبری در شمال دریای خزر و دیگری محوری که از ایران عبور می کند ممکن است که علاوه بر قدیمی و فرسوده بودن راه آهن سیبری و البته قابل استفاده نبودن این محور در طول سال با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی ، محور ایران ارجحیت خود را به محور سیبری نشان داده است.

با توجه به پتانسیل فراوان راه آهن ایران و همه ی مزیت های جغرافیایی ایران متاسفانه استفاده حمل و نقل ترانزیت از این مسیر بسیار کمتر از سایر کریدورها بوده است ولی اخیرا با توجه خاص دولت جمهوری اسلامی ایران به نقاط قوت حمل و نقل ریلی و افزایش پتانسیل شبکه سراسری راه آهن این صنعت در حال رشد روزافزون می باشد و امید است با تکمیل خطوط ریلی استراتژیک از جمله چابهار به سرخس و رشت به آستارا و ... شاهد رشد صنعت ترانزیت ریلی کشور باشیم.

با توجه به سابقه چندین ساله در طراحی و ساخت پروژه های ریلی در شرکت های مشاور و پیمانکار فعال در این حوزه بر آن شدم تا با جمع آوری مطالب و استفاده از دانش صاحب نظران کتابی جامع برای مهندسانی که به تازگی در بحث طراحی و احداث راه آهن وارد شده اند تالیف نمایم تا با استفاده از این کتاب با روند احداث راه آهن از زیرسازی ، روسازی و علائم و ارتباطات آشنا شوند و برای اینجانب بسیار لذت بخش و افتخار آمیز است که توانسته باشم با تالیف این مجموعه قدمی در توسعه راه آهن ایران عزیز برداشته باشم و امیدوارم این مجموعه مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد.

 

خود را ملزم به قدردانی از زحمات آقایان مهندس محمود حشمتی باطن ، مهندس حسین آقایان ، مهندس سید جواد محمدی ، مهندس مهدی امرالهی ، مهندس علیرضا شاکر ، مهندس آرش ابوطالبی و سرکار خانم مهندس نرمین صمیمیان و تمامی عزیزانی که در تهیه این اثر کمک شایانی نمودند میدانم و صمیمانه قدردان زحمات این دوستان که با نظرات خود در تالیف این اثر به یاری اینجانب رسیدند هستم.

در پایان لازم است مراتب قدردانی ویژه و صمیمانه خود را از شرکت توسعه ساختمان و راه (توسار) و گروه مهندسین مشاور توسار اعلام نمایم.

 

محمد حشمتی باطن

زمستان 1399

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابوالفضل توکلی طرقی 0 0

    سلام احداث راه آهن بهترین گزینه برای پیشرفت کشور است حمل بار حمل مسافر و تامین نیازهای کشور از طریق اتصال به راه آهن های سراسر دنیا و بنادر بهترین راه حل است