| کد خبر: 220695 |

◄ خودکفایی 90 درصدی در صنعت ریلی

۲۶ هزار دستگاه واگن باری در کشور وجود دارد که در اجرای اصل ۴۴ به بخش غیردولتی واگذار شده است. یک هزار ۷۰۰ دستگاه واگن مسافری نیز در حوزه حمل‌ونقل مشغول به فعالیت هستند و حدود ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو نیز در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی قرار دارند.

تین نیوز

مدیرعامل راه‌آهن ایران در آخرین سخنرانی خود بر ضرورت کامل خودکفایی در صنعت حمل‌ونقل کشور تاکید کرد و گفت: با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی قطعا به مرز خودکفایی در صنعت ریلی خواهیم رسید.

سعید رسولی تصریح کرد: اکنون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیش از ۱۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط اصلی در اختیار دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی و فرعی حدود ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور است.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار دستگاه واگن باری در کشور وجود دارد که در اجرای اصل ۴۴ به بخش غیردولتی واگذار شده است، افزود: یک هزار ۷۰۰ دستگاه واگن مسافری نیز در حوزه حمل‌ونقل مشغول به فعالیت هستند و حدود ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو نیز در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی قرار دارند.

در همین حال، طی سال ‌های گذشته نقش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و حتی کشورهای همسایه خودمان سه برابر شده است و این در حالی است که این روند در ایران کند پیش می ‌رود. دلایل این رشد کند، بیش از آنچه داخلی باشد و به اوضاع این صنعت مربوط باشد، به چشم انداز کلی اقتصاد کشور بستگی داشته است اما مسلما تامین اعتبار پروژه های ریلی چه از طریق تامین دولتی و چه به وسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی، با رشد مشارکت بخش خصوصی ممکن شده است.

این در حالی است که در طول همین سال ها حمل ونقل جاده ای رشد 90 درصدی داشته و تنها حدود 12 درصد حمل ونقل باری در کشور توسط ناوگان ریلی انجام می شود. حالا اما با استمرار تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، شاهد رشد مشارکت بخش خصوصی در این حوزه بوده ایم.

یک فعال این حوزه در گفت و گو با خبرنگار ما، بر این باور است که برخی سیاست ها آن هم در شرایطی که شرکت های حمل و نقل ریلی از نظر ملی در وضعیت مناسبی به سر نمی برند، آنها را برای ادامه فعالیت خود با چالش مواجه کرده است.

اصغر ضیایی ادامه داد: در شرایط کنونی جاذبه کافی برای سرمایه‌گذاری اگر هم ممکن باشد که انصافا تلاش های راه آهن در این زمینه ثمربخش بوده، اما گرنوسان بودن شاخص های اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد کشور سرمایه گذاران را بیشتر به انباشت و نگهداریِ سرمایه تشویق می کند.

این عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگرچه با تلاش های صورت گرفته در بخش خصوصی و دولتی چشم انداز توسعه ریلی کشور مثبت خواهد بود اما شیوع این بیماری جدید که معلوم نیست تا کی ادامه داشته باشد و کشور ما نیز همچون همه جهان درگیر آن شده است، بر نامطمئن بودن شرایط اقتصادی و عدم پذیرش هرنوع ریسک سرمایه گذاری دامن زده است.

ضیایی اضافه کرد: اما در این میان، با شیوع کرونا و متضرر شدن شرکت های حمل ونقلی، میزان حمایت دولت از صنعت ریلی به عنوان یکی از مهمترین صنایعی که رشد کلی صنعت حمل ونقل و همچنین حفظ محیط زیست را به دنبال دارد، می تواند شرایط را به نفع بازیگران این صنعت تغییر دهد و با این اقدام مشارکت بخش خصوصی و دولتی نیز افزایش یابد و امسال شاهد شکوفایی بیشتر این صنعت باشیم.

این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن پیش از این با بیان اینکه ‌«حمایت از تولید داخل و رونق تولید همچنان در اولویت کاری این شرکت قرار دارد» گفته است: پیش‌بینی می‌شود سال 99 شاهد شکوفایی خوبی در حوزه تولیدات داخلی صنایع ریلی باشیم.

طبق آمار، در حال حاضر سهم ریل در حمل بار در کشور تنها 5/11 درصد و در حمل و نقل مسافر ‌حدود ۸ درصد است و نبود تقاضای گسترده در این بخش، شرکت های حمل‌ونقل ریلی را با مشکلات و مسائل مالی متعددی روبه رو ساخته است.

این در حالی است که در یکی دو سال گذشته که تحریم های امریکا علیه کشورمان آغاز شده حال این بخش در سایه گسترش روابط اقتصادی با بخش خصوصی و تکیه بیشتر به توان داخلی بهتر از گذشته شده است. بدون شک، نقش پررنگ بخش خصوصی در رشد و گسترش حمل‌ونقل ریلی کشور غیرقابل انکار است و با توجه به نیاز شدید این صنعت به جذب سرمایه و تکنولوژی، توسعه و رونق این صنعت تنها از طریق مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، در کنار حمایت دولتی امکان‌پذیر است. تجربه ای که در سایه مشارکت بخش خصوصی و شرکت راه آهن هم اکنون در حال انجام است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.