| کد خبر: 183437 |

◄ جایگاه ویژه مسیرهای ریلی در کشور

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حمل‌ونقل کشور، پروژه ریلی قزوین-رشت ازآن‌جهت دارای اهمیت است که می‌تواند ارتباط حمل‌ونقلی شمال و جنوب را کامل کند.

تین نیوز

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حمل‌ونقل کشور، پروژه ریلی قزوین-رشت ازآن‌جهت دارای اهمیت است که می‌تواند ارتباط حمل‌ونقلی شمال و جنوب را کامل کند.

با راه‌اندازی این مسیر کشورهای واقع در شمال ایران از این طریق می‌توانند به آب‌های گرم خلیج‌فارس دست پیدا کنند. پروژه‌ای که امروز بابت آن سفر به استان‌های قزوین و رشت قسمتی از طرح بزرگ قزوین تا آستارا است.

یکی از مواردی که در حمل‌ونقل کشور ما از جایگاه ویژه‌ای به جهت ایمنی، آسایش و سهولت برخوردار است مسیرهای ریلی است که خوشبختانه اهتمام خوبی به‌منظور تکمیل آن در کشور وجود دارد. حمل بار و مسافر با استفاده از قطار از علاقه‌مندی‌های مردم به شمار می‌رود.

اهمیت ارتباط ریلی مسیرهای غرب به شرق و شمال به جنوب و بالعکس بر کسی پوشیده نیست. اتصال بندر انزلی به بنادر امام‌خمینی و عباس از ره‌آوردهای ساخت مسیر ریلی قزوین-‌رشت است که کشور ما را از مصرف سوخت‌های فسیلی به‌منظور حمل بار از طریق کامیون بی‌نیاز می‌کند.

تا به امروز ۱۶۵ کیلومتر از محور ریلی قزوین‌-‌رشت آماده شده است. خوشبختانه امروز امکان سفر با قطار قزوین-‌رشت برای مردم و تجار کشورمان فراهم شده‌است تا با این اقدام به جهانیان این پیام مخابره شود که تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر بر اراده مردم ایران اثر منفی نخواهد گذاشت.

با راه‌اندازی قطار قزوین-‌رشت که به‌زودی با حضور رئیس‌جمهوری کلید خواهد خورد جدای از صرفه‌جویی اقتصادی برای حمل بار، مسافران نیز می‌توانند در سفر به این استان‌ها از استفاده از خودرو شخصی اجتناب کنند.

موضوع گسترش گردشگری با استفاده از مد حمل‌ونقلی قطار در مسیر قزوین-‌رشت نباید ازنظر دور بماند. چه‌بسا اطلاع یافتن گردشگران از استفاده از خودروهای مناطق آزاد در سراسر استان گیلان اقبال بیش‌تری برای سفر به گیلان و دیگر شهرهای این استان استفاده از قطار نشان دهند.

با افتتاح پروژه ریلی قزوین‌-‌رشت بار ترافیکی از محور جاده‌ای قزوین‌-‌رشت به‌خصوص در حدفاصل منجیل و رودبار کاسته خواهد شد.

به‌این‌ترتیب خانواده‌های ایرانی و گردشگران خارجی با این مسیر ریلی بدون نیاز به خودرو شخصی به شمال کشور سفر خواهند کرد.

با تکمیل خطوط ریلی یادشده می‌توان شاهد شکوفایی اقتصادی در بخش‌های مختلف در استان‌های بزرگ قزوین و رشت در آینده‌ای کوتاه بود تا جایی که به نظر می‌رسد انجام این مهم برای استانی مانند قزوین که دارای ویژگی‌های صنعتی، کشاورزی، دانشگاهی و گردشگری است، بیش‌ازپیش دارای اهمیت باشد.

پروژه ریلی قزوین-رشت یکی از طرح‌های مهم و ملی ایران است که علاوه بر تهران، استان‌های البرز، قزوین و گیلان نیز از آن منتفع خواهند شد. البته فاز نخست اجرای این طرح دوازده سال به طول انجامید؛ اما با اهتمام دولت دوازدهم در شش سال اخیر پیشرفت خوبی به خود دید و امروز با افتخار می‌توان از بهره‌برداری قریب‌الوقوع آن خبر داد.

این پروژه ریلی علاوه بر اینکه در حمل‌ونقل مردم و مسافران رفاه ایجاد می‌کند، برای اتصال به مناطق فراتر از قفقاز و ترانزیت کالا برای ایران اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

ترانزیت مرکبات از این مسیر به کشورهای آسیای میانه رونق و شکوفایی برای کشاورزی رشت و شهرهای اطراف آن به همراه خواهد داشت که دارای اهمیت اقتصادی بسیاری خواهد بود.

*عضو کمیسیون عمران مجلس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.