| کد خبر: 171893 |

◄ قطار سریع‌السیر ایران در انتظار عملیاتی شدن

قطار سریع‌السیر در ایران هنوز در انتظار عملیاتی شدن است.

تین نیوز

قطار سریع‌السیر در ایران هنوز در انتظار عملیاتی شدن است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای‌اقتصاد، ایران پس از سال‌ها برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار برقی و سریع‌السیر بالاخره مردادماه سال گذشته موفق به تامین مالی این پروژه شد.

ال‌سی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد باامضای قرارداد با چینی‌ها از سوی بانک تضمین‌کننده فاینانس گشایش یافت.  براساس آخرین اظهارات مدیرعامل راه‌آهن این پروژه قرار بود در بهار امسال عملیاتی شود.

اصلاح مسیر، افزایش سرعت، همراه با ضریب ایمنی بالا، کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش آلودگی هوا، توسعه زیرساخت و افزایش جابه‌جایی بار از مزایای اجرای این پروژه است.

گام‌های جدی در برقی‌سازی قطار تهران – مشهد در سال ۱۳۸۲ آغاز شد با بررسی مجدد برنامه پیش‌بینی شده برای حمل ۱۳‌میلیون مسافر در مسیر تهران -مشهد با روزانه ۶۶‌قطار، مشخص شد که برقی‌کردن این مسیر می‌تواند منجر به کاهش سرمایه‌گذاری خرید لکوموتیو و واگن مسافری شود؛ چراکه لکوموتیوهای برقی مسافری دارای توان روی چرخ تا چهار برابر نوع دیزلی خود هستند و برقی کردن یعنی تعداد کم‌تر لکوموتیو برای جابه‌جایی مسافران.

از سوی دیگر با کاهش زمان سیر می‌توان علاوه بر سیر بیش‌تر در هرروز از واگن‌های با ظرفیت بیش‌تر نیز استفاده کرد. با این مفروضات مطالعات برقی کردن این مسیر آغاز و مناقصه آن در سال ۸۶ برگزار و برنده آن در سال ۸۷ اعلام شد.

گفته می‌شود برقی کردن راه‌آهن به‌عنوان مقدمه مناسبی برای احداث راه‌آهن سریع‌السیر محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب که قطار سریع‌السیر در شبکه راه‌آهن سریع‌السیر به حداکثر سرعت ممکن یعنی تا ۳۵۰ می‌رسد و در خطوط برقی راه‌آهن معمولی به۲۰۰ تا ۲۵۰.

به‌این‌ترتیب احداث راه‌آهن سریع‌السیر در زمان بسیار کوتاه‌تر و با نرخ بازگشت سرمایه بیشتر عملیاتی می‌شود.

با برقی‌سازی راه‌آهن تهران- مشهد که دوره اجرای آن ۴۸ماه پیش‌بینی شده، مدت‌زمان سفر به چهار تا شش ساعت کاهش می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.