| کد خبر: 163206 |

◄ جهش 57 درصدی تولید فولاد و فرصت کم‌نظیر ترانزیت ریلی

ظرفیت جاده‌ها برای حمل بار تا ١٤٠٤ سه برابر اندازه فعلی خواهد شد. بنابراین توسعه حمل‌ونقل ریلی برای حمل بار از و به معادن و کارخانه‌های تولید فولاد یک ضرورت بنیانی است.

تین نیوز

رشد تولید فولاد نشان از یک جهش ٥٧درصدی به ویژه در فولاد هرمزگان با تولید ۱.۱۶۳ میلیون تن، معادل رشد ۲۷درصدی در ١٠ماهه نخست امسال دارد. رشدی که برای جابه‌جایی محصولات خود به شبکه وسیعی از حمل‌ونقل احتیاج دارد.

به گزارش تین‌نیوز، طبق آمار موجود، بیشترین حجم جابه‌جایی مواد از معادن و از کارخانه‌های تولید فولاد به مبداهای موردنظر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای  صورت می‌گیرد و با توجه به نیاز حمل فولاد به حفظ امنیت بار و امکان حمل در حجمی انبوه، توجه به حمل‌ونقل ریلی در جهت ارتقای این صنعت مغفول مانده است.

احمد احمدی، مدیر برنامه‌ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران درباره همکاری‌های خود با راه‌آهن برای حمل این محصولات گفت: ما برای افق ١٤٠٤ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فشار را از روی جاده برداریم و راه‌آهن را بیشتر در امر حمل فولاد سهیم کنیم.

احمدی ادامه داد: جلسات بسیار زیادی هم با مسئولان راه‌آهن از جمله آقای پورسید آقایی که قبلاً مدیرعامل راه‌آهن بودند و آقای محمدزاده مدیر فعلی این شرکت داشته‌ایم تا به هدف مشترکمان یعنی حمل بالای ٩٠درصد مواد تولیدی از طریق ریل دست یابیم.

این کارشناس صنعت فولاد افزود: البته بخش اصلی محصولات ورودی از معادن برای تولید فولاد از طریق ریل جابه‌جا می‌شود. به این معنی که معادن اصلی کشور یعنی معادن گل‌گهر، چادرملو و سنگان به ریل وصل‌اند. در این میان، شبکه ریلی معدن سنگان یک‌خطه و دوخطه هستند و گل‌گهر و چادرملو دوخطه هستند. معادن کردستان هم از نظر اتصال به شبکه ریلی مهم‌اند که از این میان معادن بیجار هم پیشرفت ٦٠درصدی داشته‌اند و امسال با افتتاح خط‌آهن کرمانشاه به شبکه ریلی می‌پیوندد.

مدیر برنامه‌ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد دلیل اهمیت حمل‌ونقل ریلی برای کارخانه‌های فولاد و راه‌آهن را این موضع دانست که حمل‌ونقل ریلی امکان حمل انبوه با حفظ امنیت و سلامت کالا را با یک سرعت قابل قبول، به‌ویژه در برابر سیر سریع پیشرفت اقتصاد جهانی ممکن خواهد کرد. پس بنابراین بسیاری از شرکت‌های فولادی در توسعه خطوط ریلی سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ ضمن اینکه رشد حمل‌ونقل ریلی درآمد مستقیم را برای راه‌آهن به ارمغان خواهد آورد.

احمدی با اشاره به اینکه ظرفیت جاده‌ها برای حمل بار تا سال ١٤٠٤ سه برابر اندازه فعلی خواهد شد، افزود: در حال حاضر معادن اصلی کشور یعنی فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به شبکه ریلی وصل‌اند و خطوط میانه آذربایحان، فولاد هرمزگان و طرح میدیکوی کرمان نیز به افتتاح خطوط ریلی نزدیک هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.