اوج گیری هزینه های بندری با جنگ تجاری چین و آمریکا
مدیران صنعت کشتیرانی گفتند که هزینههای جدید اعمال شده چین و آمریکا بر پهلوگیری کشتیها در بنادر، تعداد کشتیهای باری موجود برای جابجایی کالا را کاهش داده و تهدیدی برای افزایش هزینههای مصرفکننده در هر دو کشور خواهد بود.

مدیران صنعت کشتیرانی گفتند که هزینه های جدید اعمال شده چین و آمریکا بر پهلوگیری کشتی ها در بنادر، تعداد کشتی های باری موجود برای جابجایی کالا را کاهش داده و تهدیدی برای افزایش هزینه های مصرف کننده در هر دو کشور خواهد بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اپراتورهای کشتی، کشتی های مرتبط با چین را از خطوط تجاری آمریکا خارج کرده اند تا از هزینه های بندری جدید اعمال شده از ۱۴ اکتبر اجتناب کنند و همچنین کشتی های مرتبط با آمریکا را از برنامه های چین خارج می کنند تا از هزینه های تلافی جویانه ای که پکن از همان روز به اجرا درآورد، جلوگیری کنند.
این راهکارها، حتی در زمانی که اپراتورها هنوز در مورد عملکرد چین در تعیین مالکیت یا کنترل آمریکا در ارزیابی هزینه ها، دچار ابهام هستند، ترانزیت ها را مختل کرده و فضای بار کشتی ها را محدود می کنند.
استاماتیس تسانتانیس، مدیرعامل شرکت حمل و نقل فله خشک هلدینگ دریایی «سینرژی» گفت: فهرست کشتی های موجود برای پهلوگیری در بنادر چین قطعا در تمام بازارهای حمل و نقل، کوچکتر از قبل است و در نهایت، تمام هزینه ها به مصرف کننده نهایی منتقل و موجب می شود که همه چیز بسیار گران تر شود.
عمر نوکتا، تحلیلگر جفریز در یادداشتی نوشت: شاخص حمل و نقل کانتینری شانگهای (SCFI) با ۱۲.۹ درصد افزایش، به بالاترین حد خود در چهار هفته گذشته رسید که ناشی از افزایش نرخ ها در مسیرهای آبی بود که آخر هفته گذشته پس از اعلام هزینه های بندری چین، شاهد افزایش چشمگیر نرخ ها بودند.
خطوط کشتیرانی کانتینری اصلی از جمله «مرسک»، «هاپاگ-لوید» و «سی ام ای سی جی ام» پیش از این، تخصیص خطوط تجاری کشتی را برای اجتناب از هزینه های بندری آمریکا تغییر داده اند. این هفته، «مرسک» و «هاپاگ-لوید»، اعضای اتحاد جمینی، به مشتریان خود اعلام کردند که کشتی های «مرسک کینلوس» و «پوتوماک اکسپرس» آنها از پهلوگیری در نینگبو، تنها بندر چینی که کشتی های ساخت کره جنوبی با پرچم آمریکا در آن پهلو می گیرند، خودداری خواهند کرد.
گرنوت روپلت، مدیرعامل شرکت کشتیرانی «آردمور» که فرآورده های نفتی پاک، مواد شیمیایی و روغن های گیاهی را حمل می کند، گفت: این قانون جدید به جابجایی بیشتر کشتی ها و جریان های تجاری منجر خواهد شد و آردمور هیچ پهلوگیری بندری در چین را برنامه ریزی نکرده است.
آشفتگی تجاری، نرخ بازار نفتکش ها را افزایش می دهد
هزینه های بندری تلافی جویانه چین برای کشتی های مرتبط با آمریکا، نرخ سفرهای کشتی های نفتکش بسیار بزرگ (VLCC) به چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را افزایش داده است، زیرا عوارض جدید، عرضه نفتکش هایی را که می توان برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه های سنگین بندری اجاره کرد، کاهش داده است.
نرخ پایه برای کشتی های نفتکش بسیار بزرگ، روز سه شنبه، پس از اجرای هزینه های بندری، به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید، البته این نرخ در پایان هفته کمی کاهش یافت. شرکت مشاوره انرژی «اسپکتس»، پیش بینی خود را برای نرخ کرایه کشتی های نفتکش بسیار بزرگ در سه ماهه چهارم ۲۰۲۵ افزایش داد و افزود که در صورت تشدید اختلالات، خطر افزایش بیشتر وجود دارد.
شرکت «گیبسون شیپ بروکرز» اعلام کرد: معافیت کشتی های ساخت چین از هزینه های بندری چین، تاثیر بالقوه را تا حدودی کاهش داده است، هرچند هنوز شاهد تاثیر آن بر تعداد قابل توجهی از کشتی های متعلق به آمریکا یا تحت مدیریت آن هستیم.
تسانتانیس از شرکت «سینرژی» گفت: در بخش فله خشک که همه چیز را از زغال سنگ و سنگ آهن گرفته تا کالاهایی مانند غلات و نمک حمل می کند، ۶۰ تا ۷۰ کشتی، تحت تاثیر آخرین هزینه ها قرار گرفته اند که حدود یه درصد از ناوگان «کیپ سایز» را تشکیل می دهند.
طبق گزارش پایگاه خبری اینوستینگ، وی افزود: با توجه به میزان نامتناسب تخلیه بار چین در بخش بزرگترین کشتی های باری (کیپ سایز)، این مورد احتمالا تاثیر قابل توجهی بر بازار ما خواهد داشت که در حال حاضر عرضه کشتی نسبتا محدودی را تجربه می کند.