| کد خبر: 214342 |

سهم لنج‌ها در قاچاق فراموش شده است!

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، در شرایطی بخش قابل توجهی از تمرکز بر مقابله با قاچاق به حمل و نقل زمینی اختصاص یافته که سهم مهم لنج ها و قاچاق دریایی فراموش شده است.

تین نیوز

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، در شرایطی بخش قابل توجهی از تمرکز بر مقابله با قاچاق به حمل و نقل زمینی اختصاص یافته که سهم مهم لنج ها و قاچاق دریایی فراموش شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در جلسه پنجشنبه کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران که با حضور اعضای این کمیسیون و تعدادی از مسئولان دولتی این بخش برگزار شد، فعالان بخش خصوصی ترانزیت از نبود تمرکز و توجه لازم بر این بخش انتقاد کردند و معتقدند در صورتی که کشور قصد داشته باشد در این حوزه گام‌های مهمی بردارد، نیازمند ایجاد تغییر در سیاست‌های اجرایی خواهد بود.

در این جلسه فرهاد فزونی، رئیس کمیته حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران، صحبت‌های خود را با مسائل مربوط به قاچاق در حوزه ترانزیت شروع کرد. فزونی بر لزوم توجه به تمام ابعاد قاچاق و مبارزه همزمان با تمام مبادی ورودی جنس قاچاق تاکید کرد و گفت در صورتی که قصد کاهش جدی قاچاق وجود دارد، باید تمام زوایای این موضوع بررسی شود.

او اظهار کرد: در سال‌های گذشته ارزش دلاری قاچاق در حدود ۲۴ میلیارد دلار عنوان می‌شد، اما اکنون برخی صحبت از ۱۰ میلیارد دلار قاچاق از طریق ترانزیت و آن هم با کامیون و از مرزهای زمینی به میان می‌آورند اما در این میان سخنی از میزان قاچاق لنج‌ها و قاچاقی که از طرق دیگر وارد کشور می‌شود، مطرح نیست. در مقطعی عنوان می‌شد که روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود. در حالی که امکان هرگونه تخلف و قاچاق در برخی حوزه‌ها به حداقل رسیده، اما صحبت از میلیاردها دلار قاچاق یخچال ساید بای ساید و ماشین لباسشویی و از این قبیل وسائل می‌شود.

به گفته او، در صورتی که مدرکی مبنی بر وجود قاچاق در تمام بخش‌های ترانزیت وجود دارد باید ارائه شود تا قانون با متخلفان قاطعانه برخورد کند؛ در غیر این صورت با همکاری تمام بخش‌های مقدمات رشد ترانزیت فراهم شود.

بحث درباره مشکلات اجرایی در حوزه ترانزیت در حالی مطرح شده که پیش از این فعالان اقتصادی بارها از لزوم نگاهی جدی به این موضوع صحبت کرده بودند.

جلال ابراهیمی – رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه – در این زمینه گفت: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی ایران و لزوم عبور کالاهای شرق به غرب و شمال به جنوب از ایران، در سال‌های گذشته بسیاری از کشورها تلاش کرده‌اند، برای افزایش سهم خود از بازار ترانزیت، با ایران وارد رقابت شوند.

به گفته وی، در هفته‌های گذشته و با استفاده از فضای به وجود آمده پس از شیوع کرونا، بعضی از کشورهای منطقه مانند ترکیه، گرجستان و ترکمنستان تلاش کرده‌اند با طراحی مسیری جدید، در حوزه ترانزیت نقش خود را گسترش دهند و در این میان اگر ایران نتواند ظرفیت‌های لازم را فراهم کند، تصویری که از آینده ترانزیتی کشور وجود دارد، مثبت نخواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.