| کد خبر: 259186 |

اضطراب پیش از سفر چیست؟ چگونه می توان کنترل کرد؟

اضطراب پیش از سفر یک امر کاملا طبیعی و عادی است که بسیاری از افراد قبل از سفر به خصوص سفرهای کاری و یا تفریحی خاص با آن مواجه می‌شوند.

تین نیوز

اضطراب پیش از سفر یک امر کاملا طبیعی و عادی است که بسیاری از افراد قبل از سفر به خصوص سفرهای کاری و یا تفریحی خاص با آن مواجه می‌شوند. پریشانی و اضطراب یک امر کاملا غیر ارادی است که بسیاری از ما در طول روزمرگی‌های خود با آن سر و کله می‌زنیم و کیفیت زندگی ما را در بسیاری از مواقع تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اضطراب پیش از سفر می‌تواند تجربه یک سفر شیرین و دلپذیر را تحت تاثیر خود قرار دهد و کام شما را قبل از سفر تلخ کند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، دلایل مختلفی برای اضطراب پیش از سفر وجود دارد، بسیاری از افراد به دلیل ناشناخته بودن مقصد سفر خود دچار اضطراب پیش از سفر می‌شوند و برخی از افراد هم به دلیل نگرانی از دیر رسیدن به قطار و یا هواپیما قبل از سفر احساس نگرانی و ترس دارند. ریشه اضطراب پیش از سفر مهمترین موردی است که باید افراد آن را شناسایی کنند تا براساس آن روش درمانی مناسب انتخاب شود. اگر شما هم جز کسانی هستید که قبل از سفر حس ناخوشایند اضطراب را تجربه می‌کنید، حتما این مقاله را تا انتها دنبال نمایید تا علائم و راهکارهای درمان این مشکل متداول را با جزئیات کامل به شما بگوییم.

مهمترین دلایل اضطراب پیش از سفر

اضطراب پیش از سفر، یک وضعیت رایج و طبیعی است که برای برخی از افراد قبل از سفرهای کوتاه و یا طولانی مدت ایجاد می‌شود، دلایل اضطراب پیش از سفر در افراد مختلف یکسان نیست ولی به صورت کلی مهمترین دلیل این مشکل ناشی از عدم اطمینان فرد به شرایطی است که در طول سفر با آن روبرو می‌شود. عدم اطمینان از مسیر سفر، زبان محلی، خوراکی‌های محلی، شرایط آب و هوایی و امکان انجام فعالیت‌های مختلف می‌تواند احساس ناخوشایندی را برای فرد قبل از سفر ایجاد کند.

 

آشنا نبودن با مکان‌ها و فرهنگ‌های جدید ممکن است احساس ناامنی را در مسافر تقویت کند و افکار منفی در ذهن وی شکل بگیرد که نتیجه آن به صورت استرس و اضطراب خود را نشان می‌دهد. نگرانی از اتفاقات ناخوشایند همچون تاخیر پرواز، گم شدن چمدان، مسائل پزشکی و مشکلات امنیتی هم می‌تواند جز مهمترین دلایل اضطراب پیش از سفر در افراد مختلف باشد. از تجربه‌های ناخوشایند قبلی هم نباید چشم پوشی کنیم، بسیاری از افراد در سفرهای گذشته با مشکلات مختلفی روبرو شده‌اند که هنوز خاطره تلخ آن اتفاقات برای آنها زنده است و به همین دلیل قبل از سفر دچار استرس و اضطراب می‌شوند.

علائم اضطراب پیش از سفر چیست؟

اضطراب یکی از واکنش‌های طبیعی بدن، در شرایط ترس و نگرانی است که به واسطه قرار گرفتن در یک موقعیت خاص برای فرد رقم می‌خورد.‌ اگر با اضطراب پیش از سفر به روش صحیح مقابله نکنیم، در طول روز خستگی و ناراحتی زیادی برای ما ایجاد می‌کند و کیفیت سفر ما را هم پایین می‌آورد. اگر جز کسانی هستید که قبل از سفر با اضطراب زیادی مواجه می‌شوید و افکار منفی ذهن شما را درگیر می‌کند، باید دلایل این موضوع را شناسایی کنید و راهکار درمانی مناسب را برای برطرف کردن این مشکل انتخاب نمایید.

علائم اضطراب پیش از سفر در افراد مختلف یکسان نیست و برخی از افراد فقط حس ناخوشایندی را دارند که برای آنها غیر قابل توصیف است. بی‌تابی، آشفتگی و زودرنجی، داشتن احساس زودرنجی و دلخوری، مشکل در تمرکز، مشکل در خوابیدن، افزایش ضربان قلب، حمله پانیک، کشش ماهیچه، درد در قفسه‌ی سینه، مشکلات تنفسی، حالت تهوع یا مشکلات گوارشی، اسهال، لرز و تعریق از جمله مهمترین علائم اضطراب پیش از سفر است که اغلب افراد حداقل یک مورد از آن را قبل از سفر دارند. این علائم در بیشتر مواقع موقتی و کوتاه مدت است و پس از رسیدن به مقصد برطرف می‌شود.

چطور اضطراب پیش از سفر را کاهش دهیم؟

اغلب افرادی که به صورت مداوم به اضطراب پیش از سفر دچار می‌شوند، به دنبال راهکارهایی برای کاهش این استرس و اضطراب هستند تا در اسرع وقت بتوانند آن را مدیریت کنند. سعی کنید بفهمید چه چیزی در سفر شما را مضطرب می‌کند؟ در واقع وقتی صادقانه در خلوت خود به این سوال پاسخ دهید، بخش زیادی از مشکل شما مشخص می‌شود و بعد از آن می‌توان برای این مشکل به فکر راهکار بود.

بسیاری از افراد از بدون برنامه سفر رفتن مضطرب می‌شوند و برخی از نگران دقیق اجرا نشدن برنامه سفر هستند، هر دو دسته شرایط خوشایندی را پیش از سفر ندارند، به همین دلیل بهتر است قبل از سفر برنامه ریزی لازم را انجام دهید ولی خیلی روی اجرا شدن همه موارد حساسیت نداشته باشید. همچنین انجام برخی حرکات ورزشی و مدیتیشن قبل از سفر می‌تواند به افزایش کیفیت سفر شما و کاهش اضطراب پیش از سفر کمک کند. انجام کارهای مراقبتی قبل از سفر و رسیدگی به بهداشت فردی هم جز مواردی است که حس آرامش بیشتری به شما منتقل می‌کند. از دیگر راهکارهای کاهش اضطراب پیش از سفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقب وسایل خود در خانه باشید: اگر به دلایل مختلفی همچون از بین رفتن گیاهان، تنها ماندن حیوان خانگی و یا آسیب دیدن وسایل خانه قبل از سفر دچار اضطراب می‌شوید، برای رفع این مشکلات دست به کار شوید و با کمک گرفتن از تکنولوژی و یا دوستان و آشنایان برای این مشکلات و دغدغه‌ها قبل از سفر برنامه ریزی لازم را انجام دهید.
  • برای سفر آماده شوید: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش اضطراب پیش از سفر، آماده شدن برای سفر و برنامه ریزی برای موارد مختلفی همچون وسیله سفر، رزرو هتل، خرید بلیط مکان‌های تفریحی مختلف و آماده کردن چمدان سفر است. با این کارها استرس آماده نبودن برای سفر در شما فروکش می‌کند و با آرامش خاطر می‌توانید خود را برای یک سفر مهیج آماده کنید.
  • هدف خود از سفر را مشخص کنید: شناخت انتظاراتی که از سفر دارید و مشخص کردن هدف از سفر هم می‌تواند به کاهش اضطراب پیش از سفر شما کمک کند. صحبت با افرادی که قبلا تجربه سفر به مقصد مورد نظر شما را داشته‌اند هم یک راهکار مناسب برای کاهش استرس پیش از سفر است که در برخی از افراد تاثیر چشمگیری دارد.
  • خود مراقبتی را تمرین کنید: در ابتدای هر روز مدیتیشن انجام دهید، این کار می‌تواند در طولانی مدت اضطراب پیش از سفر شما را کمتر کند و حس آرامش را به شما منتقل نماید. نفس عمیق کشیدن و به اتفاقات مثبت فکر کردن هم بخشی از خود مراقبتی است که افراد می‌توانند با انجام آنها استرس خود را کاهش دهند.
  • حواس خود را پرت کنید: فکر کردن مداوم به اتفاقات ناگوار در سفر می‌تواند، اضطراب شما را بیشتر کند. با انجام برخی فعالیت‌های سرگرم کننده همچون مطالعه، خاطره نوشتن، تماشای فیلم و برنامه‌های تلویزیونی و یا هر فعالیت دیگری می‌توانید حواس خود را قبل از سفر پرت کنید و افکار منفی را از ذهنتان به این صورت خارج نمایید.
  • اتفاقات خوشایند سفر را تصور کنید: یکی از بهترین راهکارهای کاهش اضطراب پیش از سفر، فکر کردن به اتفاقات مثبت و خوشایند است که باعث بهبود حال روحی شما می‌شود و ذهن شما را از افکار منفی استرس زا دور می‌کند.
  • تغذیه مناسب و سالم: یکی از راهکارهای کاهش استرس قبل از سفر خوردن غذاهای سالم و سبک است، بسیاری از افراد شب قبل از سفر به سراغ فست فودها می‌روند و با در نوشیدن قهوه و چای زیاده روی می‌کنند. تغذیه ناسالم می‌تواند استرس و اضطراب شما را افزایش دهد، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سبک و سالم قبل از سفر یکی از راهکارهای کاهش اضطراب است که بسیاری از افراد به آن کم توجه هستند.
  • دسته جمعی به سفر بروید: سفر رفتن به تنهایی همیشه اضطراب بیشتری دارد و افراد نگران چالش‌های مختلفی هستند که در طول سفر باید به تنهایی آنها را مدیریت نمایند. اگر شما هم جز کسانی هستید که تنها سفر رفتن برایتان خوشایند نیست، بهترین راهکار برای شما سفر دسته جمعی با دوستان و یا خانواده است. شور و نشاط سفرهای دسته جمعی دوستانه و یا خانوادگی باعث می‌شود، شما اضطراب پیش از سفر را به صورت کلی فراموش کنید.
  • با دیگران در مورد سفرتان صحبت کنید: با افراد دیگر در مورد سفر خود حرف بزنید و حس و حال خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. این کار می‌تواند اضطراب شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و حس خوشایندی را در وجود شما تقویت کند. در صورتی که احساس اضطراب دارید، با فرد مورد علاقه‌ خود صحبت کنید.
  • از داروهای آرامبخش استفاده کنید: یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کنترل اضطراب پیش از سفر، استفاده از داروهای آرام بخش است که حال روحی و جسمی را بهتر می‌کند.

چه زمانی باید برای درمان اضطراب پیش از سفر با پزشک مشورت کنیم؟

اگر سفر رفتن را دوست دارید، ولی اضطراب پیش از سفر شما را اذیت می‌کند و راهکارهای متداولی که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم برای شما کارساز نبوده است، بهترین راهکار برای درمان شما و کاهش اضطراب پیش از سفر، مراجعه به یک روانپزشک یا تراپیست است. شما باید قبل از سفر به خود زمان کافی برای کار با یک تراپیست را بدهید، به خصوص افرادی که تمایل ندارند، بیماری خود را با دارو کنترل کنند، باید زمان بیشتری را به مشاوره اختصاص دهند و جلسات منظم و پیوسته‌ای قبل از سفر با تراپیست خود داشته باشند.

اغلب افراد برای درمان این بیماری در مراحل اولیه به یک تراپیست مراجعه می‌کنند تا با صحبت کردن و توضیح مشکل خود بتوانند اضطراب پیش از سفر را بدون دارو کنترل کنند و آن را در طولانی مدت با جلسات مستمر با تراپیست درمان نمایند. تراپیست معمولا با سوالاتی که از بیمار می‌پرسد، دلیل بروز اضطراب قبل از سفر را متوجه می‌شود و راهکارهای درمانی مناسب را به فرد پیشنهاد می‌دهد. در صورتی که راهکارها و تمرین‌های تراپیست تاثیر کافی را نداشته باشد، بیمار باید از داروهای آرامبخش هم برای درمان استفاده کند.

سوالات متداول 

۱. چه غذاها و مکمل‌هایی را قبل از سفر مصرف کنیم؟

مصرف ویتامین C، ویتامین D، روی و پروبیوتیک‌ها می‌تواند سلامت شما را در طول سفر تضمین کند، همچنین خوردن غذاهای سالم هم یک راهکار مناسب برای کاهش اضطراب پیش از سفر است.

۲. آیا سفر رفتن به تنهایی ترسناک است؟

سفر فرصت مناسبی برای آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف و تعامل با افراد جدید است، هدف از سفر کسب تجربه‌های جدید و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. اما ترس از سفر به تنهایی همیشه در انسان‌ها وجود دارد و امری کاملا طبیعی است که افراد با روش‌های مختلف همچون خود مراقبتی و یا مراجعه به تراپیست می‌توانند آن را مدیریت کنند.

۳. نشانه‌ها و علائم اضطراب پیش از سفر چیست؟

  • داشتن احساس بی‌قراری، آشفتگی و زودرنجی
  • عدم تمرکز
  • مشکل در خوابیدن
  • بالا رفتن غیر عادی ضربان قلب
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • به وجود آمدن یا تشدید مشکلات تنفسی
  • احساس تهوع شدید
  • لرز و تعریق غیرعادی

۴. چطور اضطراب و استرس سفر را کاهش دهیم؟

  • مسیر رسیدن به مقصد را برنامه ‌ریزی کنید.
  • وسایل‌تان را از قبل روز سفر جمع آوری کنید.
  • روی چیزهای مثبت تمرکز نمایید.
  • از یک تراپیست کمک بگیرید.
  • از آرامش بخش استفاده کنید.
  • خود مراقبتی را تمرین نمایید.

جمع بندی

اضطراب پیش از سفر یکی از مشکلات رایج در بین افراد مختلف است که می‌تواند کیفیت سفر را کاهش دهد و خاطره‌ای ناخوشایند از سفر را برای فرد به همراه داشته باشد. شناخت محرک‌های استرس و اضطراب یکی از راهکارهای مدیریت اضطراب پیش از سفر است که افراد باید به آن توجه کنند. خود مراقبتی هم یک راهکار بسیار عالی برای درمان اضطراب و استرس قبل از سفر است که به افراد کمک می‌کند تا استرس خود را مدیریت نمایند و با راهکارهای ساده افکار منفی ذهن خود را به افکار مثبت تبدیل کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.