◄ از خودروهای کلکسیونی تا خودروهای لوکس و مدیریتی در پلتفرم سوییچ
بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۳ سالی پرتنش، اما نسبتاً با ثبات را تجربه کرد. این را نه فقط گزارش های رسمی که تحلیل پلتفرم های تخصصی خرید و فروش خودرو نیز تأیید می کنند.

بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۳ سالی پرتنش، اما نسبتاً با ثبات را تجربه کرد. این را نه فقط گزارش های رسمی که تحلیل پلتفرم های تخصصی خرید و فروش خودرو نیز تأیید می کنند. یکی از همین پلتفرم ها، «سوییچ» است؛ شرکتی که از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و حالا به یکی از بازیگران جدی این بازار تبدیل شده است. گزارشی که این شرکت از عملکرد سالانه خود منتشر کرده، پر است از اعداد، روندها و البته خودروهایی که دیدن نام شان هم ممکن است هواداران ماشین را به وجد بیاورد.
از پورشه تا لندکروزر: ماشین هایی که دست به دست شدند
اگر بخواهیم این گزارش را با یک نکته داغ شروع کنیم، باید به گران ترین خودروی معامله شده در سوییچ طی سال ۱۴۰۳ اشاره کنیم: «پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷» با قیمتی معادل ۱۴.۵ میلیارد تومان عنوان گران ترین خودرو را یدک می کشد. پس از آن، «لندکروزر GXR مدل ۲۰۱۱» با قیمت ۱۱ میلیارد تومان و «بی ام دبلیو X4» با ۱۰.۹ میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار دارند.
این اعداد فقط درباره قیمت نیستند، بلکه نشانه ای از تغییر ذائقه بخشی از بازار خودرو در ایران هستند؛ بخشی که حالا به جای نمایشگاه ها و واسطه ها، به پلتفرم های دیجیتال اعتماد می کنند تا تجربه ای مدرن تر از خرید و فروش ماشین داشته باشد.
خودروهایی برای کلکسیونرها: وقتی مازراتی و مرسدس کلاسیک روی سوییچ می آیند
در میان خودروهای خاص معامله شده در سوییچ، نام هایی به چشم می خورد که حتی در خیابان های بالای شهر تهران هم کمتر دیده می شوند. «مازراتی گرن کبریو»، «بی ام و i8» و «لوتوس الیزه» از جمله این خودروهای خاص اند.
اما اگر به خودروهای کلاسیک علاقه دارید، باید بدانید که «مرسدس بنز پاگودا» و «لینکلن کانتیننتال» نیز در این پلتفرم معامله شده اند. موضوعی که نشان می دهد ماشین بازهای تهران در زیرپوست شهر کلکسیون های دارند که چه بسا بتوانند با کلکسیونرهای جهان رقابت کنند.
از سویی اینکه این خودروها در سوییچ حضور دارند، نشان می دهد این پلتفرم تنها به معاملات خودروهای روزمره بسنده نکرده و توانسته اعتماد جامعه ای بسیار خاص از مشتریان را هم جلب کند؛ جامعه ای که خرید خودرو برایش فقط یک معامله نیست، بلکه تجربه ای شخصی و حتی هنری است.
آتلیه خودرو؛ از تماشای ۳۶۰ درجه تا تصمیم گیری نهایی
سوییچ در سال ۱۴۰۳ دست به یک نوآوری قابل توجه زد: راه اندازی آتلیه عکاسی ویژه خودروها و ارائه عکس های ۳۶۰ درجه از داخل و بیرون خودرو در پلتفرمش. حالا کاربر می تواند پیش از بازدید حضوری، خودرو را با جزئیاتی شگفت انگیز بررسی کند؛ از چرم فرمان و دوخت صندلی ها گرفته تا خطوط سپر و درها.
این فناوری، یک گام مهم در کاهش ریسک خرید اینترنتی خودرو به شمار می آید. تجربه ای که تا پیش از این تنها در پلتفرم های بزرگ جهانی ممکن بود، حالا در ایران و از طریق سوییچ در دسترس است.
مشتریان سوییچ بیشتر چه کسانی هستند؟
اگر نگاهی به پلتفرم سوییچ و نوع خودروهایی که در آن خرید و فروش می زند، حدس زدن این موضوع که مشتریان این پلتفرم بیشتر از کدام قشر جامعه هستند کار دشواری نیست. یکی از یافته های جالب این گزارش آن است که ۷۰ درصد مشتریان سوییچ از مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران هستند؛ مناطقی که به عنوان محله های ثروتمند و لوکس پایتخت شناخته می شوند. این آمار نه تنها نشان دهنده سطح اقتصادی مشتریان این پلتفرم است، بلکه می تواند چشم انداز خدمات آینده سوییچ را نیز ترسیم کند؛ خدماتی شخصی سازی شده، سریع و مطمئن برای خریداران و فروشندگان خودروهای لوکس. البته امکان خرید اقساطی خودرو در پلتفرم سوییچ این امکان را برای قشر متوسط نیز فراهم کرده است تا بتوانند از طریق این پلتفرم خودروهای باکیفتی سوار شوند.
۲ هزار میلیارد تومان معامله در یک سال
سوییچ در سال ۱۴۰۳ توانسته ارزشی معادل ۲ هزار میلیارد تومان خودرو را روی پلتفرم خود معامله کند. بیش از ۵۰ درصد معامله های صورت گرفته در این پلتفرم مربوط به خودروهای خارجی و مونتاژی بوده است.
در میان خودروهای مونتاژی، کرمان موتور (۲۸ درصد)، مدیران خودرو (۲۳ درصد) و بهمن موتور (۱۳ درصد) بیشترین حضور را داشته اند. در میان خودروهای وارداتی نیز کره ای ها با ۵۲ درصد و ژاپنی ها با ۳۰ درصد، سهم عمده بازار را در اختیار داشتند.
بازار در سال ۱۴۰۳: افت شدید وارداتی ها، ثبات داخلی ها
گزارش سوییچ نشان می دهد که بازار خودرو در سال گذشته نسبتاً باثبات بوده، اما خودروهای وارداتی با افت قیمت چشمگیر ۵۰ درصدی مواجه شده اند. این در حالی است که خودروهای داخلی پرفروش مانند پژو ۲۰۷ ابتدا با کاهش قیمت تا ۲۰ درصد مواجه شده، اما در ادامه و همزمان با افزایش قیمت دلار، مجدداً صعود کرده و توانسته این افت قیمت را جبران کند.
خودروهای کم حاشیه تر داخلی مانند کوییک تقریباً بدون تغییر قیمت باقی مانده اند و نوسانی در حدود ۱ درصد داشته اند. در مقابل، خودروهای مونتاژی با نوسان ۲۰ درصدی، سال نسبتا پر تغییری را سپری کرده اند.
خرید آسان، فروش بی دردسر: خدمات سوییچ فراتر از معامله
یکی از نکات قوت سوییچ، خدمات جامع آن در فرآیند خرید و فروش خودرو است. از ثبت درخواست تا انتقال سند، سوییچ کنار مشتری می ماند. خریداران همچنین می توانند مشخصات خودروی دلخواه یا بودجه مدنظرشان را ثبت کنند تا سیستم هوشمند سوییچ مناسب ترین گزینه ها را پیشنهاد دهد.
برای فروشندگان نیز خدمات کارشناسی فنی و بدنه در محل، تماس مستقیم با خریداران و مدیریت کل فرایند فروش فراهم است. خدمات استعلام سوابق خودرو، کارشناسی دقیق، تضمین قیمت واقعی و حتی امکان معاوضه خودرو از دیگر ویژگی های جذاب این پلتفرم است.
فروش نقدی یا اقساطی؟ هر دو ممکن است
۹۶ درصد معاملات در سوییچ به صورت نقدی انجام شده، اما امکان خرید اقساطی نیز وجود دارد. سوییچ دو مدل اقساطی ارائه می دهد: مدل اول یک ساله با چک صیادی و بدون مدارک اضافی است و مدل دوم با اقساط یک تا سه ساله بانکی است. همچنین، در این پلتفرم تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات خرید خودرو برای کاربران فراهم است.
مشارکت با دیجی کالا؛ بازگشت یک همکاری استراتژیک
در سال گذشته، همکاری سوییچ با دیجی کالا از سر گرفته شد. پس از ۸ سال توقف، بخش خودرویی دیجی کالا دوباره راه اندازی شده و حالا سوییچ تنها تأمین کننده خودرو در این پلتفرم است. این همکاری می تواند نقطه عطفی در دیجیتالی شدن کامل فرآیند خرید خودرو در ایران باشد.
از آنجایی که بازار معملات خودرو به شکل سنتی آن، با توجه به اینکه خودرو در ایران دارایی مهمی به شمار می آید و هزینه ای که افراد برای آن پرداخت می کنند قابل توجه است، فضایی فراهم کرده که عده ای از آن سواستفاده می کنند و فعالیت های کلاهبردارانه انجام دهند. حالا باید دید فضای پلتفرمی و استفاده از ابزارهای دیجیتال چه اندازه می تواند چنین مواردی را کاهش داده و حتی به صفر برساند و خرید و فروش خودرو را برای خریداران و فروشندگان به کاری امن و عاری از دغدغه و ترس از کلاهبرداران تبدیل کند.
بازار در نگاه مدیرعامل سوییچ
میثم شفیق، مدیرعامل سوییچ درباره وضعیت بازار خودرو در ایران عنوان می کند: «بازار خودرو در ایران وارد مرحله بلوغ شده است. دیگر صرفاً قیمت تعیین کننده نیست؛ مشتریان به دنبال خدمات، شفافیت و امنیت در خرید و فروش هستند. ما تلاش می کنیم پلتفرمی باشیم که این انتظارات را برآورده می کند.»
شفیق معتقد است با وجود چالش هایی مانند نوسانات ارزی و محدودیت های واردات، آینده بازار خودرو در ایران روشن است و پلتفرم های آنلاین نقش پررنگی در این آینده ایفا خواهند کرد.
سوییچ؛ فراتر از یک پلتفرم
در نهایت، سوییچ فقط یک سایت برای آگهی خرید و فروش نیست. این شرکت با توسعه خدمات سازمانی، امکان مدیریت ناوگان برای شرکت ها و خرید اقساطی برای کارکنان سازمان ها را نیز فراهم کرده است. ارائه خدمات در حوزه تعمیر و نگه داری خودرو نیز از جمله مواردی است که این پلتفرم ها به شرکت ها ارائه می دهد؛ موضوعی که می تواند دغدغه ناوگان برخی از شرکت های بزرگ را مرتفع کند.
همچنین در سال پیش رو، قرار است قابلیت هایی مانند تخمین قیمت خودروی صفر و محاسبه دقیق قیمت خودروهای کارکرده به سایت افزوده شود.
مسیر رو به جلو
سوییچ در سال ۱۴۰۳ با تکیه بر فناوری، خدمات متمایز، و درک دقیق از بازار، توانست جایگاه خود را در میان پلتفرم های خودرویی ایران تثبیت کند. حضور خودروهای خاص، توسعه خدمات دیجیتال، اعتماد مشتریان لوکس نشین و همکاری با برندهای بزرگ مانند دیجی کالا، همه نشان می دهند که این پلتفرم صرفاً به فکر فروش خودرو نیست، بلکه آینده ای متفاوت را برای این صنعت در ایران ترسیم می کند.
علاقه مندان می توانند برای مطالعه ی کامل این گزارش به لینک آن در سایت سوییچ به آدرس https://www.switch.ir/mag/switch-annual-report-1403 مراجعه کنند.