| کد خبر: 247546 |

عکس |شهرهای هوشمند؛ عامل اصلی گسترش خدمات دیجیتال در خاورمیانه

گروهی از محققان پس از بررسی های مختلف به این نتیجه رسیده اند که وجود شهرهای هوشمند در خاورمیانه به ایجاد جوامع هوشمند و در نهایت، افزایش بهره وری از دیجیتال برای ارائه خدمات بهتر در آن منجر شده است.

تین نیوز

گروهی از محققان پس از بررسی های مختلف به این نتیجه رسیده اند که وجود شهرهای هوشمند در خاورمیانه به ایجاد جوامع هوشمند و در نهایت، افزایش بهره وری از دیجیتال برای ارائه خدمات بهتر در آن منجر شده است.

به گزارش تین نیوز، شهرهای هوشمند طی یک دهه اخیر نقش مهمی در پیشبرد دیجیتال سازی فرآیندها، خدمات و تجربیات شهری ایفا کرده اند و توانسته اند وضعیت زندگی را در مناطق سراسر قلمرو به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. در واقع، خاورمیانه در ۱۰ سال گذشته میزبان پروژه های شهری هوشمند بسیاری بوده است که در آن ها از نوآوری برای تسهیل هر چه بهتر زندگی شهرنشینان بهره گرفته شده است. به عنوان مثال، شاهکار Neom در عربستان سعودی یک پروژه شهر هوشمند بی نظیر بوده است که قابلیت توسعه هوشمند شهرها را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده است.

شهر نئوم

شهر نئوم عربستان

نئوم عربستان

لوسیل در قطر، نیز از دیگر نمونه های شهرهای هوشمند در خاورمیانه به شمار می رود که با طراحی منحصربه فرد خود، نبوغ طراحان این قلمرو را در طراحی شهرهای هوشمند نمایان می کند. لوسیل مارینا، مناطق مسکونی، استراحتگاه های جزیره ای، مناطق تجاری، فروشگاه های لوکس و امکانات تفریحی و یک زمین گلف، جزایر مصنوعی ساخته بشر و چندین منطقه تفریحی را در بر گرفته است و در رشد اقتصادی منطقه نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

لوسیل قطر

لوسیل  قطر

لوسیل قطر

طی یک دهه اخیر، استراتژی های متعددی به پیاده سازی پروژه های خلاق بی نظیری در سراسر شهرهای خاورمیانه منجر شده است و نام این منطقه را در لیست هوشمندترین نقاط کره زمین قرار داده است. مدیران مدینه در عربستان سعودی از یک استراتژی بی نظیر برای هوشمندسازی منطقه بهره گرفته اند که در آن، استفاده از تکنولوژی جهت مدرن سازی شهر و نظارت بر عملکردهای آن نقش مهمی ایفا می کند، ضمن این که تقویت تجربه های فرهنگی شهروندان و مسافران از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال، تجمع شهروندان و مسافران در اطراف مساجد شهر از مهم ترین چالش های مدیران به شمار می رود که آن ها به تازگی کوشیده اند از طریق فناوری دوقلوی دیجیتال جریان عبور و مرور را در اطراف و داخل این مکان های مقدس بهبود ببخشند و از ایجاد ترافیک ها و سایر موارد مربوطه خودداری کنند.

مدینه

شهرهای هوشمندی که تاکنون ذکر شد، نمونه های بسیار موفقی از توسعه های شهری جدید به حساب می آید که قابلیت گسترش زیرساخت های هوشمند و پایدار را آشکار می کند.

نوآوری در خاورمیانه

نوآوری خدمات عمومی در خاورمیانه بسیار فراتر از ایجاد مراکز هوشمند پیش می رود زیرا متخصصان همواره در تلاش هستند نوآوری هایی برای افزایش قابلیت اتصال شهرها و هوشمندسازی هرچه بیشتر آن ها ارائه دهند تا به واسطه آن، کیفیت زندگی را برای شهروندان بهبود ببخشند.

بهره گیری از خدمات دیجیتالی برای بهبود زیرساخت های مهم شهری همراه با ذخیره داده های بسیار ارزشمند از مهم ترین اقداماتی است که در زمینه نوآوری انجام می شود و بهبود کیفیت زندگی را برای شهروندان خاورمیانه در پی دارد. در این فرآیندها، شهروندان نیز می توانند نقشی اساسی ایفا کنند و به عنوان مثال، در ارائه خدمات عمومی به شکل دیجیتالی، به عنوان یک نیروی کار ظاهر شوند.

منطقه خور دبی، محله ای هوشمند و بین المللی به شمار می رود که فضایی به مساحت تنها شش کیلومتر مربع را در بر گرفته است، با این حال در میان بسیاری از طراحان شهری سراسر دنیا به عنوان "جهان آینده" شناخته شده است.

منطقه خور دبی

رویکرد ۱۰GPON (یک استاندارد شبکه رایانه ای که می تواند نرخ دسترسی مشترک به اینترنت را تا ۱۰ گیگابایت بر ثانیه روی فیبر تاریک موجود ارائه دهد.) مهم ترین نقش را در ایجاد بندر خور دبی ایفا کرده است و خدماتی نظیر ارائه رسانه های دیجیتالی، پخش موسیقی و دسترسی به اینترنت پرسرعت رایگان را در اختیار ساکنان آن قرار داده است. این استراتژی برای خدماتی با پهنای باند بالا مناسب است و تا ۴۰ کیلومتر مسافت را تحت پوشش قرار می دهد که همین قابلیت، دسترسی بسیاری از مردم اطراف را به این خدمات امکان پذیر می کند.

بسیاری از متخصصان ادعا کرده اند که بندر خور دبی یکی دیگر از پروژه های هوشمند خاورمیانه است که در آینده نزدیک در لیست پروژه های موفق بین المللی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که مقامات عربستان نیز همواره می کوشند از نواوری های دیجیتالی به طور گسترده در شهرهای خود بهره گیرند و در نهایت، در سال ۲۰۳۰ به موفقیت بالایی در زمینه هوشمندسازی شهرها دست بیابند.

بندر خور دبی

بندر خور دبی

بندر خور دبی

ایجاد یک اکوسیستم حمایتی برای افزایش هوشمندی در خاورمیانه

نمونه هایی که تاکنون در مورد شهرهای هوشمند خاورمیانه ارائه شد، بهبود قابل توجه زیرساخت های دیجیتالی را در این قلمرو به تصویر می کشد که امکان ارائه خدمات شهری را به بهترین شکل فراهم آورده است، ضمن این که نقش بهره مندی از دیجیتال را برای تسهیل زندگی شهرنشینان به تصویر می کشد.

بدیهی است که خدمات دیجیتال به تنهایی نمی تواند در بهبود کیفیت زندگی سهیم باشد، بلکه وجود افراد متخصص و استعدادهای مختلف برای ارائه هرچه بهتر این خدمات نقش مهمی ایفا می کند و در نهایت می تواند رضایتمندی شهروندان را افزایش دهد. در واقع، ایجاد اکوسیستمی از مردمی با استعدادهای مختلف و خدمات می تواند در کنار یکدیگر به بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان منجر شود و مناطقی با بیشترین هوشمندی و قابلیت دسترسی به وجود بیاورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری ایمنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.