| کد خبر: 4569 |

جاده مرگ نیازمند به همت مسئولان دارد

تین نیوز | جاده ازنا به اراک که به جاده مرگ معروف است، نیاز به همت و تلاش مسئولان دارد.

دو بانده کردن جاده ازنا به اراک پروژه‌ای که در اوایل حضور چهار ساله عزت‌الله دهقان به عنوان نماینده ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی زمزمه‌های اجرای آن به گوش رسید، اما با گذشت پنج سال از آن روزها هیچ پیشرفت چشم‌گیری در انجام این پروژه دیده نمی‌شود.
 
روند پیشرفت این طرح آن‌قدر کند بوده که مردم شهر ازنا چشم امیدی به آن ندارند.
 
اگر به آمار و ارقام خسارت‌های مالی و جانی تصادفات محور ازنا به اراک نگاه کنیم، آنگاه از دلایل ضرورت تسریع در اجرای این طرح آگاه می‌شویم.
 
مسئول اورژانس شبکه بهداشت ازنا در ادامه آماری از مصدومان و کشته‌شدگان تصادفات جاده ازنا به اراک را ارائه داد و گفت: طبق آمار شش ماه نخست سال گذشته تصادفات این جاده 106 مصدوم و شش نفر قبل از رسیدن امدادگران اورژانس جان خود را از دست داده‌اند.
 
دبیری یادآور شد: حوزه فعالیتی اورژانس شهرستان ازنا تا روستای کپر است که این مسیر تنها 40 درصد از مسافت 75 کیلومتری جاده ازنا به اراک را در بر می‌گیرد و در خوش بینانه‌ترین حالت حوزه فعالیتی اورژانس استان مرکزی هم همین تعداد مصدومان و فوت‌شدگان را دارد، (ما هم امیدواریم این چنین باشد )، در این صورت این آمار دو برابر می‌شود.
 
این مسئول یادآور شد: شش نفر از افراد صدمه دیده قبل از حضور اورژانس در صحنه تصادف فوت شده‌اند.
 
دبیری در خصوص دیگر مصدومان گفت: تعدادی از مصدومان به دلیل شدت جراحات وارده به دیگر شهرهای استان اعزام شده‌اند که متاسفانه آمار نشان می‌دهد، پنج نفر از این مصدومان نیز فوت شده است.
 
سالانه 420 مصدوم و 50 نفر فوتی در محور ازنا به اراک
گفته‌های مسئول اورژانس ما را به این نتیجه تلخ می‌رساند، جاده ازنا به اراک سالانه حدود 420 مصدوم را راهی بیمارستان و 50 نفر را به کام مرگ می‌کشاند.
 
در این زمینه سئوال‌های که به ذهن هر انسان شکل می‌گیرد این است، چند نفر از این مصدومان با توجه به جراحات وارد شده، می‌توانند به زندگی عادی خود بر‌گردند؟ آیا در بین این 50 نفر نان‌آور خانواده‌ای هم وجود داشته؟ آیا می‌توان آسیب‌های وارد شده، به خانواده‌های این عزیزان را جبران کرد؟ فوت و مصدومیت این افراد چه تاثیری در آینده اعضای خانواده آنها دارد؟ مطمئنا جواب‌هایی که برای این سئوال‌ها وجود دارد، خوشحال کننده نیست.
 
خسارت‌های مالی این تصادفات هم از نظر اقتصادی ضربه‌های زیادی به شهر ما وارد می‌کند.
 
سالانه 30تا 40 میلیارد تومان ضرر مالی به بار می‌آید
بر اساس یک تحقیق مجلس شورای اسلامی اعلام شده که نظام جمهوری اسلامی برای هر شخص 350 تا 400 میلیون تومان هزینه می‌کند، تا به سن 20 سالگی برسد، اگر تمام اشخاص فوت شده را 20ساله بدانیم، سالانه 17,5 میلیارد تومان از سرمایه مملکت از بین می‌رود، این تنها خسارت مالی این تصادفات نیست، با احتساب هزینه بهبود 420 مصدوم و هزینه‌های دیگر سالانه 30 تا 40 میلیارد تومان ضرر مالی به ببار می‌آید.
 
شاید با خود بگویید، آیا با دو بانده شدن این مسیر آمار تلفات کمتر می‌شود؟ پاسخ این سئوال را می‌توان با دقت در آمار تصادفات جاده ازنا ـ دورود به دست آورد.
 
جاده ارتباطی ازنا به دورود قبل از دو بانده شدن چه تعداد تصادف را در خود می‌دید؟ بعد از دو بانده شدن این مسیر آمار تصادفات این محور چقدر کاهش یافته است؟
 
تمام این آمار و ارقام عدله محکمی است، برای سرعت بخشیدن به ساخت این جاده است، اما چرا این امر تحقق نمی‌یابد؟
 
روند ساخت محور ازنا به شازند کند است
 فرماندار ازنا در این خصوص گفت: قطعه اول این مسیر (تا روستای مرزیان) تکمیل شده، قطعه دوم (از روستای مرزیان تا مومن‌آباد) را هم پیمانکار شروع کرده، اما به دلیل بدهکاری به پیمانکار روند ساخت دارای سرعت خوبی نیست، از طرفی بحث اعتبارات این پروژه ابلاغ نشده است.
 
محمود بوالحسنی در مورد دلیل دیگر کند بودن روند ساخت گفت: یکی دیگر از دلایل را باید کم علاقه بودن مسئولان استان مرکزی دانست، البته در همین مورد عباس قائدرحمت نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس جلسه‌ای با آقای عزیزی نماینده مردم شازند داشته که یکی از نتایج آن جلسه انجام روکشی کردن جاده بود.
 
فرماندار ازنا در ادامه گفت: ما به صورت مرتب پیگیری‌ها را انجام می‌دهیم و گزارش تصادفات را هم به اطلاع مسئولان اعلام می‌کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هرکی 0 0

    این حادثه اخر که اقای صفدر سالاروند در تاریخ ۱۰.۸. ۹۳ فوت کردیکی از بهترین نزدیکانم بود و خانواده مارو تااخرعمر داغدار کردوهیچ چیزجای خالی اونو پر نمیکنه. ولی مردم از شما خواهش میکنم هرکی این پیام منو خوند از مسولین بخواد یفکر بحال جاده بکنه تاشمام خدانکرده مثماداغدار نشدین. سالار طایفه های بزرگ سالاروند و درویشی که رفت و ما دلتنگ… اما مسولین از خواب بیدار بشین…امیدوارم…