| کد خبر: 238707 |

◄ شرحی بر پروژه های شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا+ فهرست پروژه ها

خدمات شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا را می توان در سه دسته 1- طراحی، مهندسی، تامین و اجرای تجهیزات الکتریکال و مکانیکال خطوط حمل و نقل ریلی 2- اجرای پروژه های عمرانی مرتبط با حمل و نقل ریلی و 3- انجام اورهال، نگهداری و تعمیرات خطوط حمل و نقل ریلی بر شمرد.

تین نیوز

یکی از نیازهای کشور در صنعت حمل و نقل ریلی، احداث خطوط ریلی و تجهیز آن می باشد. بر همین اساس شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا در سال ۱۳۸۷ تاسیس گردید. حیطه اصلی فعالیت های این شرکت شامل مهندسی، تامین قطعات و و اجرای (EPC) بخش الکتریکال و مکانیکال خطوط مترو و و برقی سازی خطوط راه آهن می باشد. این شرکت اخیرا به بخش عملیات عمرانی (Civil) پروژه های حمل و نقل ریلی نیز ورود کرده است و می تواند به صورت مستقیم یا از طریق برون سپاری، نظارت و هدایت، اجرای این بخش از پروژه ها را بر عهده گیرد. همچنین حضور شرکت احداث و توسعه ریلی در زمینه تعمیر و نگهداری خطوط ریلی که خود مجری احداث آن بوده است، تضمین‌ گر عملکرد این شرکت در پروژه ها می باشد. بنابراین خدمات این شرکت را می توان در سه دسته 1- طراحی، مهندسی، تامین و اجرای تجهیزات الکتریکال و مکانیکال خطوط حمل و نقل ریلی 2- اجرای پروژه های عمرانی مرتبط با حمل و نقل ریلی و 3- انجام اورهال، نگهداری و تعمیرات خطوط حمل و نقل ریلی بر شمرد.

در ادامه به معرفی برخی از پروژه های این شرکت می پردازیم:

بخش اول - پروژه های طراحی، مهندسی، تامین و اجرای تجهیزات الکتریکال و مکانیکال خطوط حمل‌ و نقل ریلی

  • خط 6 مترو تهران: این قرارداد که شامل تامین مالی، مطالعات، طراحی، ساخت، حمل، نصب، راه اندازی، آموزش و تامین قطعات یدکی و ابزار ویژه سامانه های برق رسانی، اسکادا، علائم، کنترل ترافیک، مخابرات، تجهیزات فروش خودکار بلیط، تهویه و سامانه اوتوماسیون ساختمان، اعلام و افطا حریق، پله های برقی و آسانسور، پارکینگ، پایانه و تعمیرگاه خط 6 مترو تهران به طول حدودا 31 کیلومتر شامل 27 ایستگاه است در سال 1396 و در قالب قرارداد EPC&F به کنسرسیوم بانک شهر، شرکت گروه مپنا، شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا و شرکت سابیر بین الملل واگذار شده و در دست اجرا می باشد.
Snap 2021-12-28 at 12.56.08
تصاویری از انجام پروژه های خط 6 مترو تهران
  • بخش شمالی خط 3 متروی تهران: قرارداد انجام طراحی، تهیه، ساخت، حمل، نصب، راه اندازی، آموزش و تامین قطعات یدکی سامانه برق رسانی بخش شمالی خط 3 مترو تهران به طول تقریبی 16 کیلومتر شامل 11 ایستگاه در سال 1393 از طرف شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا واگذار گردید. این پروژه در مراحل پایانی تحویل به کارفرمای محترم می باشد.
Snap 2021-12-28 at 12.57.41
اجرای پروژه بخش شمالی خط 3 مترو تهران
  • خط 1 قطار شهری اصفهان: این قرارداد مشتمل بر طراحی، مهندسی، تامین تجهیزات، تامین قطعات یدکی، نصب، تست و آموزش سیستم های برق، مخابرات، سیگنالینگ و کنترل خط 1 قطار شهری اصفهان است. طول این پروژه حدودا 21 کیلومتر شامل 20 ایستگاه است و در سال 1388 به مشارکت گروه مپنا و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا واگذار شده است. این پروژه در مرحله پایانی تکمیل می باشد.
Snap 2021-12-28 at 12.59.22
اجرای خط 1 قطار شهری اصفهان
  • مونوریل شهر مقدس قم: به عنوان اولین پروژه احداث مونوریل در کشور، اجرای مونوریل شهر قم به کنسرسیوم شرکت گروه مپنا، شرکت کیسون و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا واگذار گردید. این پروژه شامل طراحی، تهیه، تدارک و اجرای فاز یک منوریل قم به طول 7/6 کیلومتر شامل 8 ایستگاه، دپو، پارکینگ و تامین کلیه تجهیزات مکانیکی و الکتریکی به همراه 20 دستگاه واگن مونوریل می باشد. بخش نخست فاز یک پروژه مونوریل قم به طول 7/4 کیلومتر و شامل 6 ایستگاه تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت داشته و از سال 1395 به دلیل عدم تامین اعتبار لازم متوقف می باشد.
Snap 2021-12-28 at 13.01.06
 تصاویر مونوریل قم

بخش دوم  - پروژه های عمرانی مرتبط با حمل و نقل ریلی

  • دپو و پایانه دولت آباد در خط 6 متروی تهران: خط 6 متروی تهران دارای یک دپو و پارکینگ اصلی در دولت آباد به مساحت 44 هکتار می باشد که قرار است در دو فاز احداث شود. فاز  اول به مساحت حدود 12 هکتار مشتمل بر عملیات خاکی، احداث تونل ارتباطی، محوطه سازی، راه های دسترسی و مواصلاتی داخل پایانه، ترنچ انرژی، ساختمان های اداری و تجهیزاتی، سوله های پارکینگ و تعمیرگاه ها، خط تست، زیرسازی و روسازی و تاسیسات برقی و مکانیکی است. کنسرسیوم متشکل از شرکت سابیر بین الملل و شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا در مناقصه ای که به همین منظور در سال 1400 توسط شرکت مترو تهران برگزار شده برنده گردیده و قرارداد پروژه منعقد شده است.
Snap 2021-12-28 at 13.02.49
دپو و پایانه دولت آباد در خط 6 متروی تهران
  • اجرای عملیات ساختمانی ایستگاه A6-2: شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا، ورود به پروژه های سیویل را به عنوان یکی از محور های توسعه کسب و کار شرکت در دستور کار خود قرار داده است. بدین منظور در گام نخست، اجرای ایستگاه‌های مترو را برنامه ریزی نموده است. در این راستای پروژه تامین مصالح و ادوات، اجرای کامل رمپ دسترسی، سازه نگهبان، سازه اصلی، نازک کاری، سازه های جانبی مرتبط و تاسیسات برقی و مکانیکی ایستگاه A6-2 از خط 6 مترو تهران اخذ و در حال اجرا می باشد. این ایستگاه در منطقه ابن باویه تهران واقع شده است.
Snap 2021-12-28 at 13.04.08
اجرای عملیات ساختمانی ایستگاه A6-2

بخش سوم - انجام اورهال، نگهداری و تعمیرات خطوط حمل و نقل ریلی

  • اورهال خط 5 متروی تهران: در سال 1397 پروژه اورهال، نوسازی، نصب، تامین تجهیزات، قطعات یدکی و ابزار مخصوص مورد نیاز شبکه برق بالاسری خط 5 متروی تهران طی مناقصه ای به شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا به عنوان برنده مناقصه واگذار گردید. این قرارداد شامل انجام اورهال 50 کیلومتر از شبکه برق بالاسری، احداث شبکه برق بالاسری خطوط ریلی 14، 15 و 16 پایانه مهرشهر، تامین لوازم یدکی شبکه بالاسری، تامین و نصب دستگاه های سکسیونر و دستگاه تست برق، تامین ابزار مخصوص نگهداری و تعمیرات شبکه بالاسری و شبیه سازی نرم افزاری دینامیکی و الکتریکی شبکه برق بالاسری کل مسیر می باشد. در حال حاضر اجرای این پروژه به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های بازسازی خطوط مترو کشور در دست انجام می باشد.
Snap 2021-12-28 at 13.06.39
اورهال خط 5 متروی تهران
  • پروژه های نگهداری و تعمیرات مترو: شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا با تکیه بر دانش فنی و نیروهای متخصص خود و در جهت ارتقاء کیفیت خدمات در پروژه های حمل و نقل ریلی درون شهری، ورود به پروژه های نگهداری و تعمیرات خطوط مترو را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا، موفق به اخذ و اجرای پروژه های (1) نگهداری و تعمیرات دوره ای، اضطراری، تامین قطعات و اپراتوری فنی تجهیزات زیر بنایی خط 6 مترو تهران (2) خدمات اپراتوری و نگهداری و تعمیرات دوره ای و اضطراری تجهیزات شبکه توزیع برق و شبکه ریل سوم خط 3 مترو تهران (3) انجام خدمات نگهداری و تعمیرات پست های برق و شبکه کابل های 20 کیلوولت و شبکه بالاسری با ولتاژ 1500 ولت DC خط 1 مترو اصفهان (4) خدمات نگهداری و تعمیرات تجهیزات و سیستم های مخابرات خط 1 مترو اصفهان شده است.

بخش چهارم پروژه های احداث راه آهن برقی

  • پروژه احداث راه آهن برقی اصفهان - اهواز: بر اساس قرارداد منعقده در تاریخ 10/03/1400 بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور به عنوان کارفرما و کنسرسیوم متشکل از شرکت گروه مپنا، شرکت مپنا بین المل و شرکت  احداث و توسعه ریلی مپنا به عنوان پیمانکار، انجام خدمات طراحی، ساخت زیرسازی و روسازی، ساختمان و تأسیسات ایستگاه‌ها، تامین و نصب علائم الکتریکی و ارتباطات و برقی سازی راه آهن دو خطه برقی اصفهان- اهواز به طول تقریبی 500 کیلومتر مسیر اصلی به انضمام خطوط ایستگاه‌ ها و تامین مالی پروژه به کنسرسیوم واگذار شده است.

* مدیر عامل شرکت احداث و توسعه ریلی مپنا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.