| کد خبر: 264496 |

تدوین سند جامع تجاری بین ایران و ترکمنستان

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه توافقات تجاری و بازرگانی در زمینه های مختلف، تجارت با این کشور را به سمت رشد سوق می دهد، از آغاز تدوین سند جامع همکاری دو کشور خبر داد.

تین نیوز

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه توافقات تجاری و بازرگانی در زمینه های مختلف، تجارت با این کشور را به سمت رشد سوق می دهد، از آغاز تدوین سند جامع همکاری دو کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی ضیغمی با اشاره به برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان در عشق آباد و سفر هیات ایرانی به ترکمنستان، افزود: این سفر بسیار خوب بود، زیرا وزیر امور خارجه این کشور و رییس کمیسیون مشترک پیگیر ایجاد سند جامع تجاری و بازرگانی بین ایران و ترکمنستان هستند که تدوین آن آغاز و رایزن بازرگانی اعزام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اصول طی کردن مراحل دیپلماتیک برای اعزام رایزن بازرگانی، در چهار ماه آینده شاهد حضور فعال رایزن در این کشور خواهیم بود.

ضیغمی با بیان اینکه پارسال ۵۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری بین ایران و ترکمنستان انجام شد، خاطرنشان کرد: امسال نیز شاهد همین میزان تجارت بین دو کشور خواهیم بود که با توجه به توافقات انجام شده امکان رشد چشمگیر در وضعیت تبادلات تجاری وجود دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در شاخه های مختلف اقتصادی با مسوولان این کشور به توافقات خوبی دست یافتیم، گفت: تجارت مرزی با ایجاد مراکز تجاری در مرزها مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد تا طی هفته های آینده بازدیدهایی از دو مرز اینچه برون و سرخس انجام شود و پس از بررسی های دقیق، یکی از آنها به عنوان مرکز یا منطقه تجاری مرزی انتخاب شود.

وی با بیان اینکه سند تفاهم نامه تجارت مرزی از سال ۱۹۹۶ تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شد تا بررسی کارشناسی این سند انجام شود و تدوین دوباره آن در دستور کار قرار بگیرد که مورد توافق نیز قرار گرفت که تا ماه آینده به نتیجه برسد.

ضیغمی تاکید کرد: از دیگر موضوعات مورد بررسی در حوزه مصالح ساختمانی و صنعت و معدن بود که با توجه به توانمندی های ایران مورد استقبال ترکمنستان قرار گرفت و مقرر شد تا اسناد و فهرست های مورد تایید دو طرف مورد تبادل قرار بگیرد و در آینده نزدیک تبدیل به سندهای اجرایی و قراردادهای صنعتی و معدنی شود.

وی با اشاره به علاقه مندی ترکمنستان به شرکت در نمایشگاه های تخصصی ایران، اظهار داشت: دو کشور درباره مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی تعاملات خوبی دارند، اما در حوزه های تخصصی ایران مانند ماشین آلات صنعتی، صنایع و شرکت های دانش بنیان و تجهیزات پزشکی تعامل گسترده ای وجود ندارد، ضمن اینکه ترکمنستانی ها با بازدید از نمایشگاه ها به ویژه ایران اکسپو توانمندی های بیشتری از ایران را مشاهده خواهند کرد.

هفدهمین کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان در شهر عشق آباد ترکمنستان برگزار شد و دو کشور چند سند همکاری به ارزش حدود یک میلیارد دلار امضا کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.