| کد خبر: 242832 |

صادرات "سیمان" در چند قدمی صفر شدن

یک فعال صنعت سیمان معتقد است، با شرایط سختی که برای صادرات سیمان در کشور ایجاد شده، احتمال کاهش ظرفیت و تعدیل نیرو در کارخانجات سیمان بسیار زیاد است.

تین نیوز

یک فعال صنعت سیمان معتقد است، با شرایط سختی که برای صادرات سیمان در کشور ایجاد شده، احتمال کاهش ظرفیت و تعدیل نیرو در کارخانجات سیمان بسیار زیاد است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شهریار گراوندی با اشاره به وضع تعرفه برای صادرات سیمان از ابتدای اردیبهشت و در حالیکه پیش از این برای صادرات این محصولات تعرفه وجود نداشت، افزود: با در نظر گرفتن تعرفه صادراتی، میل برای صادرات سیمان بسیار کم خواهد شد.

وی ادامه داد: معمولا در شرایطی برای صادرات یک محصول تعرفه وضع می‌شود که کمبودی در کشور داشته باشیم، در حالیکه از ظرفیت تولید حدود ۹۲ تا ۹۳ میلیون تنی سیمان در کشور تنها کمتر از ۶۰ میلیون تن آن به مصرف داخل می‌رسد و مابقی آن عملا مازاد است.

مدیرعامل سیمان سامان غرب یکی دیگر از اهداف وضع تعرفه برای صادرات یک محصول را مربوط به شرایطی دانست که قرار است از خام فروشی جلوگیری شود و محصولی با ارزش افزوده بیشتر تولید شود و عنوان کرد: این نیز در حالیست که سیمان محصول نهایی کارخانجات به حساب می‌آید.

گراوندی با بیان اینکه در نظر گرفتن تعرفه صادرات باید بر اساس قوانین بالادستی باشد و از سوی مجلس تصویب شده باشد، تاکید کرد: متاسفانه اکنون تعرفه صادرات سیمان بر اساس این روند در نظر گرفته نشده است.

وی معضل دیگری که سد راه کارخانجات سیمان و کلینکر است را  حذف معافیت مالیاتی صادرات کلینکر اعلام کرد و یادآور شد: در گذشته صادرات کلینکر معاف از مالیات بود، اما اکنون این معافیت برداشته شده است.

این فعال صنعت سیمان اضافه کرد: در کنار موانعی که برای صادرات سیمان و کلینکر ایجاد شده، فروش داخلی سیمان نیز دچار چالش است، زیرا علی رغم عرضه محصولات در بورس، اما نرخ ها تابع نوعی قیمت گذاری دستوری است و نه بر اساس عرضه و تقاضا.

به گفته گراوندی، در کنار همه این موارد هزینه‌های تولید صنعت سیمان نیز بالا رفته و ۷۰ درصد هزینه های تولید سیمان به صورت آزاد و تنها ۳۰ درصد از مواد اولیه یارانه‌ای تامین می‌شود که عدتا شامل بخش انرژی است. 

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خود دولت نیز به دلیل نگرانی از اعتصاب رانندگان، تعرفه حمل و نقل را بالا برده و در اردیبهشت دوباره کرایه حمل و نقل ۳۵ درصد گران شد.

مدیرعامل سیمان سامان غرب افزایش ۴.۵ برابری حقوق دولتی صنایع مرتبط با معدن از جمله کارخانجات سیمان را نیز عامل فشار دیگری بر این صنایع دانست.

گراوندی معتقد است، مجموع این عوامل توان تولید و رقابت را از صنایع سیمان گرفته و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، با تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت بسیاری از کارخانجات سیمان مواجه خواهیم بود، زیرا درآمد این واحدها دیگر کفاف هزینه هایشان را نخواهد داد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از کارخانجات سیمان خصوصا واحدهایی که در نزدیکی مرزها هستند با رویکرد صادرات احداث شده اند.

این فعال صنعت سیمان کاهش ارزآوری حاصل از این صنعت را از دیگر پیامدهای مانع تراشی بر سر راه تولید و صادرات سیمان دانست و گفت: همه این مشکلات ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون کسب نظر از فعالان بخش خصوصی، تولیدکنندگان و انجمن های تخصصی مربوطه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.